Massakachel in oude niet-geïsoleerde hoeve?
Moderator: Moderators
-
tine
Massakachel in oude niet-geïsoleerde hoeve?
Ik nam al een en ander op dit forum door. Dat was heel interessant. Maar ik bleef met specifieke vragen zitten.
Ik overweeg een massakachel te bouwen in een hoevetje dat niet op hedendaagse normen geïsoleerd is. Ik overweeg geen extra isolatie van de muren, om ze ademend te houden, wat essentieel lijkt te zijn voor het behoud van de oude materialen. Iemand raadde me wel Pavatex aan om tocht tussen een warme kachelwand en een koude buitenwand te vermijden, maar ik denk dat dat slecht is voor de balken die opgesloten worden in een te koud en te vochtig klimaat met rot aan de koppen als gevolg. Kan iemand dat bevestigen? Eventueel als het nuttig zou blijken overweeg ik wel dubbele beglazing met ventillatieroosters, dakisolatie of isolatie van de zoldervloer en mogelijk ook vloerisolatie op het gelijkvloers.
Heeft iemand ervaring met deze situatie?
Welk type kachel is hier aan te raden?
Kan ik ergens adressen vinden van kachelbouwers?
Kan ik helpen bij de bouw om de kost te drukken en is dat een substantiële besparing? (Ik heb wel weinig ervaring maar kan misschien hulp krijgen).
Kan de kachel ook de verdieping daarboven verwarmen (of dan toch een badkamer?)
Dank jullie wel!
Tine
Ik overweeg een massakachel te bouwen in een hoevetje dat niet op hedendaagse normen geïsoleerd is. Ik overweeg geen extra isolatie van de muren, om ze ademend te houden, wat essentieel lijkt te zijn voor het behoud van de oude materialen. Iemand raadde me wel Pavatex aan om tocht tussen een warme kachelwand en een koude buitenwand te vermijden, maar ik denk dat dat slecht is voor de balken die opgesloten worden in een te koud en te vochtig klimaat met rot aan de koppen als gevolg. Kan iemand dat bevestigen? Eventueel als het nuttig zou blijken overweeg ik wel dubbele beglazing met ventillatieroosters, dakisolatie of isolatie van de zoldervloer en mogelijk ook vloerisolatie op het gelijkvloers.
Heeft iemand ervaring met deze situatie?
Welk type kachel is hier aan te raden?
Kan ik ergens adressen vinden van kachelbouwers?
Kan ik helpen bij de bouw om de kost te drukken en is dat een substantiële besparing? (Ik heb wel weinig ervaring maar kan misschien hulp krijgen).
Kan de kachel ook de verdieping daarboven verwarmen (of dan toch een badkamer?)
Dank jullie wel!
Tine
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 30 dec 2012, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Reden: Titelfix, Cp mm
-
ritsaert snijder
Re: Massakachel in oude niet-geïsoleerde hoeve?
Tine,
Welkom op het forum!
Herkenbare vragen.
Zie voor een toelichting op de problematiek;
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2228
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825
http://www.polderhuis.org/foto_18-22mei.html
Je zou iets met stralingsreflectie kunnen doen. Om de warmte van de kachel terug te kaatsen.
http://www.tigchelkachels.nl/
Joris Pouls?
Kijk eens naar; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2975.
succes met lezen,
Ritsaer
Welkom op het forum!
Herkenbare vragen.
Ik ben zelf bezig om een oude vervallen boerderijtje te isoleren. Ik heb wel gekozen voor isolatie. Bij mij zijn het aantal balken door de isolatie beperkt.tine schreef:Ik overweeg een massakachel te bouwen in een hoevetje dat niet op hedendaagse normen geïsoleerd is. Ik overweeg geen extra isolatie van de muren, om ze ademend te houden, wat essentieel lijkt te zijn voor het behoud van de oude materialen. Iemand raadde me wel Pavatex aan om tocht tussen een warme kachelwand en een koude buitenwand te vermijden, maar ik denk dat dat slecht is voor de balken die opgesloten worden in een te koud en te vochtig klimaat met rot aan de koppen als gevolg. Kan iemand dat bevestigen? Eventueel als het nuttig zou blijken overweeg ik wel dubbele beglazing met ventillatieroosters, dakisolatie of isolatie van de zoldervloer en mogelijk ook vloerisolatie op het gelijkvloers.
Zie voor een toelichting op de problematiek;
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2228
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825
http://www.polderhuis.org/foto_18-22mei.html
Je zou iets met stralingsreflectie kunnen doen. Om de warmte van de kachel terug te kaatsen.
Hoe groot is het huis? Heb je een warmteverliesberekening? Foto's. Stookhout beschikbaar?Welk type kachel is hier aan te raden?
http://www.vuurmeesters.nl/Kan ik ergens adressen vinden van kachelbouwers?
http://www.tigchelkachels.nl/
Joris Pouls?
Je kunt hem zelf bouwen. Scheelt enorm in de kosten. De kosten van laten bouwen zijn zeer fors!Kan ik helpen bij de bouw om de kost te drukken en is dat een substantiële besparing? (Ik heb wel weinig ervaring maar kan misschien hulp krijgen).
Ja in principe wel. Maar een klassieke massa kachel stook je 1 of twee keer per dag. Hij geeft dan 3-4 Kw per uur. Dat zal voor een beperkt geisoleerde hoeve waarschijnlijk veel te weinig zijn. Een kachel als de rocket batch kan ook worden gebouwd als massakachel. Kan in een grotere variant worden gebouwd.Kan de kachel ook de verdieping daarboven verwarmen (of dan toch een badkamer?)
Kijk eens naar; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2975.
succes met lezen,
Ritsaer
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- peterberg
- Moderator
http://www.warmteopmaat.be/accumulatiekachel.html (Joris Pouls, Scherpenheuvel, Vlaanderen)ritsaert snijder schreef:Kan ik ergens adressen vinden van kachelbouwers?
http://www.vuurenleem.nl/home.html (Sjang van Daal, Gaanderen, NL)
http://www.bergkachel.nl/index.html (Kees van den Berg en Manus Blom, Den Haag, NL)
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
tine
hartelijk dank, Ritsaert en Peter. Ik lees het rustig na, bekijk de links en de info en wellicht kom ik dan wel terug met weer andere vragen... Het ene brengt je bij het andere, zo gaat dat.
Warm einde en fris begin, ook aan allen die meelezen.
Tine
Warm einde en fris begin, ook aan allen die meelezen.
Tine
-
tine
Ik heb nog een paar vragen, met betrekking tot de massakachel. Ritsaert dacht dat zo'n kachel wellicht niet voldoende warmte afgeeft (3kwU) in zo'n niet-geïsoleerd gebouw. Kan je dan geen krachtiger formaat kiezen? Ik had begrepen dat je ook kon kiezen voor een grotere afgifteoppervlakte, met aangepaste verbrandingskamer. Of heb ik dat slecht begrepen? ook las ik elders dat je een tweede brandkamer kan zetten, mocht je meer warmte nodig hebben bijvoorbeeld op de verdieping. Ik begrijp natuurlijk wel dat je dan meer verbruikt, en dat het misschien niet meer rendeert?
Je vroeg wat meer info, Ritsaert. Het huis meer 22m bij 6,1m, maar ik gebruik daarvan een 14-tal m bij 6,1. De eerste 3m daarvan kan ik afsluiten met een deur, zodoende dat de verwarming eigenlijk vooral gevraagd is in de een ruimte van 11 bij 6,1 en dat over de twee verdiepingen. De muren lijken zo'n 40cm dik te zijn, dat maak ik op uit de raamopeningen. Een warmteverliesberekening heb ik niet. De installatie is stuk, en dus moet ik ze helemaal opnieuw laten leggen. Vandaar dat ik die massakachel in overweging nam, met bijkomend een lichte installatie voor noodverwarming en warm water.
En las ik ook niet dat stralingswarmte al confortabel aanvoelt bij een ietsje lagere temperatuur? Compenseert dat dan niet?
Ik heb moeite met de gedachte dat het in Finland in de huizen nog zo koud was; in dat barre klimaat zou je toch een efficiënte kachel verwachten? Ik ben zeker misvormd door het leven en werken in warme gebouwen? Of zijn er in Finland kachels met een groter rendement? Is de Tulikivi dan performanter of zo? En wat te denken van de stoven in Canada? Ik las trouwens ook in een Engelse publicatie dat de oude woningen bij echte metingen vaak beter scoren op vlak van energie dan verwacht. De idee dat oude gebouwen slecht scoren, zou eerder op veronderstellingen en vooringenomenheid berusten dan op metingen. En ik ben onvoldoende technisch gevormd om daar argumenten voor te vinden. Ik hoor het al donderen bij die 3KwU, maar ik zal er straks wat over opzoeken, kwestie van niet zo onwetend te blijven.
En de reflectiewand waar Ritsaert naar verwees, maakt die dat de wand naar buiten dan minder warmte opneemt? Is dat dan minder voordelig vanuit het standpunt van condensatie tegen de buitenmuren?
Een vraag met betrekking tot het principe van het polderhuisje nog, Ritsaert. Die rieten isolatie, houdt die de warmte niet tegen? Zelf al is die maar 2 cm dik? Of is de buitenmuur zelfs met dat riet toch ietsje droger dan voorheen? Ik las ergens op het forum een advies van Gandalf, dat temperierung ook in verband bracht met een DROGERE warmere wand. Ik onthield dus dat de muur als die warmer is, ook warmte naar de kamer afstaat en bovendien de condensatie tegengaat.
Nu gauw de kennis wat bijspijkeren.
Dank jullie wel.
Tine
Je vroeg wat meer info, Ritsaert. Het huis meer 22m bij 6,1m, maar ik gebruik daarvan een 14-tal m bij 6,1. De eerste 3m daarvan kan ik afsluiten met een deur, zodoende dat de verwarming eigenlijk vooral gevraagd is in de een ruimte van 11 bij 6,1 en dat over de twee verdiepingen. De muren lijken zo'n 40cm dik te zijn, dat maak ik op uit de raamopeningen. Een warmteverliesberekening heb ik niet. De installatie is stuk, en dus moet ik ze helemaal opnieuw laten leggen. Vandaar dat ik die massakachel in overweging nam, met bijkomend een lichte installatie voor noodverwarming en warm water.
En las ik ook niet dat stralingswarmte al confortabel aanvoelt bij een ietsje lagere temperatuur? Compenseert dat dan niet?
Ik heb moeite met de gedachte dat het in Finland in de huizen nog zo koud was; in dat barre klimaat zou je toch een efficiënte kachel verwachten? Ik ben zeker misvormd door het leven en werken in warme gebouwen? Of zijn er in Finland kachels met een groter rendement? Is de Tulikivi dan performanter of zo? En wat te denken van de stoven in Canada? Ik las trouwens ook in een Engelse publicatie dat de oude woningen bij echte metingen vaak beter scoren op vlak van energie dan verwacht. De idee dat oude gebouwen slecht scoren, zou eerder op veronderstellingen en vooringenomenheid berusten dan op metingen. En ik ben onvoldoende technisch gevormd om daar argumenten voor te vinden. Ik hoor het al donderen bij die 3KwU, maar ik zal er straks wat over opzoeken, kwestie van niet zo onwetend te blijven.
En de reflectiewand waar Ritsaert naar verwees, maakt die dat de wand naar buiten dan minder warmte opneemt? Is dat dan minder voordelig vanuit het standpunt van condensatie tegen de buitenmuren?
Een vraag met betrekking tot het principe van het polderhuisje nog, Ritsaert. Die rieten isolatie, houdt die de warmte niet tegen? Zelf al is die maar 2 cm dik? Of is de buitenmuur zelfs met dat riet toch ietsje droger dan voorheen? Ik las ergens op het forum een advies van Gandalf, dat temperierung ook in verband bracht met een DROGERE warmere wand. Ik onthield dus dat de muur als die warmer is, ook warmte naar de kamer afstaat en bovendien de condensatie tegengaat.
Nu gauw de kennis wat bijspijkeren.
Dank jullie wel.
Tine
-
Berend
Hallo Tine,
Wij hebben een keer een leemkachel gebouwd bij mensen die een oud huis hebben in Frankrijk, dit huis had muren van een halve meter dik, Deze mensen kregen het huis ook niet warm met de leemkachel met 2 stookruimtes en een gewicht van een 6000 kilo. De muren deden hetzelfde als de leemkachel, straling naar binnen toe, alleen was dat koude straling en de kachel gaf uiteraard warmte straling. Maar de massa van de muren was vele malen groter dan de massa van de kachel, dus ze kregen het in de winter niet goed warm.
Na het isoleren van de muren, kregen ze het wel warm.
Met vriendelijke groeten,
Berend
Wij hebben een keer een leemkachel gebouwd bij mensen die een oud huis hebben in Frankrijk, dit huis had muren van een halve meter dik, Deze mensen kregen het huis ook niet warm met de leemkachel met 2 stookruimtes en een gewicht van een 6000 kilo. De muren deden hetzelfde als de leemkachel, straling naar binnen toe, alleen was dat koude straling en de kachel gaf uiteraard warmte straling. Maar de massa van de muren was vele malen groter dan de massa van de kachel, dus ze kregen het in de winter niet goed warm.
Na het isoleren van de muren, kregen ze het wel warm.
Met vriendelijke groeten,
Berend
-
tine
Reuze bedankt, Berend. Dat verhelpt een ontgoocheling.
Tine
Tine
-
deleted
Tine,
Hoe groot is de ruimte die de kachel zou moeten kunnen warmen ?
Het woongedeelte in oude boerderijen was vroeger eerder klein en compact, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Bij een massakachel/massakachel-fornuis kan het interessant zijn om de woonfuncties in te delen 'rond' de kachel.
Kan een kleine badkamer bijvoorbeeld niet naast de keuken waar ook een wand van de massakachel zou kunnen geraken ...
Een bovenverdiep, waar enkel slaapkamers zijn, kan makkelijk toe met minder warmte.
G
Hoe groot is de ruimte die de kachel zou moeten kunnen warmen ?
Het woongedeelte in oude boerderijen was vroeger eerder klein en compact, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Bij een massakachel/massakachel-fornuis kan het interessant zijn om de woonfuncties in te delen 'rond' de kachel.
Kan een kleine badkamer bijvoorbeeld niet naast de keuken waar ook een wand van de massakachel zou kunnen geraken ...
Een bovenverdiep, waar enkel slaapkamers zijn, kan makkelijk toe met minder warmte.
G
-
tine
Dag Gandalf. Ondertussen krijgen mijn woonplannen stilaan vorm maar is de situatie een beetje anders. Ik behoud een deel van het huis met de bestaande installaties, en vorm een nieuw en compacter geheel aan een kant waar alles in slechte toestand verkeert.
Die ruimte aan die kant pak ik aan, en ook de bovengelegen verdieping. De oppervlakte op één verdieping bedraagt zo'n 60m2 maximum. Dat zal een soort leefkeuken worden, waar ik me in de winter terugtrek. De rest van het huis wordt dan minimaal gestookt om het gezond te houden, met een gasverwarming.
De schouw in het woondeel dat ik wil aanpakken staat wel aan de kant van een buitenmuur. Misschien moet ik dat aanpassen?
Ik had wel gehoopt de badkamer op de eerste verdieping te herbergen en daar de schouw doorheen te leiden. Dat zou ook de 2 kamers van een minimale warmte kunnen voorzien. Het moet er niet heet zijn, maar liefst ook geen vochtige kledij in de kast).
Mocht ik de schouw verplaatsen, kan het misschien wel overwogen worden de koele berging om te ruilen met de badkamer, die dan naast de keuken-woonruimte zou liggen. Maar het is een minder logische indeling.
Dank je wel voor je betrokkenheid. Ik stel dat op prijs.
Tine
Die ruimte aan die kant pak ik aan, en ook de bovengelegen verdieping. De oppervlakte op één verdieping bedraagt zo'n 60m2 maximum. Dat zal een soort leefkeuken worden, waar ik me in de winter terugtrek. De rest van het huis wordt dan minimaal gestookt om het gezond te houden, met een gasverwarming.
De schouw in het woondeel dat ik wil aanpakken staat wel aan de kant van een buitenmuur. Misschien moet ik dat aanpassen?
Ik had wel gehoopt de badkamer op de eerste verdieping te herbergen en daar de schouw doorheen te leiden. Dat zou ook de 2 kamers van een minimale warmte kunnen voorzien. Het moet er niet heet zijn, maar liefst ook geen vochtige kledij in de kast).
Mocht ik de schouw verplaatsen, kan het misschien wel overwogen worden de koele berging om te ruilen met de badkamer, die dan naast de keuken-woonruimte zou liggen. Maar het is een minder logische indeling.
Dank je wel voor je betrokkenheid. Ik stel dat op prijs.
Tine
-
ritsaert snijder
Tine,
Je gaf al aan met een beperktere ruimte te kunnen voldoen. Gandalf zegt in dit soort gevallen altijd dat droge dikke muren beter isoleren dan verwacht. Massakachels zijn goed in het droog houden van het huis omdat ze 24 uur warm zijn.
Een massa kachel is niet 1 soort kachel. Je kunt dus ook het vermogen ook wel wat groter maken (minder massa dus).
De kachel tegen een buitenmuur is een nadeel.
Je had gelezen over tempurieren? Dat is een mooi middel om een deel van je huis niet te stoken maar wel gezond te houden. Zie ook http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825.
In Finland isoleren ze heel grondig.
Ritsaert
Je gaf al aan met een beperktere ruimte te kunnen voldoen. Gandalf zegt in dit soort gevallen altijd dat droge dikke muren beter isoleren dan verwacht. Massakachels zijn goed in het droog houden van het huis omdat ze 24 uur warm zijn.
Een massa kachel is niet 1 soort kachel. Je kunt dus ook het vermogen ook wel wat groter maken (minder massa dus).
De kachel tegen een buitenmuur is een nadeel.
Je had gelezen over tempurieren? Dat is een mooi middel om een deel van je huis niet te stoken maar wel gezond te houden. Zie ook http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825.
In Finland isoleren ze heel grondig.
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
deleted
Tja,
Om een zinnig antwoord te kunnen geven hebben we veel meer info nodig over de muren(opbouw, dikte), ramen, vloeren, oppervlakte en oriëntatie....
Een massakachel kan ook wel wat naar het midden opschuiven door een bankje te voorzien tussen kachel en schoorsteen.
Maar dat hangt natuurlijk ook weer van de draagkracht van de ondergrond af.
Een heel hoge massakachel zou als top een stuk badkamervloer kunnen zijn.
Een 2 bell-systeem ka één bell per verdiep hebben...
Standaardantwoorden kunnen we niet geven.
G
Om een zinnig antwoord te kunnen geven hebben we veel meer info nodig over de muren(opbouw, dikte), ramen, vloeren, oppervlakte en oriëntatie....
Een massakachel kan ook wel wat naar het midden opschuiven door een bankje te voorzien tussen kachel en schoorsteen.
Maar dat hangt natuurlijk ook weer van de draagkracht van de ondergrond af.
Een heel hoge massakachel zou als top een stuk badkamervloer kunnen zijn.
Een 2 bell-systeem ka één bell per verdiep hebben...
Standaardantwoorden kunnen we niet geven.
G
-
tine
Vermits ik dit deel van de woning moet aanpakken, kan ik de vloeren opnieuw leggen (en eventueel isoleren. Ik las iets over 'Limecrete floors'. Dat lijkt wel iets dat isoleert maar ademt tegelijk. De ramen moet ik vervangen (dubbel glas wellicht). De muur is denk ik 37cm dik, maar moet dat misschien nameten, want dat was lang geleden een stal en misschien licht verschillend van het huis.
De grootste vensterpartijen zijn Oost en Noord, maar er zijn ook originele kleinere ramen op de zuidkant, die bij zon ook warmte binnen brengen.
Opbouw van de muur. De leek in mij staat met de mond vol tanden.
De grootste vensterpartijen zijn Oost en Noord, maar er zijn ook originele kleinere ramen op de zuidkant, die bij zon ook warmte binnen brengen.
Opbouw van de muur. De leek in mij staat met de mond vol tanden.
-
deleted
37 cm ...
Dat is dan niet in Nederland ? Of ergens bijna aan de grens ...
Bakstenen zeker ?
Dus je gaat de voormalige stal ombouwen ?
Is het oude-woonhuisgedeelteniet beter ivm oriëntaitie ? Eventueel nog dikkere muren ?
Waarom kies je voor de voormalige stallen om je woonruimte in te maken ?
G
Dat is dan niet in Nederland ? Of ergens bijna aan de grens ...
Bakstenen zeker ?
Dus je gaat de voormalige stal ombouwen ?
Is het oude-woonhuisgedeelteniet beter ivm oriëntaitie ? Eventueel nog dikkere muren ?
Waarom kies je voor de voormalige stallen om je woonruimte in te maken ?
G
-
tine
Het is in Herne, Vlaams-Brabant op de grens met Henegouwen.
De stallen werden al een keer verbouwd, maar niet al te best. De vloeren liggen er erg slecht bij. Het kan zo niet blijven.
De oriëntatie is dezelfde, want het is een langgevelboederij.
De stallen werden al een keer verbouwd, maar niet al te best. De vloeren liggen er erg slecht bij. Het kan zo niet blijven.
De oriëntatie is dezelfde, want het is een langgevelboederij.
-
tine
ja, het zijn bakstenen. Aan de voorgevel werd er een halve steen voorgezet, enkele jaren terug.