Dan moet je wel heel erg heet zijn geweest.
Frans, waarschijnlijk stook je op zijn heetst.
Je hebt een thercast 1600 vuurbeton versie, ook met curon 1600 vuurbeton heb je dit, maakt niet uit.
Moderator: Moderators
En dat eerste hoeft helaas niet de reden te zijn geweest, want het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat in de primaire vuurkamer de temperatuur boven de 1600 graden Celcius is geweest.Frans, waarschijnlijk stook je op zijn heetst.
Je hebt een thercast 1600 vuurbeton versie, ook met curon 1600 vuurbeton heb je dit, maakt niet uit.
@Michel: Ik ben het helemaal met je eens, dat een ontwerp met zo min mogelijk onderdelen absoluut de voorkeur heeft. Het hoeft echter geen nadeel te zijn en misschien moet je in drieën denken ipv vier. Binnen het door jou geschetste kader zou dat betekenen dat je twee koele delen maakt en één super heet deel. Doordat je in de kunstmatig ontstane intentional weakspot vrij bent om een aansluiting te creëren, zou je kunnen denken aan een forse mes en groef verbinding waar je in de groef gewoon een een vuurlint van, zeg 8 mm kunt proppen zonder lijmmiddelen. Als er nog een proto op dezelfde manier scheurt, kun je zelfs nog meer out of the box denken door de primaire vuurkamer uit 1 geheel te storten, met op de kopse kant een mes rondom en de secundaire verbrandingsruimte (brievenbus en 1ste deel riser) waar rondom de brievenbus een groef zit.Dat houdt in dat de kachel 4-delig moet worden.
Ah, het is niet duidelijk uitgelegd hoe die vuurvilt op zijn plaats te houden. Dan bij deze: bij een auto materialen handel hebben ze vaak een busje met een stroperige vloeistof, vloeibare pakking. Dat smeer je aan het beton en plakt er de vilt op. Dan blijft het gewoon hangen zonder problemen met manipuleren van de helften. Het kan ook met hittebestendige siliconenkit. De glasband die ik voor de demo heb gebruikt is niet echt geschikt. Het is wel zelfklevend maar het gebreide glasband wordt stug en bros in deze toepassing en geeft dan niet meer mee.12much schreef:Wat ik zelf namelijk als een minpunt ervaar is dat de contactvlakken te smal zijn om er met goed fatsoen vuurvilt tussen te zetten en dan de twee delen manipuleren om een al dan niet starre omlijsting te maken zonder dat het vuurvilt er weer tussen uit valt etc. Lijmen is dan de enige oplossing waarvan je weet dat het los scheurt en het dus eigenlijk een onnodige handeling is.
Nou en of, het heeft heel andere eigenschappen dan "normaal" beton. Op de plaats waar een barst ontstaat is het zinloos om een verzwaring aan te brengen en met naaldjes te gaan werken. Door de verzwaring duurt het nog langer voordat die rand opwarmt en is de kans dat het scheurt alleen maar groter. Waar de scheur zit, dat is het deel dat in opwarming en uitzetting achterblijft. De kant die heel blijft is dus sneller uitgezet en daar zou een naad moeten zitten met vilt ertussen om die expansie op te vangen. Om dit op te lossen zou het inderdaad in vieren moeten...12much schreef:Vuurbeton heeft letterlijk en figuurlijk een weerbarstig karakter.
In die zin ben je dus dus ook geen voorstander van het idee om de Primaire vuurkamer evenals de eerste 50cm van de riser uit 1 onderdeel te maken?Om dit op te lossen zou het inderdaad in vieren moeten...
Bij het uitzetten van de vuurbeton door hitte komen heel grote krachten te pas. Ik vergelijk het altijd met een boom die in een spleet groeit, het ding is in staat om de rots te splijten door het uitzetten van de wortels. Met een handvol naaldjes hou je dat soort krachten niet tegen, beton kan nu eenmaal niet tegen uitrekken. Die naaldjes schijnen een beproefd middel te zijn maar er is niets bekend van metingen en temperatuur verschillen. DTA was toch al niet erg goed in metingen.12much schreef:Denk je overigens écht dat het invoegen van RVS naaldjes of juist koolstofbolletjes etc niet helpt om zgn "Stresspockets" te maken op kritieke punten? In de Finovens heb ik het vaker horen toepassen en zeker in die van DTA. Dan gaat het vooral om die plekken waar potentiele koudebruggen zitten in de buurt van de vuurkamer of naverbranderplaat. Meestal gaat het dan om uitsparingen voor de deuren en verbindingsringen etc.
De eerste gieting in vuurbeton die Michel gemaakt heeft staat bij mij thuis als prototype opgesteld. Die is gemaakt als een monoliet, er zitten nu een stuk of 8 grote scheuren in, zowel verticaal als horizontaal. De plek waar de eerste scheuren ontstonden was onder en boven, waar nu de deelnaad zit. In feite is het ding op die plek helemaal doorgescheurd en er zit weer een lijmtang op om de boel bij elkaar te houden. Daarna scheurde de rechterzijkant horizontaal van voor naar achter omdat de tang sterker was dan het beton. De riser heeft nu aan 3 kanten een verticale scheur die 15 cm vanaf de bodem begint naar boven toe. En als er dan een paar dunne barstjes ontstaan die niet doorlopen dan geloof ik het verder wel.12much schreef:In die zin ben je dus dus ook geen voorstander van het idee om de Primaire vuurkamer evenals de eerste 50cm van de riser uit 1 onderdeel te maken?
Hoe heb je de WW gepositioneerd Frans? --Uit je foto's krijg ik de indruk,frans schreef: Ik heb gelijk de ww eens bekeken, de vervuiling viel mij behoorlijk mee.
Te zien is dat de ww bestaat uit een gewikkelde 12 mm cu buis.
Hans,hansp schreef:Ik denk dan aan perlite platen voor de wanden en het plafond en
losse chamotte stenen op de bodem, al dan niet rustend op een bed vermiculiet.
Klopt wat je ziet Hans.hansp schreef: Hoe heb je de WW gepositioneerd Frans? --Uit je foto's krijg ik de indruk,
dat de spiralen horizontaal liggen. Is dat juist, en zo ja, heb je dan geen
last met dampbellen en lokale oververhitting?
Groeten,
Hans