Isoleren van buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eethuusien

Isoleren van buffervat

Bericht door eethuusien »

Hallo,

Ik ben bezig met een hout cv- ketel met 2500L buffervat.

Gisteren de 1e test gedaan, alles dicht en werkt goed.

Nu moet ik het buffervat nog isoleren.

Ik heb nog div pir isolatie platen staan die ik er voor wil gebruiken. Mijn idee is om een plastic kleed om de tank te doen (zodat pur niet aan de tank hecht). De pir-isolatie in stroken zagen en om de tank te zetten, de naden met pur-schuim volspuiten.

Wie heeft hier ervaring mee, aanmerkingen op, of een beter idee?

groeten, Bram

Bram, zou je aan het begin van een zin graag hoofdletters willen gebruiken? B.v.d. Cp mm
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 30 dec 2012, 17:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel-/typofix, Cp mm
Chicken Power

Re: isoleren van buffervat

Bericht door Chicken Power »

Hallo Bram,

Er zijn hier best wat oplossingen langs geweest, van schapenwol tot glasschuimkorrels.

http://www.haustechnikdialog.de/Forum/t ... it-Poraver

Je kunt dan van het plaatmateriaal een kist maken, en de overgebleven ruimte volstorten.

Ga je met schuim aan de gang, dan is het inderdaad verstandig om eerst met een folielaag te omwikkelen, hier kun je natuurlijk ook dat bobbeltjesplastic (noppenfolie) voor gebruiken.

Groet, Cp
Verwijderd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Isoleren van buffervat

Bericht door kockie »

Ik heb net Orka cs. op bezoek gehad hier en wij hadden dezelfde vraag. Mijn keuze is tot nu toe een laag steenwol geweest, maar Orka kwam met het idee om oud inpakmateriaal in een kist te schudden. Nu is mijn vraag: hoe temperatuurbestendig is dit allemaal? Pur, bubbelplastic, tempex, etc. Van bouwmarkt buisiolatie weet ik dat het boven de 100 graden al begint te smelten. Dat lijkt mij in een geïsoleerde kist toch een totaal ongewenste eigenschap. Ik vind 15 graden marge toch wel aan te raden (werktemperatuur 90 graden, dan moet isolatie min. 105 graden kunnen verdragen)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

kockie schreef:Ik heb net Orka cs. op bezoek gehad hier en wij hadden dezelfde vraag. Mijn keuze is tot nu toe een laag steenwol geweest, maar Orka kwam met het idee om oud inpakmateriaal in een kist te schudden. Nu is mijn vraag: hoe temperatuurbestendig is dit allemaal? Pur, bubbelplastic, tempex, etc. Van bouwmarkt buisiolatie weet ik dat het boven de 100 graden al begint te smelten. Dat lijkt mij in een geïsoleerde kist toch een totaal ongewenste eigenschap. Ik vind 15 graden marge toch wel aan te raden (werktemperatuur 90 graden, dan moet isolatie min. 105 graden kunnen verdragen)
Schüttdämmung is het toverwoord.
Polystyreenbolletjes, steenwol, glaswol, vlasvlokken, er bestaat in D. van alles. Is in NL. minder algemeen. Vanuit Aalten ben je zo in D en daar zou een bouwmaterialenhandel het kunnen bestellen of eens even op Ebay kijken.

Mijn probeersels zien er zo uit.

Afbeelding
Stroken met sponningen gezaagd, met Pur verlijmd. Het gemakkelijkst, de deksels moet ik nog steeds maken.

Afbeelding
Je moet wel de sponningen kunnen zagen, daar een goede zaag voor hebben en een beetje inzicht en handigheid. Zijn geen haakse sponningen.

Afbeelding
500 ltr. 20 cm isolatie.

Afbeelding
Links 2x 750 ltr. 20 cm isolatie ca. 36 bussen pistolenpur per buffer. De buffer eerst in stretchfolie gewikkeld.

Minder vragen, meer doen!

groet Jos.
eethuusien

Hallo,

Bedankt voor jullie snelle reacties en ook heel mooi de foto's erbij, echt duidelijk.
Ik ga morgen beginnen met de isolatie en zal de isolatie inzagen en om de tank zetten dan de naden dicht purren.
Deze manier lijkt me het makkelijkst voor mij en blijkbaar ook al getest en beproefd.
Leuk om te zien dat er zo veel mensen met dit systeem bezig zijn
Nogmaals bedankt.

Groeten Bram
eethuusien

Hallo allemaal,

Bij deze een foto van het resultaat.
10 cm pir isolatie met pur schuim in de naden.
Bedankt voor de info.

Groeten Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie