Heren, goedendag,
ritsaert snijder schreef:Heren,
Chicken Power schreef:In de hoop dat je daar ook internet hebt en dit bericht kunt lezen:
Internet was een aankoopeis (voor het werk/ blogpot april)

.
Ik had al gezien dat Frank on-line was na mijn
vragen.
Maar helaas, tot op heden, nog weinig concrete antwoorden daarop!
Mogelijk zijn die teloor gegaan in zijn eerdere poging tot posten, dan graag een herkansing.
ritsaert snijder schreef:Wat vind je van de ruwe opzet en dan specifiek het tempurieren in de afwezigheid?
Allereerst, ik denk dat het juiste Nederlandse woord tempereren is…
Goed, wat ik zeker weet, is dat dit bij deze omvang, serieus geld geld gaat kosten. Linksom of rechtsom.
Het is een zeer groot object, met een zeer wisselende belasting, in een zeer wisselend milieu. Daarnaast laat dit object geen fouten toe in de vochthuishouding.
En die is complex. Van volkomen leegstand, tot 5 man in een week, of 25 man in een weekeind…
Nu heb ik wat ervaring met het stoken in een kerk anno 1842. Daar is schimmel niet zo zeer het eerste probleem, maar een orgel. Dat orgel kan er echt niet tegen als de verwarmingsinstallatie kort voor gebruik aangezet wordt…
Vandaar dat ik zeer voor tempereren ben, om de muren droog te houden. Ik ga er ook van uit dat dit minimaal voldoende moet zijn om ook vorstvrij te blijven.
Ik probeer in een oplossing wel zoveel mogelijk oude bestaande middelen opnieuw toe te passen.
Noodzaak bij tempereren is het hebben van een hoge water temperatuur. Alleen zal dat leidingsysteem niet echt een grote waterinhoud hebben. De bestaande olieketel zal daar in vermogen ook te groot voor zijn. En een WP haalt die temperatuur niet, althans, zeker niet efficiënt.
Ik voorzie een buffer van ca 4000 liter, waarop de oliebrander een redelijke tijd zijn best kan doen, er zal geen pendelgedrag optreden.
Uit die buffer is weer op een lager temperatuursniveau te mengen om bijv, een minimale ruimte-temperatuur op te bouwen na volkomen leegstand (voorverwarmfase). Hierbij worden de bestaande radiatoren als LTV gebruikt.
Is die lage temperatuur bereikt, dan kan de olieketel, desnoods op afstand ingezet worden in zijn oude regime, tot totale verwarming van het pand, bij grote gezelschappen. Bij aanwezigheid van de gastheer/vrouw/leiding, zou die taak dan overgenomen kunnen worden door het stoken van een parallel aangesloten houtvergasser.
Bij kleinere gezelschappen zou je de gewenste ruimte temperatuur voor verblijf, met lokale houtkachels/fornuis bij kunnen stoken en onderhouden.
Is men eenmaal altijd aanwezig, dan is het ook nog een overweging de bestaande ketel van een pelletbrander te voorzien.
Heeft men in Duitsland nog steeds een apart elektriciteitstarief voor warmtepompen, en zo ja, wat scheelt dat?
Zo maar even in de grove lijn wat hersenspinsels.
Enne, wat die ramen betreft, ga is even buurten bij Mees*:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 421#p31436
Groet, Cp
Verwijderd.