Het is technisch gezien een mogelijkheid.
Eventueel ook denkbaar en realiseerbaar als één grote box in één grote ruimte.
Als het in de praktijk echter een complex kluwen wordt van verschillende boxen in verschillende ruimtes die onderling gescheiden zijn door oude binnenmuren en vloeren neemt de complexiteit erg snel toe en de kans op foutjes ook.
ritsaert snijder schreef: Die lucht stijgt op. Al zou die lucht een koudere muur tegenkomen, dat gebeurt niet 24/7! Die lucht in het grote huis circuleert en ventileert voldoende!
Behalve voor de structurele lekken.
Eigenlijk is de U waarde van de opgedikte muur erg goed. Dat betekent een R-waarde van 2,38. Ik ben benieuwd of dat werkelijk haalbaar is...maar ik weet droge dikke muren doen het beter dan men aanneemt...Die geïsoleerde schil moet vervolgens niet te goed worden geïsoleerd. Een R- waarde van 4 lijkt me prachtig. Anders zet je een strijkijzer aan en drijf je het pand uit.
De bestaande muur krijg je inderdaad redelijk goed. Daarom lijkt het me op een probleem oplossen dat er al niet is. Het is een halvering, maar veel energie win je er niet meer mee. Een U die van 1,6 naar 0,8 gaat is ook een halvering, maar bespaart veel meer energie.(In een kerk zijn de verliezen meestal nog groter en de bezettingsgraden nog veel lager) Daarom moet je die besparing die je realiseert met dit systeem tegen de nadelen gaan afwegen. Een hermetisch afgesloten ruimte is bijvoorbeeld erg gevoelig aan het aantal mensen dat erin leeft. Een ventilatiesysteem zal moeten sturen op steeds wisselende bezettingsgraden en dergelijke.
Het huis zoals het is doet dat al eeuwen zonder gestuurde ventilatie.
en als Frank bruinkoolbriketten gebruikt om s' nachts de kachel te laten doorsudderen dan kan een beetje PIR er ook wel bij.
Bruinkoolbriketten zijn inderdaad ook niet te promoten.
Je gaat tempureren en verder niet isoleren.
Je arriveert vrijdag, het huis is koud maar droog. Om die bak op te warmen moet je heel veel stoken en is het in de herfst in een dag warm, maar in de rest van de winter tot aan maart ga je dat niet redden.
Getemperd is niet koud. En je hoeft niet het hele huis op te warmen. Binnenmuren vertragen ook . Een kamer met droge muren met een U van 0,4 en een starttemperatuur boven de 10 graden is vrij snel warm.
Heel het huis blijft natuurlijk een groot volume, maar daar zijn geen wonderoplossingen voor. Vroeger trok men zich terug in enkele verwarmde kamers. Dat doe je ook met je voorstel van box-in-box. Dus zou je de winsten van de box-in-box tov dezelfde kamer moeten berekenen naar energiewinst en naar opwarmtijd. Met vrij goed scorende muren om te starten gaat die winst tegenvallen.
G
edit: quote gecorrigeerd