zoals misschien al bekend is ben ik in het bezit van een Prity hout CV kachel welke gekoppeld is aan een 2000 liter buffervat (door middel van spiralen). Omdat ik deze in eerste instantie drukhoudend heb aangesloten, wil ik het systeem toch drukloos maken (het circuit van de houtkachel loopt dus door de spiralen van het buffervat en is dus een opzichzelf staand circuit).
Als noodkoeling heb ik een T22 radiator van 2.60 bij 0.40 welke door middel van een thermische klep (gaat open bij 95 graden) het hete water vanuit de kachel door de radiator heen stuurt (radiator is met 22mm leidingen aangesloten zonder kranen ertussen). Als extra veiligheid heb ik deze radiator hoog opgehangen zodat ook bij eventuele stroom / pomp uitval alsnog het water gekoeld kan worden.
Omdat ik tóch om ben en voor een open expansie wil gaan (dank CP voor de aanzet
Deze ochtend zat ik mij te bedenken of het niet mogelijk is om de radiator te gaan gebruiken als open expansievat. Alle leidingen kunnen blijven zitten het enige wat ik moet veranderen is dat ik aan de kant waar nu een ontluchter zit (de radiator aanvoer en retour zijn aan 1 kant aangesloten dus de andere kant is voorzien van een ontluchter + blindplug), deze eruit zou kunnen draaien en aansluiten op het riool. Zodra ik de installatie vul loopt, als het hele circuit gevuld is, de radiator vol. Als ik deze ongeveer voor de helft zou vullen zou ik in principe een open expansievat / expansie radiator hebben toch? 1 nadeel dat ik kan bedenken is dat de "kookleiding" op dezelfde hoogte zit als de overstort..
Heeft iemand enig idee of mijn plan zou kunnen werken?
Edit: even een foto toegevoegd van de situatie zoals die nu is.