Vernieuwen sturing bestaande hybride verwarming gas-hout-zon

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Vernieuwen sturing bestaande hybride verwarming gas-hout

Bericht door nck »

Wat ik bedoel is het volgende:

Wanneer de onderzijde van de buffer maar 1 aansluiting heeft waaraan vervolgens een T-stuk is gemonteerd ontstaat de volgende situatie.

(we gaan er voor alle duidelijkheid vanuit dat er met de hout-cv wordt gestookt en dat besturings-technisch alles functioneert. Ook de aanwezige kleppen werken naar behoren.)

in situatie 1 draait de hout-cv maar er is geen enkele afname. dan zal de buffer normaal gesproken worden geladen omdat dit de enige weg is die het water kan gaan, alle andere wegen zijn "uit". Hier ontstaat geen probleem, het koude water uit de buffer komt via de anticondensklep in de hout-cv.

Echter wanneer er wel vraag is naar warmte ontstaat er de situatie dat er een retourstroom komt naar het T-stuk. Dit retourwater is warmer dan de onderzijde van de buffer. Doordat er maar sprake is van 1 aansluiting kan het warmere retourwater zich niet mengen met het koudere bufferwater.
Het warmere retourwater gaat dus rechtstreeks richting ketel.

De hoeveelheid water die retour komt uit de installatie is vaak zo groot dat bijmengen door verschil in volumestroom heel beperkt is met als gevolg dat het retourwater zeer snel opwarmt. dit is helemaal het geval bij een indirekt gestookte boiler.
Het resultaat is dat de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan en oververhit raakt.

De remedie is simpel.

Wanneer er onder in de buffer 2 separate aansluitingen zitten zal het warme(re) retourwater in de buffer stromen en (licht) stijgen.
De ketel zal altijd vanuit de andere aansluiting het koudere bufferwater aanzuigen en zo ten alle tijde zijn warmte kwijt kunnen.

Het lijkt muggezifterij maar dat is het echt niet.
Ik zal proberen om een handmatige schets te scannen ter verduidelijking.

Jan
Laatst gewijzigd door nck op 07 jan 2013, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Hier de beloofde schets
1-img008.jpg
Situatie 1 is de situatie volgens het schema.
Situatie 2 is de gebruikelijke aansluiting van een buffer in combinatie met een hout-cv

Een optie is nog om in situatie 1 een flink drukverschilventiel te monteren net voor de buffer (dus in de schets aan de rechterzijde van het t-stuk) waarmee je de flow over de buffer nog enigszins kunt sturen. Het blijft echter behelpen.

jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lkints

Bericht door lkints »

in bijlage een sumier schemaatje voor wat betreft het buffervat.
als je dit combineert met de eerder verzonden foto's hopelijk duidelijk genoeg
Temp van warm water dus bovenste deel is 55 graden
temp onderaan buffervat is 35 graden
Johndc

Bericht door Johndc »

@Jan, hier ben ik toch niet mee eens.
Echter wanneer er wel vraag is naar warmte ontstaat er de situatie dat er een retourstroom komt naar het T-stuk. Dit retourwater is warmer dan de onderzijde van de buffer. Doordat er maar sprake is van 1 aansluiting kan het warmere retourwater zich niet mengen met het koudere bufferwater.
Het warmere retourwater gaat dus rechtstreeks richting ketel.
Fig.1 is zoals bij mij aangesloten en dit geeft een onderdruk in de leiding die van de buffer komt. Zo sterk dat de temp. iets verder gemeten op de buis naar retour kachel zo goed als dezelfde temp. krijgt als het water uit de buffer.
lkints

Bericht door lkints »

Beste Forumleden,

teneinde naar een oplossing te kunnen werken of in elk geval feedback te kunnen krijgen over het probleem, oververhitting bij stoken op hout stuur ik twee schema's door.
Eerste schema is zoals ik het gevonden heb in de documentatie van de vorige eigenaar (gelukkig Duitser die alles moi bij gehouden heeft).

Doch ik merk dat er in de realiteit een kleine wijziging gebeurde aan het buffervat.
Ik heb in geel de wijzigingen erbij getekend, is een bypass met onderaan een extra klep. Ik heb het even nagekeken en deze klep wordt samen met de driewegklep gestuurd.

Graag jullie feedback of dit correct is?

dank bij voorbaat.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Johndc schreef: Fig.1 is zoals bij mij aangesloten en dit geeft een onderdruk in de leiding die van de buffer komt. Zo sterk dat de temp. iets verder gemeten op de buis naar retour kachel zo goed als dezelfde temp. krijgt als het water uit de buffer.
Dit is vrij uitzonderlijk, De vraag kant in jou installatie is dus kleiner dan het aanbod van warm water uit de ketel. Als gevolg hiervan zal het water uit de buffer mee gaan mengen in de retourleiding naar de ketel.

Maar heel vaak is de situatie net andersom. En dan ontstaat de situatie dat de vraag dus groter is dan het aanbod. Dit wordt nog versterkt door de antikondensklep die het koude water opmengd naar 63 graden en zo de retour-flow knijpt.
In het begin werkt het nog goed tot het retourwater op temperatuur begint te komen. Wanneer de situatie blijft bestaan dat de vraag kant groter is dan de aanbod kant zal er nooit een onderdruk zoals in jou systeem ontstaan.

Vandaar dat ik vrijwel altijd de buffer als een groter open verdeler inricht, zowel hydraulisch als in dit geval ook "thermisch".

Jan
fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken »

@jan
NCK schreef:Vandaar dat ik vrijwel altijd de buffer als een groter open verdeler inricht, zowel hydraulisch als in dit geval ook "thermisch".
Hallo Jan, (als voorbeeld) hij schrijft dat de temp buffer boven 55 gr is en onderin 35: de maximale temperatuur bovenin buffer zal toch de anticondensklep bepalen toch?

De gelaagdheid snap ik, maar is de buffer dan ook niet te klein?

Groeten
Laatst gewijzigd door kockie op 09 jan 2013, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
lkints

Bericht door lkints »

Hi fikkie
Temp in het bovenste compartiment is 55graden. Is gescheiden an onderste. Dit is het buffer gedeelte
Daar staat enkel voeler onderaan op retour.
guus

Bericht door guus »

Hallo lkints ,

Wat doet je warmwarer bereider ?

Ik ben tot deze vraag gekomen omdat de stromingsschakelaar (die in de koudwater aanvoer hoort te zitten) :? .
Bij mij ook al eens voor problemen heeft gezorgd deze schakelaar is nogal gevoelig voor kalk en blijft dan ingeschakeld .
Als er geen stroming is is de schakelaar uit .

Als hij blijft hangen en de pomp van de warmwater bereider blijft lopen heb je een "kortsluiting" tussen de aan en afvoer .

Dus het hete water van de houtketel wordt direct teruggepompt in de retour van de blokkendoos , dus de retour van de houtketel is net zo warm als de aanvoer :fff .

Als er ook een circulatiepomp in het warmwater circuit zit zit de stromingsschakelaar helemaal verkeerd :mrgreen: .
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
lkints

Bericht door lkints »

Hoi guus

Warm water werkt perfect flow detector, pomp etc alles ok.
Pomp schakelt mooi aan en uit bij watevraag
guus

Bericht door guus »

Hallo lkints ,

Mijn opties zijn nu echt op , of het systeem heeft nog nooit goed gewerkt of de regelaar is echt stuk :( .

De volgende optie zal zijn of je alleen de regelaar vervangt zodat het zou moeten werken. :twisted:

Of wat rigoreuzer en het systeem veranderen zodat de buffer beter gebruikt wordt.
De warmwater bereider en de verwarmingsmixer kunnen blijven , maar de aansluitingen van de gas en hout ketel en de zonnepanelen zou ik veranderen voor een beter rendement. :mrgreen:

Groet Guus
lkints

Bericht door lkints »

Hoi beste forumleden,

na lang zoeken heb ik het probleem zelf gevonden.
De mixer van het houtkachel circuit doet het niet meer, de motor draait wel, maar tandwieltjes zijn versleten waardoor er geen koud water meer kan gemixt worden als de temp boven zijn max gaat. Uiteraard gaat hij dan oververhitten...
Heb alles beetje handmatig gestuurd en dan werkt het prima. Blij dat ik het gevonden heb, nu kan ik eindelijk mijn kachel te volle benutten.

Ik zou wel nog even jullie expertise nodig hebben. Onderstaande enkele foto's van de mix kraan. In de draaistang zit een groefje, iemand enig idee hoe ik dit moet zetten als ik een nieuwe servo motor wil monteren, ik kan namelijk de stang ° draaien, en als die in de beginstand niet goed staat dan sluit die wanneer hij eigenlijk moet openen etc.

Indien niet gestookt wordt dan zou de er geen koud water van het buffervat mogel gemengd worden, iemand idee hoe ik dan de stang moet zetten, dit is de strand bij aanvang. naarmate water naar max temp gaat als kachel aan is, dan zal er stelselmatig koud water moeten gemengd worden.

Thanks voor jullie input.
guus

Bericht door guus »

Hallo lkints ,

De meeste motoren passen maar op 1 manier ,
even opletten dat de as en de uitsparing in de motor in elkaar passen en het zou weer moeten werken.

Hoe zijn de motoren van de andere ventielen ?

Ik hoop dat het systeem verder goed werkt en voor veel warmte zorgt.

Groet Guus .
lkints

Bericht door lkints »

Hi Guus,

dit klopt niet hoor, ik kan het staafje perfect 180 graden draaien en dan zal het ook passen, doch weet niet of het dan wel id goede stand staat.
Als je goed op de foto kijkt van de kraan, zie je in het koper draaiend staafje een inkeping, deze moet zeker in welbepaalde stand staan.

Iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie