Excursie (zelfbouw) passiefhuis?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

account verwijderd

Re: Excursie (zelfbouw) passiefhuis?

Bericht door account verwijderd »

Spike,

Ik wil eigenlijk van te voren weten wat je per m2 voor de gevelisolatie hebt betaald, netto excl. btw.
Kun je dit op de één of andere manier achterhalen incl. dikte en spouwopbouw etc.

Als het me dan nog aanstaat neem ik een flesje wijn voor je mee, eerder kom ik niet kijken.
Wat voor kachels bouw je? Heb je voorbeelden? Een finoven vindt ik niet bijzonder, ik heb zo'n ding een avond gestookt
en bekeken met een wandelende enceclopedie erbij (pure wetenschapper), maar beiden vonden we het niet spectalulair
t.o.v. de berg profetieën, die zijn berust op ware rookgas meetresultaten / analyses en dat verschil zie je met het blote oog, is tevens ook hoorbaar bij de
laatste modellen.

Ik ben geen goede verkoper, maar wil wel weten waar het over gaat voordat ik afreis.
Het huis waar we bij dutch john zijn wezen kijken vondt ik ook tegenvallen, vooral de sprekers werkten zichzelf in de nesten doordat
ze niet goed genoeg bekend waren met voordelen / nadelen / bouw wijze niet beproefd qua sterkteleer etc. / wat mag wel, wat mag niet.
Ik vindt het zowiezo dom om dat forumleden zo enthousiast te reageren na 1 post zonder foto of iets van tastbaar bewijs bij een nieuw forumlid.
Voor hetzelfde geldt is het een grap.

Goed gelovig, laat ik het daar op houden.
Een tegenspreker kan geen kwaad, het is net als Gandalf, je zet mensen aan het denken.
Het is Spike ook van harte gegund, daar gaat het mij niet om. Het gaat er mij om met bijde benen op de grond te staan en pas op de plaats te maken wanneer dat nodig is.
Verwijderd
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Michel,
Heb je voorbeelden? Een finoven vindt ik niet bijzonder, ik heb zo'n ding een avond gestookt
en bekeken met een wandelende enceclopedie erbij (pure wetenschapper), maar beiden vonden we het niet spectalulair
t.o.v. de berg profetieën, die zijn berust op ware rookgas meetresultaten / analyses en dat verschil zie je met het blote oog, is tevens ook hoorbaar bij de
laatste modellen.
Finovens zijn niet spectaculair. Ik vermoed dat je het over de bijeenkomst hebt bij mij thuis. Dat ding is echt uitermate grondig gemeten en getest!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

michel schreef:Ik ben geen goede verkoper, maar wil wel weten waar het over gaat voordat ik afreis.
Het huis waar we bij dutch john zijn wezen kijken vondt ik ook tegenvallen, vooral de sprekers werkten zichzelf in de nesten doordat
ze niet goed genoeg bekend waren met voordelen / nadelen / bouw wijze niet beproefd qua sterkteleer etc. / wat mag wel, wat mag niet.
Ik vindt het zowiezo dom om dat forumleden zo enthousiast te reageren na 1 post zonder foto of iets van tastbaar bewijs bij een nieuw forumlid.
Voor hetzelfde geldt is het een grap.

Goed gelovig, laat ik het daar op houden.
Een tegenspreker kan geen kwaad, het is net als Gandalf, je zet mensen aan het denken.
Het is Spike ook van harte gegund, daar gaat het mij niet om. Het gaat er mij om met bijde benen op de grond te staan en pas op de plaats te maken wanneer dat nodig is.
Hahaha, leuke observatie Michel. Idd beetje naïf zomaar af te reizen. Voor mezelf, ik ben veel bezig met informatie zoeken over een efficient huis. Meestal komt dat neer op struinen over het wereld weide web. ALs zich dan een kans voordoet om met wat gelijk gestemden iets in die richting te bezoeken, dan....

Ik ben veel aan het lezen over Earthships. Fantastisch concept voor mij. Helaas voorlopig niet haalbaar in Dld (waar ik zou willen bouwen omdat de grond in Nederland niet is te betalen) Mocht iemand hier ervaring info over hebben, houd ik me aanbevolen. (en ja ik ga snel een keer naar Zwolle)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Benthuis,
Ik ben veel aan het lezen over Earthships.
Dat klinkt zeer interesant.
Is het een woning die van de palen af kan drijven?
Is het een woning met een vacuum spouw?
Als je een vacuum spouw wilt ben je gewoon 2 weken aan het vacuum pompen......
Bij grote opslagtanks in de vorm van thermosfles pompen ze ook soms 2 weken vacuum.

Vacuum is de ideale isolator. Het kan ook de meeste energie bij elkaar houden. Een vacuum naar 0 bar is perfect, je zou zeggen dat je evenredig druk
kunt afbouwen -0 als opbouwen +0, maar daar ligt de energie vertaalslag van de natuurkunde juist.
In feite kun je heel veel energie in je spouw opslaan terwijl deze perfect isoleert.
Heb je wel is een construktie gezien die niet tegen vacuum kan? Een trein tank wagon in 3 seconde helemaal in elkaar gefrommeld door vacuum. :mrgreen:

https://www.google.nl/search?q=Earthshi ... 45&bih=996
Verwijderd
Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen »

michel schreef: Een finoven vindt ik niet bijzonder, ik heb zo'n ding een avond gestookten bekeken met een wandelende enceclopedie erbij (pure wetenschapper), maar beiden vonden we het niet spectalulairt.o.v. de berg profetieën, die zijn berust op ware rookgas meetresultaten / analyses en dat verschil zie je met het blote oog, is tevens ook hoorbaar bij delaatste modellen.
Michel, het volgende stukje snap ik niet:
Jullie vonden het niet spectaculair t.o.v. de berg profetiën, die zijn berust op ware rookgas meetresultaten/analyses ...
Profetiën kunnen toch NOOIT berusten op ware meetresultaten.
Ik ben niet zo bijbelvast, maar dat meen ik wel te weten.
Hoe je zo´n verschil met het blote oog kunt zien is me ook niet duidelijk.
Mijn gehoor is misschien niet zo scherp als het jouwe, dus daar geen vraag over.
Ik zou je (nog eens) willen uitnodigen mijn gemodificeerde Bergkachel aan een nadere analyse te onderwerpen.
Het is nu stooktijd, dus wat let je om hier de lunch te gebruiken en lekker te (m)eten.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Anne2

Bericht door Anne2 »

benthuis schreef:Ik ben veel aan het lezen over Earthships. Fantastisch concept voor mij. (en ja ik ga snel een keer naar Zwolle)
Dan zou ik inderdaad eerst Zwolle eens opzoeken en goed met de beheerders praten.

Ik heb dat ooit gedaan bij de oude beheerder toen het nog niet open was en was meteen genezen. Dat systeem werkt niet echt bij ons. Kost ook nog eens een vermogen, dat kleine dingetje in Zwolle 5 ton met 60 vrijwilligers gebouwd bijv. Dat kon wel goedkoper, bijv niet die architect zelf laten komen. En van te voren materiaal verzamelen en minder duur inkopen. Ook de systemen van de architect waren heel duur ingevoerd. Maar verwacht niet goedkoop te kunnen bouwen. Ga er eens heen en kijk en luister.

Of ga in Olst meebouwen en wacht eerst eens af hoe het hun bevalt. Ze zijn daar ook nog te koop geloof ik.

Ik heb wel interesse in de excursie, als ik kan.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Anne2 schreef:
benthuis schreef:Ik ben veel aan het lezen over Earthships. Fantastisch concept voor mij. (en ja ik ga snel een keer naar Zwolle)
Of ga in Olst meebouwen en wacht eerst eens af hoe het hun bevalt. Ze zijn daar ook nog te koop geloof ik.
Aahhhrgg, bedankt voor de tip! Was hen nog niet tegen gekomen ( :oops:)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie