Passiefhuis / nul-energie woning
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
Re: Passiefhuis / nul-energie woning
Bij ons worden die dingen ook midden in de winter gezet, meestal worden deze goed aangewaterd, met goudgeel vocht (koud welteverstaan).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Blijfhopen
Peter en Martine,
Fijn bericht en nu maar hopen dat alles gaat zoals geschetst.
Geen kelder ??
Denk eens aan een grafkelder. Geen grap. Kant en klaar en ... waterdicht.
Groeten, ook van Marja
Gerard de Jonge
Fijn bericht en nu maar hopen dat alles gaat zoals geschetst.
Geen kelder ??
Denk eens aan een grafkelder. Geen grap. Kant en klaar en ... waterdicht.
Groeten, ook van Marja
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
- hotglass
Dus toch een vredige kerst! 
- Pietje
- Moderator
Weinig kans op succes, maar wel de kosten voor RvS betalen... Tja, eieren voor je geld zou ik zeggen
Lekker buurtje, Peter! Maar beter een goede buur....
Lekker buurtje, Peter! Maar beter een goede buur....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
-
account verwijderd
@Blijfhopen, @Peter,
Een prefab kelder van L 8 x B 2.5 x H 2.7 meter kost 8000 euro netto.
Kraankosten zijn als het meezit 500 euro.
Wordt niet meegerekend aan m3 inhoud woning, dat is bijzonder. (interesant voor vergunningsaanvraag m3 woning)
Tip van de sluier.
@Pietje,
@Peter,
Heb je al meer zicht op de woning zelf,
Heb je al meer ideën over het qua warmtehuishouding neutraal stoken zullen we maar zeggen, met een ventilerend binnenklimaat,
Ouderwetse mensen zetten een raampje open als ze slapen, waarom doen ze dat?
Een prefab kelder van L 8 x B 2.5 x H 2.7 meter kost 8000 euro netto.
Kraankosten zijn als het meezit 500 euro.
Wordt niet meegerekend aan m3 inhoud woning, dat is bijzonder. (interesant voor vergunningsaanvraag m3 woning)
Tip van de sluier.
@Pietje,
Bij Peter komt altijd alles op zijn pootjes terecht, wat dat betreft is het niet de gelaarde kat, maar de kat die altijd op zijn pootjes terechtkomt.Weinig kans op succes, maar wel de kosten voor RvS betalen... Tja, eieren voor je geld zou ik zeggen
@Peter,
Heb je al meer ideën over het qua warmtehuishouding neutraal stoken zullen we maar zeggen, met een ventilerend binnenklimaat,
Verwijderd
- peterberg
- Moderator
Het ontwerp, als je dat bedoelt, is zo ongeveer klaar. Dat wordt nog uitgewerkt met details enzo. Wat we gaan doen is geen CV, alleen een elektrische vloerverwarming in de badkamer. In de woonkamer een batch box rocket stove met een hele grote bell er omheen. De target is tenminste 2500 kg. Dus komt de warmte er maar heel langzaam uit, ongeveer zoals bij Mees*. De balans ventilatie verspreidt die warmte net zo langzaam door het huis.michel wrote:@Peter,
Ventilatie in de slaapkamer is een must, er wordt aardig wat vocht verdampt in 8 uur..
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
Johan Bosma
Omdat ze in ouderwetse huizen slapen?michel wrote: Ouderwetse mensen zetten een raampje open als ze slapen, waarom doen ze dat?
-
account verwijderd
@Peter,
Het kan sterk in je voordeel zijn, er hangt veel vanaf met hoeveel bouwkundige ervaring / inzicht er getekend is namelijk.
Het komt voor dat schoolverlaters of mensen met weinig ervaring dit soort details tekenen.
@Johan,

Voordat het definitief wordt, dus de laatste controle, zou je mij de tekeningen kunnen laten beoordelen, dat wil ik e.v.t. voor je doen.Het ontwerp, als je dat bedoelt, is zo ongeveer klaar. Dat wordt nog uitgewerkt met details enzo.
Het kan sterk in je voordeel zijn, er hangt veel vanaf met hoeveel bouwkundige ervaring / inzicht er getekend is namelijk.
Het komt voor dat schoolverlaters of mensen met weinig ervaring dit soort details tekenen.
@Johan,
Dat zal het zijn.Omdat ze in ouderwetse huizen slapen?
Last edited by account verwijderd on 21 Dec 2012, 22:51, edited 1 time in total.
Verwijderd
- peterberg
- Moderator
Michel,
Dat aanbod neem ik van harte aan, zodra de tekeningen klaar zijn laat ik het je weten. Kan wel half januari worden, maar we hebben geen haast zolang het beroep bij de RvS niet behandeld is.
Dat aanbod neem ik van harte aan, zodra de tekeningen klaar zijn laat ik het je weten. Kan wel half januari worden, maar we hebben geen haast zolang het beroep bij de RvS niet behandeld is.
groeten, Peter
-
account verwijderd
@Peter,
Mooi,
We hebben aan een aanbesteding meegedaan vorige week. Een huis type notariswoning 925m3 met vrijstaande grote gemetselde garage met carpoort.
Super stevig huis, met breedplaatvloeren, 3 verdiepingen, casco, hoge rc waarde, het huis is rc 4.5
Wordt gebouwd nu voor 199.000 incl. btw. = 216 euro / m3, niet door ons, wij nemen hiervoor liever 3 maanden vrij.
Ik heb van alles meerdere prijzen aangevraagd, en ben 2 weken aan het calculeren geweest.
De aannemer die het zal gaan bouwen neemt een zwaar verlies, ik wil hiermee zeggen, momenteel vallen ze met bosjes, dus neem bouwgarant en laat omschrijven dat je
de aannemer zijn beheer maatschappij als borg stelt, en vraag om een btw verklaring.
Rectificatie :
Bij Peter komt altijd alles op zijn pootjes terecht, wat dat betreft is het niet de gelaarde kat.
Nu ik het zo lees, lijkt het net of de gelaarde kat niet op zijn pootjes terechtkomt, maar dat is natuurlijk niet zo.
Peter pas op met bouwbedrijven, het wordt een raar jaar met veel failisementen.
De kleinere bouwbedrijven redden zich nog wel, maar ben je ietsje groter, dan ga je eraan.
Het kabinet is te laat, denk ik persoonlijk met het nemen van besluiten om de bouw weer tot leven te roepen.
Ik weet dit uit bronnen, er wordt geen kraan (grote boorkraan / heistelling ) meer verkocht in nederland aankomende 2 jaar, alleen nog maar naar Rusland en Braziëlië.
Dat geeft al aan dat de export bedrijven het langst zullen overleven.
Bij heibedrijven staan heel veel kranen te koop momenteel en ze werken tegen "licht" een verlies vandaag de dag, bijna allemaal, er is gewoon bijna niets te doen, zorgwekkend, heel
zorgwekkend.
Mooi,
We hebben aan een aanbesteding meegedaan vorige week. Een huis type notariswoning 925m3 met vrijstaande grote gemetselde garage met carpoort.
Super stevig huis, met breedplaatvloeren, 3 verdiepingen, casco, hoge rc waarde, het huis is rc 4.5
Wordt gebouwd nu voor 199.000 incl. btw. = 216 euro / m3, niet door ons, wij nemen hiervoor liever 3 maanden vrij.
Ik heb van alles meerdere prijzen aangevraagd, en ben 2 weken aan het calculeren geweest.
De aannemer die het zal gaan bouwen neemt een zwaar verlies, ik wil hiermee zeggen, momenteel vallen ze met bosjes, dus neem bouwgarant en laat omschrijven dat je
de aannemer zijn beheer maatschappij als borg stelt, en vraag om een btw verklaring.
Rectificatie :
Bij Peter komt altijd alles op zijn pootjes terecht, wat dat betreft is het niet de gelaarde kat.
Nu ik het zo lees, lijkt het net of de gelaarde kat niet op zijn pootjes terechtkomt, maar dat is natuurlijk niet zo.
Peter pas op met bouwbedrijven, het wordt een raar jaar met veel failisementen.
De kleinere bouwbedrijven redden zich nog wel, maar ben je ietsje groter, dan ga je eraan.
Het kabinet is te laat, denk ik persoonlijk met het nemen van besluiten om de bouw weer tot leven te roepen.
Ik weet dit uit bronnen, er wordt geen kraan (grote boorkraan / heistelling ) meer verkocht in nederland aankomende 2 jaar, alleen nog maar naar Rusland en Braziëlië.
Dat geeft al aan dat de export bedrijven het langst zullen overleven.
Bij heibedrijven staan heel veel kranen te koop momenteel en ze werken tegen "licht" een verlies vandaag de dag, bijna allemaal, er is gewoon bijna niets te doen, zorgwekkend, heel
zorgwekkend.
Last edited by account verwijderd on 21 Dec 2012, 23:15, edited 1 time in total.
Verwijderd
- Tim
Ha,
En maak een betalingschema waarmee je geen cent meer betaald, dan dat er aan werk gedaan is.
Tim
En maak een betalingschema waarmee je geen cent meer betaald, dan dat er aan werk gedaan is.
Tim
-
account verwijderd
-
Dutch John
Naar mijn mening moet bouwend Nederland zich eens gaan beraden op een veranderende toekomst, in plaats van te wijzen naar de regering. Die laatste snapt ook wel dat je met financiële defibrillatie alleen nog wat stuiptrekkingen kunt veroorzaken, maar geen stabiliteit. Na bijna 100 jaar een chronisch woningentekort zijn we een heel eind bij met bouwen. Maar na 4 generaties komt een verandering over als iets tijdelijks, dus men wacht af tot het weer aantrekt.michel wrote: Bij heibedrijven staan heel veel kranen te koop momenteel en ze werken tegen "licht" een verlies vandaag de dag, bijna allemaal, er is gewoon bijna niets te doen, zorgwekkend, heel zorgwekkend.
Over een paar jaar krimpt de bevolking en neemt het aantal bewoners per woning weer toe, omdat het anders niet op te brengen is. Daardoor krijgen we stilaan leegstand, met een dramatisch effect op huizenprijzen. Dan loopt het verschil tussen investeringsgoed en consumptiegoed pas echt leeg en kruist de nieuwbouwprijs die van bestaande, gerenoveerde woningen. Ik beschouw huizen die minder dan een mensenleven meegaan als consumptiegoed tenzij alle materialen uit een natuurlijke kringloop komen of te hergebruiken zijn.
Bouwbedrijven zullen daarom eerder te maken krijgen met renovatie, dan met nieuwbouw.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
Jan.
Michel zegt:
En volgens mij is die opdrachtgever ook niet al te.. die moet ook wel weten dat die aannemer tussen de beganegrond- en de verdiepingsvloer omvalt. Met alle problemen voor hem.
Aan de ene hangt wel een kerstboom, dat wel weer.
Wij werken alleen maar nadat het voorschot binnen is. Daarna maken we het karwei af en volgt er nog een deelbetaling.
Als laatst volgt er nog een kleine nota zoals afgesproken. Als die betaald is dan is ook echt alles af.
Het is en blijft een kwestie van vertrouwen
Verder kan ik de mening van DJ alleen maar nog eens onderstrepen.
Gelukkig zagen sommige kleine bouwbedrijven dit jaren geleden al aankomen en zijn omdat ze flexibel zijn al overgestapt op onderhoud en renovatie.
Er moet gesloopt worden, veel gesloopt.
Eigenlijk kan alleen een ramp onze economie redden.
Groot gelijk.Wordt gebouwd nu voor 199.000 incl. btw. = 216 euro / m3, niet door ons, wij nemen hiervoor liever 3 maanden vrij.
En volgens mij is die opdrachtgever ook niet al te.. die moet ook wel weten dat die aannemer tussen de beganegrond- en de verdiepingsvloer omvalt. Met alle problemen voor hem.
Klopt. Op de Veluwe bij t'Harde Sindorf staan meer masten dan bomen tegenwoordig.Bij heibedrijven staan heel veel kranen te koop momenteel en ze werken tegen "licht" een verlies vandaag de dag, bijna allemaal, er is gewoon bijna niets te doen, zorgwekkend, heel
zorgwekkend.
Aan de ene hangt wel een kerstboom, dat wel weer.
Das ouderwets Michel, dat werkt niet meer. In al die jaren dat ik de bouw ken, is het altijd zo geweest dat de opdrachtgever pas betaalde nadat de aannemer het werk af had. In termijn soms dat wel.Betalen na rato uitvoering.
Wij werken alleen maar nadat het voorschot binnen is. Daarna maken we het karwei af en volgt er nog een deelbetaling.
Als laatst volgt er nog een kleine nota zoals afgesproken. Als die betaald is dan is ook echt alles af.
Het is en blijft een kwestie van vertrouwen
Verder kan ik de mening van DJ alleen maar nog eens onderstrepen.
Gelukkig zagen sommige kleine bouwbedrijven dit jaren geleden al aankomen en zijn omdat ze flexibel zijn al overgestapt op onderhoud en renovatie.
Er moet gesloopt worden, veel gesloopt.
Eigenlijk kan alleen een ramp onze economie redden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
- Tim
Ben ik niet met je eens. In moeilijke tijden dichten veel bedrijven de gaten met het geld dat het eerste binnenkomt.Jan. wrote:Het is en blijft een kwestie van vertrouwen
Als dat jou voorschot is en daarna zegt een bouwmaterialen leverancier het vertrouwen in het bouwbedrijf op, ben jij je centen en je materiaal kwijt. Het bouwbedrijf kan daar op dat moment wellicht niets aan doen, maar jij bent de bok.
In 30 dagen kan veel werk verzet worden, die tijd heeft de aannemer om uit te leveren en werk te verzetten. Als jij als klant dan direct betaald, zit er niemand zonder geld of erop te wachten. Desnoods doe je dit via een bankgarantie, dan weet de aannemer ook dat hij, mits voldaan aan het werk/leveringen, zijn geld krijgt.
Er zijn namelijk ook genoeg klanten met een te groot oog vs hun portemonnee...
Tim