op dit moment heb ik een TacoNova mengventiel (DN25) aangesloten op mijn (drukloze) kachelcircuit met Prity (21KW water, 5KW ruimte) en buffervat (2000 liter). De TacoNova zou van 30 - 70 graden moeten kunnen regelen maar als ik hem op maximaal zet is de retour temperatuur maximaal 50 - 55 graden.
Vorige week gebeld met TacoNova (uiterst behulpzame mensen!) en deze hebben mij een compleet nieuw meng element opgestuurd (het gedeelte waar het waxelement in zit). Nog steeds wordt mijn retour temperatuur maximaal 50 - 55 graden. Heeft iemand enig idee waar dit door komt? Door de "lage" temperatuur heb ik geen optimale verbranding en vind ik de warmte die wordt afgegeven aan de ruimte / cv water ook niet super..
Even een paar foto's van de situatie:
Laatst gewijzigd door kockie op 14 jan 2013, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden:Thumbnails gemaakt van de foto's ivm layout (foto's zijn klikbaar)
Wat is de richting van de stroom - is uw pomp op de feed van het circuit? De pomp is meestal op de terugkeer circuit.
Als de richting van de stroom is Taco Nova--> pomp, wat zijn de temperaturen van de feeds in de Taco Nova (+ en -)? Meestal de "koude feed" (-) is ca. 5 ° C (water netvoeding). Van uw configuratie, de "koude feed" (-) is afkomstig van de lagere output van de tank zo afgiftetemperatuur (Mix) zullen een minimum van de lagere temperatuur van de tank.
Als de richting van de stroom is pomp--> Taco Nova, hebt u een "thermal bypass valve" (LK Acaso LK 821 of ESBE VTD300). Een mengventiel werkt alleen in één richting
Morticcio schreef:Wat is de richting van de stroom - is uw pomp op de feed van het circuit? De pomp is meestal op de terugkeer circuit.
Als de richting van de stroom is Taco Nova--> pomp, wat zijn de temperaturen van de feeds in de Taco Nova (+ en -)? Meestal de "koude feed" (-) is ca. 5 ° C (water netvoeding). Van uw configuratie, de "koude feed" (-) is afkomstig van de lagere output van de tank zo afgiftetemperatuur (Mix) zullen een minimum van de lagere temperatuur van de tank.
Als de richting van de stroom is pomp--> Taco Nova, hebt u een "thermal bypass valve" (LK Acaso LK 821 of ESBE VTD300). Een mengventiel werkt alleen in één richting
De pomp staat op de retour naar de kachel toe.
De + is te temperatuur die vanuit de aanvoer van de kachel komt (meestal 60 - 65 graden). De - temperatuur is de temperatuur uit het buffervat (onderin) en deze is bij koude buffer ongeveer 20 graden. De mix temperatuur is meestal rond de 55 graden.
Schaf je wat afsluiters aan die je voor en na je mengventiel zet. Ook andere plaatsen waar af en toe wat onderhoud aan moet gebeuren.
Zo blijft het meeste water in je systeem zitten en hoef je niet iedere keer alles af te laten en te vullen.
Die mengventielen zijn niet feilloos hoor! Ik heb er eentje die gewoon blijft open staan. Er is een vervanging onderweg maar voorlopig mag ik weer met de afsluiters spelen Dus het is best mogelijk dat die van jou niet helemaal sluit.
Johndc schreef:Schaf je wat afsluiters aan die je voor en na je mengventiel zet. Ook andere plaatsen waar af en toe wat onderhoud aan moet gebeuren.
Zo blijft het meeste water in je systeem zitten en hoef je niet iedere keer alles af te laten en te vullen.
Die mengventielen zijn niet feilloos hoor! Ik heb er eentje die gewoon blijft open staan. Er is een vervanging onderweg maar voorlopig mag ik weer met de afsluiters spelen Dus het is best mogelijk dat die van jou niet helemaal sluit.
Het punt is dat het tijdens het opwarmen goed werkt. De leiding naar buffervat blijft dan steenkoud dus het verkorte circuit wordt dan snel warm. Zodra de 40 - 45 graden bereikt is hoor je het mengventiel al af en toe opengaan en zodra hij 50 graden is hoor je dat het grootste deel gelijk naar het vat toe gaat en blijft de retour ook steken op 50 - 55 graden.
Heb nu inmiddels al:
- een ESBE mengventiel gehad (deze had als maximale temperatuur 55 graden dus was te koud)
- een DUCO mengventiel gehad (deze had een te kleine doorstroming dus raakte de kachel snel oververhit)
- een TacoNova mengventiel (welke ook niet warmer dan 50 - 55 graden wil worden)
Begin echt de neiging te krijgen om een Heimeier mengventiel te kopen met thermostaat knop (60 - 90) maar deze zijn zó weer 130 - 150 euro .. Daarnaast kan ik hem ook nergens (snel) bestellen (en dat met de winterse temperaturen die er aan zitten te komen)..
zo aan de foto te zien heb ik dezelfde bij mijn zonneboiler geleverd gekregen. Ik had er precies hetzelfde probleem mee.
Uiteindelijk heb ik die van mij vervangen door een Duco.
Paide schreef:zo aan de foto te zien heb ik dezelfde bij mijn zonneboiler geleverd gekregen. Ik had er precies hetzelfde probleem mee.
Uiteindelijk heb ik die van mij vervangen door een Duco.
Geen oplossing, maar wel gedeelde smart...
Serieus? Hmmm .. Helaas is het Duco mengventiel, welke ik hiervoor had, niet groot genoeg om in een houtkachel circuit te gebruiken (ik had de 22mm versie maar achteraf bleek hier hetzelfde binnenwerk als de 15mm versie in te zitten). Het TacoNova mengventiel is qua doorstroming wel stukken beter (DN25).
Wordt het dan toch op zoek naar een Heimeier mengventiel?
Zojuist contact gehad met een webshop (zal geen naam noemen) en ik ga een Wipex laadventiel bij hun bestellen. Het laadventiel heeft een vaste temperatuur maar er zijn losse elementen te krijgen waardoor je dus alsnog een hogere, of lagere, temperatuur kunt kiezen. Prijzen vallen mij erg mee (1" versie met 28mm knel van 72 graden voor 125 euro). Losse elementen zijn 40 euro.
Nu alleen nog bedenken of ik de 72 of 80 graden versie ga bestellen..
Een laadventiel (Laddomat 21-60 of ESBE LTC143) zou een betere oplossing. Pomp, isolatie kleppen, temperatuur meters, terugslagklep, thermische bypass, self-circulation in het geval van stroomuitval etc etc.
Ook zou beter zijn als geïnstalleerd naast de kachel!
Je moet de berg beklimmen om de vlakte te kunnen zien
Morticcio schreef:Een laadventiel (Laddomat 21-60 of ESBE LTC143) zou een betere oplossing. Pomp, isolatie kleppen, temperatuur meters, terugslagklep, thermische bypass, self-circulation in het geval van stroomuitval etc etc.
Ook zou beter zijn als geïnstalleerd naast de kachel!
Helemaal mee eens maar aangezien ik de pomp en temperatuur meters allemaal al had vond ik het zonde om voor 300+ euro een laadventiel te kopen .. Ook heb je o.a. bij de Laddomat geen instelbare temperatuur mogelijkheid wat wel zonde is..
Tussen de kachel en de mengklep / pomp zit maximaal 60 centimeter; kan me slecht voorstellen dat dit heel van invloed is. Daarnaast heb ik in de garage veel meer ruimte om alles netjes te installeren.
Ben86 schreef:
Helemaal mee eens maar aangezien ik de pomp en temperatuur meters allemaal al had vond ik het zonde om voor 300+ euro een laadventiel te kopen .. Ook heb je o.a. bij de Laddomat geen instelbare temperatuur mogelijkheid wat wel zonde is..
De ESBE 143 heeft verschillende thermostaat opties (50ºC, 55ºC, 60ºC, 65ºC, 70ºC, 75ºC). Ze kunnen gemakkelijk worden veranderd met behulp van de bal kleppen.
Voor aanvullende functionaliteit die ik denk dat de extra kosten is de moeite waard.