Dutch John schreef:mark schreef:
Het gehele buffervat zit verwerkt in het rookgasenkanaal en een gedeelte word al gekieteld door de vlamtongen en kamer erna.
Hallo Mark,
Om Patrick z'n probleem op te lossen zou een kleinere warmtewisselaar in combinatie met zeer veel buffervoorraad een optie kunnen zijn. Kan hij in de winter mee vooruit. De buffer verwarmt zowel de overige ruimtes, als het tapwater. Hiervoor een indirekt gestookte boiler van 120 liter of meer. Voor de zomer een collector die dezelfde boiler voedt. En standby een eenvoudig cv keteltje voor de radiatoren en de boiler. Vergt het nodige installatiewerk en tja, als je het optelt kost het natuurlijk de nodige euronen. In feite zijn het drie verwarmingsbronnen die je met elkaar verbindt.
Zelf hebben we voor de winterperiode een indirekt gestookte boiler. 's Zomers een elektrische. Pijnlijk, maar ik heb nog geen tijd en zin om een zonnecollector te fabrieken. Ligt ergens in het midden van de stapel "als ik eens meer tijd heb".
Groet,
John
Dat voorraadvat is heel interessant, althans ik kan niet exact volgen hoe in water voldoende warmte opgeslagen kan worden voor het verwarmen van een huis en tapwater. Ik zie bij Mark al 450 liter staan en dat kan ik niet kwijt, althans niet in ons huis (is semi bungalow met schuin dak, er zit dus geen dragende verdieping op). Het lijkt me dus dat je een behoorlijke plas water moet hebben om voort te kunnen. Nu valt me, net zoals Mark ook op dat, ter vergelijking, het water in het voorraadvat van onze combiketel ook behoorlijk lang warm blijft (genoeg storingen gehad om dat te kunnen testen). Maar wat dachten jullie van een voorraadvat in de kruipruimte. Daar heb ik meer dan genoeg van. En dan iets in de vorm van een geisoleerde kunststof bak, zak of iets dergelijk. Of is metaal een voorwaarde? Dat je een pomp nodig hebt is toch waarschijnlijk geen ontkomen aan.
Waar ik dan aan zit te denken is misschien toch een houtketel (kijk maar eens op rivertrade.nl. zoek op houtkachel, kleinste kost € 2265,-, maar dat is dan toch afhankelijk van het vermogen van de opslag van het water. Het is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de Tigchel oplossing. Voor de verwarming van tapwater zou ik dan een aparte oplossing willen zoeken om ook niet teveel leidingen (=verlies) te moeten leggen (bijv heatpipes met vat 120 l en iets wat de temp op 65 graden kan brengen indien noodzakelijk).
Ik herken de problematiek van Kockie en ben ook wel eens een aantal dagen weg voor mijn werk, en dan moet het wel eenvoudig werken. Dus allerlei systemen "aan elkaar knopen" ben ik niet zo gecharmeerd van (zeker na alle ellende met de
combiketel).
Zou je trouwens in zo'n houtkachel ook pallethout kunnen stoken (lijkt me wel).
Patrick