Probleem watertemperatuur
Moderator: Moderators
-
hendrik1973
Probleem watertemperatuur
Hoe krijg ik mijn temp van het water zo snel mogelijk weer op 65, als de pomp open gaat dan zakt hij natuurlijk weer terug omdat dan het water uit de woning er bijin komt dat moet eerst warm worden. Hoe krijg ik hem weer zo snel mogelijk warm i.v.m. creossoot of geeft dat niet,wanneer ontstaat creossoot ,gr hendrik
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 dec 2012, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typo
Reden: Typo
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Probleem watertemperatuur
Hoi Hendrik,
Ik heb de vrijheid genomen om je vraag af te splitsen.
Zou je je vraag wat kunnen aanvullen? Hoe ziet je installatie eruit, wat stook je waar, heb je een buffer, welke kachel/ketel. Gebruik je een anticondensklep (denk dat dit het toverwoord zal zijn). Etc. Een schema of een paar foto's kunnen veel duidelijkheid brengen.
Ik heb de vrijheid genomen om je vraag af te splitsen.
Zou je je vraag wat kunnen aanvullen? Hoe ziet je installatie eruit, wat stook je waar, heb je een buffer, welke kachel/ketel. Gebruik je een anticondensklep (denk dat dit het toverwoord zal zijn). Etc. Een schema of een paar foto's kunnen veel duidelijkheid brengen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
hendrik1973
Re: cv houtkachel info
wat is de beste temp van het water in de houtkachel en hoe krijg ik hem daar zo snel mogelijk op.
Ik heb een pijp thermostaat die opengaat bij een 55 a 60 gr dan loopt hij door naar 80 90 en dan weer langzaam terug naar 50 omdat dan het koude cv-water doorde kachel gaat en de pijpthermosstaat niet weer uit gaat omdat de kachel brandt. Ik moet dus eerst flink stoken voor ik hem op 65 gr heb dit moet op een andere manier kunnen,wie heeft een idee,gr hendrik
Ik heb een pijp thermostaat die opengaat bij een 55 a 60 gr dan loopt hij door naar 80 90 en dan weer langzaam terug naar 50 omdat dan het koude cv-water doorde kachel gaat en de pijpthermosstaat niet weer uit gaat omdat de kachel brandt. Ik moet dus eerst flink stoken voor ik hem op 65 gr heb dit moet op een andere manier kunnen,wie heeft een idee,gr hendrik
-
stompie76
Re: cv houtkachel info
Hallo Hendrik,hendrik1973 schreef:wat is de beste temp van het water in de houtkachel en hoe krijg ik hem daar zo snel mogelijk op.
Ik ben zelf nog bezig met uitvogelen hoe het met mijn systeem moet(maar ben er bijna).
Maar zoals ik het nu lees(weinig info),zou ik eens kijken naar een laddomat(ff googlen voor werking).
In het kort:Via de bypas stroomt het warme water uit kachel je terug naar de laddomat en mengt het "koude" cv water naar 62 graden(afhankelijk welke "stift" er in zit)Dit om te voorkomen dat je kachel niet te snel afkoeld en behoud van je wisselaar.
Succes ermee.
Groet Ferdinand
-
hendrik1973
Dag kocky ik heb een bufferboiler van 500 liter ik zal wat foto,s erop zetten maar heb nu geen toestel bij de hand.
Kijk op zich werkt het wel goed maar als ik mijn kachel aanzet en dan begin ik rustig zodat ik hem niet te snel opwarm anders gaat hij aan de kook en gaat hij stoom afblazen,als het water in de kachel 60 gr is dan geeft de pijptermostaat het sein aan de pomp van pompen. dan komt er water van 90 gr in het systeem maar die temp loopt dan weer terug omdat er water van het systeem in de kachel komt. En hier gaat het mij om die temp van dat water, ik moet best wel hard stoken wil ikk hem op de gewenste 70 gr krijgen nu zeggen ze een retourmenger wat is dat en wat zijn de voor en nadelen,gr hendrik
Hendrik had zijn vragen in diverse andere draden gedropt. Ze komen nu in deze draad die Kockie voor Hendrik heeft aangemaakt.
Het forumprogramma ordent volgens datum, zo dat een antwoord niet op de direct bovenstaande reactie hoeft te slaan. Aan “Titel:Re:” is te zien in welke draad de reactie oorspronkelijk geplaatst was. Cp mm
Kijk op zich werkt het wel goed maar als ik mijn kachel aanzet en dan begin ik rustig zodat ik hem niet te snel opwarm anders gaat hij aan de kook en gaat hij stoom afblazen,als het water in de kachel 60 gr is dan geeft de pijptermostaat het sein aan de pomp van pompen. dan komt er water van 90 gr in het systeem maar die temp loopt dan weer terug omdat er water van het systeem in de kachel komt. En hier gaat het mij om die temp van dat water, ik moet best wel hard stoken wil ikk hem op de gewenste 70 gr krijgen nu zeggen ze een retourmenger wat is dat en wat zijn de voor en nadelen,gr hendrik
Hendrik had zijn vragen in diverse andere draden gedropt. Ze komen nu in deze draad die Kockie voor Hendrik heeft aangemaakt.
Het forumprogramma ordent volgens datum, zo dat een antwoord niet op de direct bovenstaande reactie hoeft te slaan. Aan “Titel:Re:” is te zien in welke draad de reactie oorspronkelijk geplaatst was. Cp mm
-
hendrik1973
Re: Wat is de beste temp. van het water in een cv houtkachel
ik heb net een cv kachel met een pijptermostaat maar eer dat ik de temp op die 80 heb dan heb ik een paar uur stoken erop zitten wat moet ik hier aan doen,wie geeft de goede tip. ik heb ook een boiler/buffer mijn nr is 0618883979 gr
-
nooitgintijd
Hallo Hendrik,
Op dit forum is heel veel te vinden over de noodzaak en voordelen van een "retourmenger" of thermomix-ventiel in een hout-cv installatie.
Lees bijvoorbeeld dit maar eens door:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1099
Groet Marc
Op dit forum is heel veel te vinden over de noodzaak en voordelen van een "retourmenger" of thermomix-ventiel in een hout-cv installatie.
Lees bijvoorbeeld dit maar eens door:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1099
Groet Marc
-
hendrik1973
Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm
wat is een goed thermomix ventiel ik heb ook problemen met de water temp. ik krijg hem wel op temp maar dat duurt voor mijn gevoel te lang. gr
-
bonkelaar
Re: Hout CV (prity) wordt niet goed warm
Er zijn meerdere goede mixventielen.hendrik1973 schreef:wat is een goed thermomix ventiel ik heb ook problemen met de water temp. ik krijg hem wel op temp maar dat duurt voor mijn gevoel te lang. gr
De Laddomat wordt veel gebruikt heeft vaste thermostaatventielen die je kunt wisselen om te kiezen hoe warm het retourwater wordt opgemengd.
Er zijn ventielen met een vast ingestelde temperatuur, merken zijn Esbé, Oventrop en nog wel meer.
In mijn installatie heb ik een Heimeier mengventiel met daarop een Honeywell MNG regelkraan met afstandvoeler. De retourwater temperatuur laat zich instellen tussen ca. 40 en 75 graden. Zo kan ik er nog een beetje mee spelen.

Met de drie thermometers kan ik de werking controleren, onderaan links is de temperatuur die de ketel in gaat.
Je kunt zien, uit de ketel (bovenste) komt 75°, uit de installatie (rechtsonder) komt 40°, het mengventiel maakt 65° (linksonder).
Het ventiel is een beetje ruim gekozen 11/4" om er zeker van te zijn dat de warmte goed kan worden afgevoerd. Het leidingsysteem is 28 mm.
Deze opstelling werkt bij mij al voor het vijfde of zesde (ben even de tel kwijt) seizoen tot volle tevredenheid.
Je moet even een goede verwarmingsgroothandel vinden die de spullen voor je wil bestellen.
Groet Jos.
-
hendrik1973
Ja bedankt jos het lijkt me een vrij eenvoudige oplossing en het is ook een goedkopere oplossing kun je even vertellen gaat die kachel gelijk die temp van 75 halen,hoe lang duurt dat, ladomat wordt mij te duur ik heb net het spul aan laten sluiten daar is ook niet om te lachen begrijp je,gr hendr
- Chicken Power
Beste Hendrik,
Nu begrijp ik dat je mond tijdelijk helemaal overrekt is van het ‘dank u wel ‘ zeggen aan Jos.
Vooral om zijn inspanning om jou een zeer goed en kwalitatief inhoudelijk antwoord te geven. Het is niet alleen dat ik dit begrijp, ik weet dat al een aardig poosje heel erg zeker!
Wat ik dan weer niet begrijp, is dat je hem dan weer een vraag stelt, en niet op een aangename manier.
Begrijp je dat Kockie jou ook al een meervoudige vraag gesteld had? Ik denk van wel, maar die foto’s en overige antwoorden zijn hier nog niet verschenen.
Begrijp je dan ook dat Bonkelaar, omdat je nog niets aan overige antwoorden hebt gegeven, dan ook niet inhoudelijk op je laatste vragen kan antwoorden?
Ik begrijp dan weer wel heel snel dat het een kachelverkoper gelukt is om jou bij de neus te nemen.
Dan moet jij weer begrijpen dat ik daar weinig medelij mee heb.
Want het is heel begrijpelijk als ik, ook deze in fraai Nederlands verzorgde tekst, van jou op werkspot.nl tegenkom:
En of je iets van hout drogen begrepen hebt?
Ennuh, het is misschien wat teveel gevraagd, maar begrijp je ook dat je waarschijnlijk een knap gevaarlijke kachel- koppeling naar je cv hebt laten maken?
Groet, Cp
Nu begrijp ik dat je mond tijdelijk helemaal overrekt is van het ‘dank u wel ‘ zeggen aan Jos.
Vooral om zijn inspanning om jou een zeer goed en kwalitatief inhoudelijk antwoord te geven. Het is niet alleen dat ik dit begrijp, ik weet dat al een aardig poosje heel erg zeker!
Wat ik dan weer niet begrijp, is dat je hem dan weer een vraag stelt, en niet op een aangename manier.
Begrijp je dat Kockie jou ook al een meervoudige vraag gesteld had? Ik denk van wel, maar die foto’s en overige antwoorden zijn hier nog niet verschenen.
Begrijp je dan ook dat Bonkelaar, omdat je nog niets aan overige antwoorden hebt gegeven, dan ook niet inhoudelijk op je laatste vragen kan antwoorden?
Ik begrijp dan weer wel heel snel dat het een kachelverkoper gelukt is om jou bij de neus te nemen.
Dan moet jij weer begrijpen dat ik daar weinig medelij mee heb.
Want het is heel begrijpelijk als ik, ook deze in fraai Nederlands verzorgde tekst, van jou op werkspot.nl tegenkom:
Begrijp je dat wij dan eerst is willen weten wat je nu met ecologie hebt?werkspot.nl schreef:bomen kappen
Opdr. nr.: 999218
wij kappen gratis een boom voor u en nemen het hout mee voor in de kachel bel 0618883979 liefs regio dronten,urk lemmer
En of je iets van hout drogen begrepen hebt?
Ennuh, het is misschien wat teveel gevraagd, maar begrijp je ook dat je waarschijnlijk een knap gevaarlijke kachel- koppeling naar je cv hebt laten maken?
Groet, Cp
Verwijderd.
-
bonkelaar
Denk dat ik er toch iets over kan zeggen.hendrik1973 schreef:Ja bedankt jos het lijkt me een vrij eenvoudige oplossing en het is ook een goedkopere oplossing kun je even vertellen gaat die kachel gelijk die temp van 75 halen,hoe lang duurt dat, ladomat wordt mij te duur ik heb net het spul aan laten sluiten daar is ook niet om te lachen begrijp je,gr hendr
De kachel gaat eerst net zo lang branden tot de ingestelde temperatuur bereikt is. Afhankelijk van de hoeveelheid water in de kachel en de begintemperatuur duurt het een tijdje (bij mijn Atmos een kwartier tot een half uur). Zodra de afgegeven warmte boven de ingestelde mengtemperatuur komt gaat de kachel warmte afgeven aan de verbruikers. Dit kan de verwarmingsinstallatie van een woning zijn, buffertanks, warmwaterboilers enzovoort.
De kachel blijft nu constant op temperatuur en geeft voortdurend warmte af terwijl het mengventiel er constant voor zorgt dat het retourwater naar de ketel op de ingestelde mengtemperatuur blijft.
Het vuur in de ketel kan nu ook goed op gang blijven, warmtewisselaars blijven schoon, er ontstaat geen teer, de verbranding is zo schoon mogelijk, er is geen rook.
Belangrijk is wel een goed warm vuur te onderhouden, je luchtregelaar (het armpje met kettinkje dat de luchtklep stuurt) moet ruim boven de mengtemperatuur afregelen anders wordt het vuur te vroeg gesmoord en wordt de mengtemperatuur niet gehaald.
Bij mij is de mengtemperatuur 70°C bij een luchtklep-afregeling op ca. 80°C. Dat wil zeggen dat de luchtklep de kachel terug regelt zodra de watertemperatuur meer dan 80°C wordt.
Ik heb ervaren dat je de kachel zo heet mogelijk moet laten werken. Door schade en schande ben ik er achter gekomen dat als de kachel staat te twijfelen, het vuur slecht op gang komt, veel roet en teer ontstaat, de schoorsteen met een week vol nat roet zit en het teer onder uit de kachel loopt. Hieruit volgt ook dat je de kachel zo min mogelijk moet knijpen, hij moet volop zijn warmte kunnen afgeven. Is het verbruik van je installatie te gering dan moet je buffertanks installeren om de kachel zo min mogelijk te hoeven knijpen.
Om het rendement (houtverbruik) van de kachel te kunnen beïnvloeden is een rookgasthermometer noodzakelijk, een insteekmodel dat ca. 30 cm achter de kacheluitgang wordt geplaatst.
Een optimale rookgastemperatuur ligt meest tussen 180 en 210°C hoewel dit bij kachels met weinig warmtewisselaars niet altijd kan worden bereikt. Mij Atmos bijvoorbeeld start altijd een beetje te warm omdat de luchtklep een beetje laat sluit bij de 80°C. Het rookgas kan 300°C bereiken maar regelt dan terug naar 240 en vervolgens naar 210 en lager. Bij rookgas van 160°C wordt het water nog steeds goed verwarmd en geeft de ketel goed warmte af.
Zonder goed mengventiel, een goede luchtregelaar en een rookgasthermometer kun je naar de mening van velen een houtgestookte CV niet bedrijven. Dan wordt het behelpen, modderen, verdriet, vieze handen, rook, stank, lauw water, geloof me ik heb het allemaal ondervonden.
groet Jos.
-
hendrik1973
Dank je wel kocky voor je fijne opbeurende woorden, ik dacht dat ik op dit forum wat kon leren maar jij kan me dat blijkbaar niet gunnen zeg maar wat is het probleem we komen eruit.
De kachel van mij doet het prima alleen ik op het forum dat de retour temp hoger moet en dat is te bewerkstelligen met een meng ventiel,maar als jij mij een betere raad kan geven ik sta overal voor open,gr hendrik
De kachel van mij doet het prima alleen ik op het forum dat de retour temp hoger moet en dat is te bewerkstelligen met een meng ventiel,maar als jij mij een betere raad kan geven ik sta overal voor open,gr hendrik
-
hendrik1973
Dag jos bedankt voor de tips maar ik heb een kachel met een thermostaat luchtklep wat bedoel jij met een automatische luchtregelaar,als ik een uur stook volgas dan is alles wel op temperatuur,ik heb geen teer in de kachel of creossoot, maar wel roetvorming aan de top van de pijp.
Wat is dat voor een leiding in het midden van de kachel die naar rechts loopt,gr hendrik
Wat is dat voor een leiding in het midden van de kachel die naar rechts loopt,gr hendrik
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Huh? Waar heb ik die dan gegeven? Heb je wel goed gelezen wie wat geschreven heeft?hendrik1973 schreef:Dank je wel kocky voor je fijne opbeurende woorden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.