Een behoorlijk tijdje niet meer actief geweest op het forum, echter ik beland nu in de volgende fase van mijn hout-cv project. Ik heb inmiddels de benodigde verbouwingen grotendeels klaar en nodig jullie uit nog eens een keer kritisch te zijn op mijn ontwerp. Hieronder staat een link naar mijn oude draadje. Ik heb er nu maar weer eens een nieuwe van gemaakt, ook gezien de wijzigingen in mijn plannen.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1974
Wijzigingen + vragen:
1. Solar systeem verwijderd (uiteindelijk niet rendabel i.v.m. ligging). Ik wil nu de WW boiler enkel laten verwarmen door hout-CV en gas-CV. Ik wil hierbij de WW uitgang van de boiler NIET door de gas-CV laten lopen omdat ik de liters/minuut maximaal wil houden. De gas-CV zal dit namelijk knijpen naar een 13 l/min i.p.v. de benodigde 20-25 l/min.
2. Ik twijfel nog over een buffer met of zonder spiraal (dus wel of geen platenwisselaar). Ik heb de platenwisselaar nu ingetekend op advies van CP. Wie kan me (nog een) keer de voordelen uitleggen? (CP?)
3. Het gehele systeem moet straks geregeld gaan worden. Ik heb een KMS op het oog. Iemand ervaring met dit systeem? http://www.econo.nl/Products/810-univer ... kms-d.aspx
4. Ik wil mijn vloerverwarmings circuit die nu vanaf de gas-CV via een t-stuk direct naar de vloerverwarmingspomp gaat, gaan verplaatsen op het laatste eind van mijn retour om een zo hoog mogelijke delta T te verkrijgen. "Does this makes sense"?
5. Algemene opmerking: mijn huidig systeem bestaat uit een zgn 1 pijp systeem. Dus 1 grote ringleiding met een aparte aftakking per radiator (via t-stukken). Het werkt nu goed, echter voorziet iemand nog problemen als ik de hout-CV er bij aan knoop (ik weet het zelf niet te bedenken, maar goed ik ben ook geen expert).
6. Laatste punt voorlopig: ik neig nog steeds naar een attack 35 dpx profi. Ik heb wat draadjes van Albert bekeken. Wie kan op basis van ervaring mij bevestigen dat dit door de bank genomen een goede en betrouwbare ketel is, ook na een paar jaar gebruik (Albert?)
Alvast een gelukkig oud en nieuw voor iedereen.
M.v.g.
MD
Schema toegevoegd: