Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door ritsaert snijder »

Heren,
Chicken Power schreef:In de hoop dat je daar ook internet hebt en dit bericht kunt lezen:
Internet was een aankoopeis (voor het werk/ blogpot april) :D

Cp,
Wat vind je van de ruwe opzet en dan specifiek het tempurieren in de afwezigheid? Idee is dan dat de buffer volledig wordt ingezet voor de tempurierung. Optie is dan dat het geisoleerde deel bij aanwezigheid wordt gestookt door de restwarmte van de kachels die in het deel staan en die de buffer vullen.

Frank,
De volgende stap is om eerst te bepalen hoe de warmteverliesbereking er uit ziet in de gewenst situatie. Ergo; bepalen wat je nog gaat doen aan de buitenschil en of je een goed geïsoleerd binnendeel gaat creëren. Je kunt dan niet zonder een klassieke warmteverliesbreking van de buitenschil want de temperatuur die dan oplevert is input voor de bereking van het geisoleerde deel. Die gegevens zijn input voor de warmteverliesberekening.

Als de afwezigheid kan oplopen tot 3 weken is een back up systeem zeker nodig!

RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Ritsaert,

Het temperierungssysteem zoals Grosseschmidt (2 simpele buizen op plinthoogte) vraagt vrij hoge temperaturen. Voorloop 60°C . Terugloop 40°.
Het water in een buffer wordt dan enkel in de vork 55-90°C bruikbaar. Dus DeltaT van 35 slechts bruikbaar.
Hij heeft 12kW nodig om gewoon te temperen (150 meter X 80 Watt per meter)
Dat maakt (X 24) een verbruik van 288 kWh per dag.
Om zondagavond tot vrijdagavond te overbruggen moet hij (5 dagen): 1440 kWh in de buffer kunnen laden.

Om 1 liter water 1 graad in temperatuur te verhogen verbruik je 1,16 wh . In elke liter bufferwater hebben wij een nuttige Delta T van 35 te laden (van 55 naar 90) . Dus 1,16 X 35= 40,6 Wh per liter bufferwater.
De buffergrootte wordt dan: 1440 kWh / 40,6 Wh= 35 468 liter.
Niet erg realistisch. Ook niet om dat geladen te krijgen met houtstook in het weekend trouwens.

Een lagere temperatuur hanteren zou een grotere nuttige Delta T in de buffer krijgen. 35 tot 90 bijvoorbeeld DeltaT van 55. Dan wordt de buffer 1440.000 / (1,16 X 55)= 22570 liter.
Plus daarbij nog eens de vraag of temperen (minimumteemperatuur handhaven wel kan met lage temperaturen). En zo ja hoeveel extra muurleidingen en extra teruglopen naar de collectoren dit zal genereren. De lengte van de registers zal bij lage temperaturen in ieder geval niet lang zijn. Dus veel retouren.
Ook het effect van drooglegging van de volledige dwarsdoorsnede van de muur (zoals temperierung) zal volgens mij niet optreden bij lage temperaturen. (het vermogen wordt meer over de oppervlakte verspreid en dus minder in de diepte; dus geen effect van 'thermische drooglegging in de muur" en dus geen geoptimaliseerde Lambda-droog van de bestaande muur, ... en het kaartenhuis valt terug in elkaar ... want als de muur niet drooggelegd wordt is de gehanteerde lambdawaarde van 0,6 te laag en bijgevolg de 12 kW als minimum terug onvoldoende en is de verlies-spiraal ingezet...)

PS om nog maar gewoon te temperen heeft hij in het weekend al een buffer nodig van 2500 liter gewoon om 8 uren nachtrust te overbruggen ...
ritsaert snijder

G.
Dat is een probleem.
Dat is dan 70 kilo hout verbruiken per dag. Dat is 1920 kilo in een maand. Dat is 20 kuub hout voor een winter. Grofweg. Dat is ook een heleboel hout. Alleen voor tempurieren.

Berekening lijkt me helder en lijkt me ook wel te kloppen. Hij moet er wat vaker heen, moet ook wel om te stoken (lees hout organiseren).
Aanvullende verwarming in het systeem is een idee. Maar die hoge temperatuur betekent dure kw's.

Eens over denken.
RS
groet!

Ritsaert
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

Ben net weer terug uit mijn ijspaleis, en het was echt heel erg koud http://droomplek.blogspot.nl/2012/12/he ... uiten.html . Dus dat er wat moet gebeuren aan hemt beperken van warmteverlies lijkt me duidelijk, ik denk aan kastenvenster (dubbele ramen met 15 cm er tussen) en een extra wand binnen, voor de buitenwand.

Internet was wel een eis, maar tot zeer kort nog niet mogelijk. Inmiddels is er LTE, hi-speed internet via de ether, maar ik heb nog geen abonnement, heb echter nog wel wat foto's. Verder zijn de radiatoren en de ketel zijn uit 1972, en volgens mij van ijzer met de convector aan de buitenkant. Dus helaas niet van die mooie ouderwetse gietijzeren dingen. De meeste radiatoren zijn nog goed, want de boel is bij de ketel kapot gevroren en toen is al het water er uit gelopen. Ik krijg de deur van de ketel ook niet open vanwege roest.

over de nieuwe berekeningen e.d. moet eerst even nadenken.

PS. Er gaat ook een en ander mis op het forum, opeens wordt ik afgelogd en is mijn net geschreven tekst kwijt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
deleted

Bericht door deleted »

Franq77 schreef:Dus dat er wat moet gebeuren aan hemt beperken van warmteverlies lijkt me duidelijk,
Frank, dat lijkt me een (te)snelle conclusie.
Zonder warmtebron is er ook geen sprake van warmteverlies.
Het huis deint nu gewoon (met enige vertraging) mee met het buitenklimaat, zonder enige vorm van verwarming.

Het lijkt me een klimaat zoals hier in de hoge Venen. (vorige week nachtpiek tot -16)
De uitschieters tot -20 zijn voor januari en februari, ik zou m'n voorzorgen nemen voor alles waar water in zit. Er komen vast nog periodes met koudere nachten die langer aanhouden.

G
ritsaert snijder

Frank,
Neem je tijd om de knopen door te hakken! Zet het rustig op een rijtje. Het is een oud huis met heel veel karakter. Het staat er nog wel even. Bedenk wat je doet met het huis over 5,10,15,20,40 jaar.

Ik wou nog even naar de tekeningen kijken maar ik kan ze niet downloaden.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Inmiddels de tekeningen nog een keer bekeken...en de blogspot. Ik kan niet anders concluderen dat alle gevels gemaakt zijn met vakwerk, dus met veel hout. Dat klopt toch?

Als dat waar is dan is het zeer riskant om de gevels (dat geldt dus ook voor alle gevels) aan de binnenzijde te isoleren. Reden is dat het vochtgehalte in de muren gaat oplopen en er niet of heel moeilijk uit gaat. Volgens mij is het enige wat je kunt doen dubbelglas plaatsen. En tempurieren. Overigens zal de dikke muur in droge staat nog best redelijk isoleren.

Vervolgens kan je in het gebouw wel een blok goed isoleren. Dit is de verblijfsruimte. Die staat dus helemaal in het huis. Als er voor het licht (ramen) aansluiting met een gevel moet worden gevonden zal gekeken moeten worden naar een specifieke oplossing.

De eerste stap is hierover de knoop doorhakken. Tempurieren en het geisoleerde deel.

RS
groet!

Ritsaert
Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen »

Hoi,
Geweldig leuk om dit te volgen. Dapper !
Heb je al eens gedacht aan verwarmingslint langs koud liggende en belangrijke leidingen ?
Ik blijf jullie (achter)volgen. Met een :wink: naar het leerling (achter)volgsysteem.
Groet,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
ritsaert snijder

Gerard,
Mijn hoofdwaterleiding voor mijn tijdelijke loopt door mijn voorhuis. Hadvorig jaar ook zo een ding in gebruik. Maar mooi wel bevriezen, zo,n nieuw ding kan dus ook zo stuk zijn!
RS
groet!

Ritsaert
Franq77
Contacteer:

Bericht door Franq77 »

ritsaert snijder schreef:Inmiddels de tekeningen nog een keer bekeken...en de blogspot. Ik kan niet anders concluderen dat alle gevels gemaakt zijn met vakwerk, dus met veel hout. Dat klopt toch?
Klopt helemaal, zowel de buitenmuren als ook de binnenmuren zijn allemaal vakwerk. Dikke eikenhouten balken op gevuld met dan wel leem als het in 1764 deel is en bimssteen in de 1912 delen.
ritsaert snijder schreef: Als dat waar is dan is het zeer riskant om de gevels (dat geldt dus ook voor alle gevels) aan de binnenzijde te isoleren. Reden is dat het vochtgehalte in de muren gaat oplopen en er niet of heel moeilijk uit gaat. Volgens mij is het enige wat je kunt doen dubbelglas plaatsen. En tempurieren. Overigens zal de dikke muur in droge staat nog best redelijk isoleren.
Via de Duitsers wordt Pavaclay geadviseerd om een monumentale vakwerkmuur van binnen te isoleren. Zie hier voor meer informatie: http://www.pavatex.de/produkte_detail.a ... e=PAVACLAY of in het NL's: http://www.pavatex.nl/productdetail.asp ... e=PAVACLAY dat staat natuurlijk weer haaks op het tempurieren, want ik neem aan dat je die platen daar niet voor geschikt zijn. Wel is een dergelijk voorzet wand handig als je kastenfensters als alternatief voor dubbelglas wilt maken, want in dat geval komt het tweede raam zo'n 20 cm naar binnen.

In plaats van kastenfensters zou ik ook al het glas kunnen verwijderen, en de sponning kunnen infrezen zodat er dubbelglas in past. Er schijnt 0.7mm dun dubbel glas te zijn (http://www.davinciglas.eu/NL/glas.html). Vast stervens duur en dan verlies ik wel het niet perfecte glas uit 1912, waar de Duitse monumentenman nogal prat op ging. Dat is dus het effect dat alles er een beetje vertekend uit ziet.

Goed tempuriering op 60C, ik ga eens kijken of dat wellicht gewoon uit grote diepte gehaald kan worden http://www.gd.nrw.de/l_wgtfob.htm . Want gezien de berekeningen van Gandalf is bufferen niet echt een optie. Verder heb ik inmiddels een persoon in de buurt gevonden via via die ook aardwarmte gebruikt. Zal hem eens bellen en vragen naar de ervaringen.

@gandalf, je hebt helemaal gelijk, het huis deint gewoon mee op de temperatuur fluctuaties buiten momenteel.
@Gerard, heb je een link naar zo'n verwarmingslint plaatje/foto/site?
deleted

Bericht door deleted »

Frank,

Pavaclay is een 2 cm dikke afwerkplaat van geperst leem.
Vergelijkbaar me gipsplaten. Maar inderdaad beter dan gips voor een Vakwerkgebouw.
Echter isoleren doet die 2 cm leem niet.

Bedenk ook dat de temperierung uitgelegd wordt met het maximaal gevraagd vermogen ( hier 88 kWh per m). Maar dit is natuurlijk niet het vermogen dat alle dagen en elk uur gevraagd wordt.
Dat zou je moeten bekijken in functie van het klimaat ter plaatse.
Zomer zal het "0" zijn.
Voorjaar en najaar wellicht slechts op half vermogen. En in de winter ook niet alle dagen/uren op vol vermogen.

Bovendien moet je rekenen dat je ongeveer de oppervlakte van 3 moderne huizen gaat temperieren....
En nogmaals de getemperierde delen zijn perfect bruikbaar zonder verwarming: werkruimten, slaapkamer enz ..
Enkel de leefruimte nog een snelle kachel met hout ...

Ik vrees dat je zelfs met dure isolatiemaatregelen je niet onder dit jaarverbruik gaat geraken.
Reken immers dat je 80% van de tijd niet aanwezig bent en het huis enkel gezond, vocht en vorstvrij dient te houden.
Bij zulke temperaturen rendeert isolatie helemaal niet.
Dure ramen enz ook niet ...

Temperierung (in jouw geval bijna uitsluitend de warmtebron bekeken over het hele jaar) werkt met erg lage luchttemperaturen (DeltaT). Dus met een erg hoog stralingsaandeel.
Voor een verwarming met zuivere straling (lange golflengte) is simpel enkel glas evengechikt om het binnen te houden als het duurste glas.
Strahlungsheizung und Fensterkonstruktion

Daß bei Strahlungsheizung ganz 'normale' Einfachfenster schon ausreichen, um die Strahlungswärme nahezu komplett in den Raum zurückzuflektieren, ist physikalisches Grundlagenwissen. Die stark beworbenen Fensterperversionen mit wenig dauerstabilen Gasfüllungen und teuersten Rahmen-Glaskonstruktionen sind bei Temperierheizungen nicht erforderlich.

Prof. Claus Meier schreibt in einem Buchmanskript dazu:

"Technik der Strahlung

Es gibt drei Energietransportvorgänge: die Wärmeleitung, die Wärmeströmung (Konvektion) und die Wärmestrahlung.

Über die Strahlung ist bei Cziesielski zu lesen [Cziesielski, E.; Daniels, K.; Trümper, H.: Ruhrgas Handbuch - Haustechnische Planung. Hrsg. Ruhrgas AG, Karl Krämer Verlag Stuttgart 1985]:

"Der Wärmetransport durch Strahlung unterscheidet sich grundsätzlich von den Vorgängen der Wärmeübertragung durch Leitung oder Konvektion. Die Unterschiede bestehen darin, daß der Energietransport durch Strahlung an keinen stofflichen Träger gebunden ist und damit auch nicht vom Temperaturfeld des durchstrahlten Mediums abhängt.

Dieses Phänomen kann anhand der Sonnenstrahlung, welche durch den Weltraum mit einer Temperatur von annähernd 3 K (-270 °C) zur Erde gelangt, veranschaulicht werden. Die Temperatur des "Strahlers" ist demnach die wesentliche Größe, die auf den abgegebenen Energiestrom bei der Wärmestrahlung Einfluß nimmt".

Weiterhin heißt es dort:

"Wichtig ist, daß Gase wie O2, N2, H2, trockene Luft und die Edelgase praktisch diatherm (Wärmestrahlen durchlassend) sind. Dies kann man mit einigen Ausnahmen auch so zusammenfassen, daß alle zweiatomigen Gase nicht strahlen".

Dies bedeutet: In der Heiztechnik müssen quantenmechanisch zu behandelnde elektromagnetische Strahlung und die thermodynamisch zu behandelnde Konvektionsheizung konsequent getrennt werden [vgl. Meier, C.: Humane Wärme. Strahlungswärme als energiesparende Heiztechnik. bausubstanz 1999, H. 3, S. 40].

Strom, Licht, Röntgenstrahlen, Höhenstrahlung und eben auch die Wärmestrahlung als Temperaturstrahler (Strahlungsheizung) sind physikalisch etwas ganz anderes als die Wärmeleitung und die Konvektion. Die Strahlungsgesetze zur Beschreibung der elektromagnetischen Strahlung sind ausschließlich Bestandteil der Quantenmechanik.

Das Plancksche Strahlungsgesetz und das daraus abgeleitete Gesetz von Stefan und Boltzmann verlangen zur Bestimmung der Strahlungsenergie allein nur die absolute Temperatur, während die Thermodynamik (Wärmeleitung und Wärmeströmung) von Temperaturdifferenzen lebt. Insoweit dürfen die Wärmeleitung und die Konvektion nicht mit der Wärmestrahlung rechnerisch vermischt werden. Dies aber geschieht überall in der Heiztechnik– und auch in den DIN-Normen und VDI-Richtlinien.

Somit sind "gemeinsame" Berechnungsgrundlagen nicht zutreffend und führen wegen falscher Formeln zu irregulären Ergebnissen. Die Strahlungsheizung wird dadurch rechnerisch stark benachteiligt, die energetische Bedeutung der Bauteiltemperierung (oder auch Hüllflächentemperierung) nicht erkannt.

Zur Vertiefung:
Claus Meier: Bauphysik des historischen Fensters, Praxis-Ratgeber zur Denkmalpflege Nr. 9, Januar 2002, Informationsschriften der Deutschen Burgenvereinigung e.V. (mit bereinigten k-Werten für alte und neue Fenstertypen!), gegen 2,50 EUR in Briefmarken erhältlich bei der Geschäftsstelle der Deutschen Burgenvereinigung, Marksburg - 56338 Braubach.

Of zoals de WIKI het formuleert:
Historische Fenster und Strahlungsheizung [Bearbeiten]Strahlungsheizungen, wie dezentrale Öfen, zentrale Kachelöfen oder wie moderne Strahlplatten senden elektromagnetische Strahlung aus, die nur Körper (oder Flüssigkeiten) erwärmt und als behaglich empfunden wird. Während die Raumluft angenehm kühl bleibt, werden alle Körper des Raumes erwärmt, auch die der Menschen. Die Raumluft bleibt kühler als die Wände. Dadurch kann keine Luftfeuchtigkeit an den Wänden kondensieren. Somit ist die Bildung von Schimmel bei einer Strahlungsheizung praktisch ausgeschlossen.

Einfachglas läßt einen größeren Teil des Sonnenlichts passieren, als Isolierglasscheiben. Beim Auftreffen auf Körpern wandelt sich die kurzwellige Solarstrahlung in langwellige Wärmestrahlung um. Diese kann den Raum nicht verlassen, da sie vom Glas reflektiert wird. Dadurch wirken historische Scheiben im Einfachfenster als energetischer Aktivposten bei der kostenlosen Energiegewinnung (Glashauseffekt).[31]

Das einfache historische Fenster stellt die kälteste Oberfläche des Raumes dar wenn eine Strahlungsheizung vorhanden ist. Bei übermäßiger Raumfeuchtigkeit beschlagen die Scheiben, das Schwitzwasser läuft in die Schwitzwasserrinne des Fensters und wird durch ein Metallröhrchen nach außen oder in einen Sammelbehälter unter der Fensterbank abgeführt. Somit hatte das historische Fenster die nützliche Aufgabe eines "Sollkondensators" erfüllt und erfüllt diese vielfach noch heute.[32]

Unter Betrachtung der Bauphysik haben sich daher bauzeitliche Einfachfenster in Verbindung mit einer Strahlungsheizung als ideale Kombination bewährt.[33]
bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Fensterinstandsetzung

Alle vooroordelen durven loslaten en het eens in zijn totaliteit durven bekijken ...

G
ritsaert snijder

Franq,
Bevriezingsprotectielint; http://www.warmteservice.nl/search.do?k ... +vorstvrij.

Over de opzet. Ik denk dat 24 kw om dit huis droog te houden eigenlijk een koopje is, 1200 m3 is eigenlijk wel 4 huizen (die Belgische kasten zijn gemiddeld wat groter). Inderdaad zal de CV een stevig deel voor zijn rekening moeten nemen. Die kunnen keurig in een schema staan; tempurierung/ eventueel radiatoren (hergebruik), houtkachels (met warmtewisselaars), buffervat.

Want hoe vaak ben je daar in de winter?

Gandalf,
Ik vroeg het me al af of HR++ glas een bijdrage ging hebben. Oke.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Niet in het gedeelte (het grootste deel) met de lage luchttemperaturen tijdens het stookseizoen.

Eerlijk gezegd zou ik wel voorzetramen zetten in het compartiment waar er in het weekend naar comforttemperatuur gestreefd wordt.
Vermits de 'bijverwarming' tijdens het weekend in dit compartiment zeker voor een heel deel convectiewarmte gaat zorgen is dat isolerend glas hier wel zinvoller.
Om het financieel rendement ervan te berekenen zou je dan weer de verblijfsdagen per stookseizoen moeten weten... Het comfort daarentegen heb je dadelijk.
(Bij meer permanent verblijf en een trage massakachel in het leefcompartiment hebben de nieuwe ramen dan eigenaardig genoeg weer juist minder nut/rendement ...)

@Frank,

Volgens mij was er sprake van een weersinversie in het weekend dat jij er was.
Hier was dat tijdens het weekend in ieder geval zo.
Dat leidt in deze huizen tot de vervelende situatie dat de muren op een bepaald moment kouder zijn dan de buitenlucht. En daardoor gaat die warmere lucht (enkele graden is voldoende) massaal condenseren op de muren. Dit houdt een hele tijd aan want met lucht (zelfs een vijftal graden warmer dan de muur) krijg je een massa maar heel langzaam opgewarmd. Intussen raken de muren verzadigd met water.
Hier is het heel moeilijk tegenop warmen. Wellicht was het huis makkelijker warm te krijgen in de week ervoor bij -10°C , maar toen de muren tenminste droog waren ...

Dit soort situaties probeert de temperierung juist te voorkomen.
Als je erover nadenkt zal een binnenisolatie deze situaties enkel verergeren in tijd en in aantal.

G
ritsaert snijder

G,
Het huis deint achter het weer aan. Is dus ook niet droog! Niet nat is niet hetzelfde als droog. Het leem is een goede graadmeter. Als het droog is is het echt hard. Als het niet droog is is het niet hard (maar ook niet zacht). Als het nat is is het zacht.

Mijn idee is dat het leem op plekken niet hard is.. en dat het huis dus ook niet droog is. Frank ziet nergens nattigheid en concludeert dat het huis droog is.

Het lijkt een beetje een semantische kwestie maar ik probeer het begrip droog uit te leggen.

Ik stook mijn eigen bouwval ook om het droog te houden. Ik merk elke keer dat als ik de verwarming niet goed aanstuur dat ik dan problemen krijg (vocht). En dat het dan veel stoken vergt om het weer droog te krijgen.

RS
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Klopt Rits.
En door de snelle en grote opnamecapaciteit van leem en bims zal je ook niet snel waterdruppels op de muuropvlaktes zien.
Maar dat is omdat ze het zo snel absorberen ....

Maar wellicht heeft Frank ook wel enkele plekken met tegeltjes tegen de muur. Voormalige keuken of badkamer of zo. (of een plaats met een wat dampdichtere muurverf ...)
Ik vermoed dat hij hier wel het water heeft tegen zien staan (en eraflopen) dit weekend ....

G
Plaats reactie