is er leven na de cv-ketel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

kockie schreef: Wat ik wil is een systeem dat ook werkt wanneer ik niet thuis ben en mijn vrouw (die dan meestal ook moet werken geen tijd/zin heeft om de kachel te stoken. Het moet redelijk hufter-proof zijn zeg maar....
Dirk heeft gelijk, Kockie. Hoewel ik begrepen heb dat hijzelf geen finoven heeft staan. Het enige waar je voor moet zorgen is een stapeltje hout naast de kachel. Een keer per dag op een willekeurig moment de kachel volstapelen, wat dunner hout bovenop en een aansteekblokje. Daarna loop je gewoon weg, ik doe dit de hele winter door. Na een tijdje ga je eens kijken en als-tie bijna uit is schop of draai je de inlaat dicht. Met een 3,5 tonner, zoals Dirk schrijft, kun je rustig een weekeinde weg, het huis is nog steeds warm als je terugkomt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John

Bericht door Dutch John »

mark schreef: Het grootste buffer vat wat een tigchelaar finoven aan kan is 1000 liter. Bijna allle warmte wordt hiervoor gebruikt. De rookgas temperaturen zakken zoveel dat het condenseert.
Mark,

Is dan de warmtewisselaar niet te groot gedimensioneerd? De helft kleiner en je kunt de kamer verwarmen en tegelijk de buffer of radiatoren in andere ruimtes voeden.

Groet,
John
mark

Bericht door mark »

Hoi John,

Het gehele buffervat zit verwerkt in het rookgasenkanaal en een gedeelte word al gekieteld door de vlamtongen en kamer erna. Bij de mensen waar ik hem gezien heb verwarmt de finoven het grootste gedeelt van het huis met een klein deeltje cv ondersteuning. De bewoners hebben niet altijd de tijd om hem regelmatig te stoken anders was cv ondersteuning mischien helemaal niet nodig. Het is een vrijstaande villa met matige isolatie.

mark
mark

Bericht door mark »

Kockie,

Help ik krijg die foto's voor Patrick niet voor elkaar. Heb je en handleidng hoe ik dat wel voor elkaar krijg.

mark
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Wat lukt er niet met de foto's? Heb je ze al ergens op internet staan (bij een webhost) of lukt dat ook nog niet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John

mark schreef: Het gehele buffervat zit verwerkt in het rookgasenkanaal en een gedeelte word al gekieteld door de vlamtongen en kamer erna.
Hallo Mark,

Om Patrick z'n probleem op te lossen zou een kleinere warmtewisselaar in combinatie met zeer veel buffervoorraad een optie kunnen zijn. Kan hij in de winter mee vooruit. De buffer verwarmt zowel de overige ruimtes, als het tapwater. Hiervoor een indirekt gestookte boiler van 120 liter of meer. Voor de zomer een collector die dezelfde boiler voedt. En standby een eenvoudig cv keteltje voor de radiatoren en de boiler. Vergt het nodige installatiewerk en tja, als je het optelt kost het natuurlijk de nodige euronen. In feite zijn het drie verwarmingsbronnen die je met elkaar verbindt.

Zelf hebben we voor de winterperiode een indirekt gestookte boiler. 's Zomers een elektrische. Pijnlijk, maar ik heb nog geen tijd en zin om een zonnecollector te fabrieken. Ligt ergens in het midden van de stapel "als ik eens meer tijd heb".

Groet,
John
Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:...Maar levert zo'n heatpipe systeem in het stookseizoen wel een significante bijdrage? ...Ik zal die zondirect eens om info vragen...
Volgens deze opbrengsttabel van Zondirect is de gemiddelde warmteopbrengst in het stookseizoen duidelijk te laag om er economisch een woning mee te helpen verwarmen.

Vandaar de oeroude uitdaging om van de overvloed van de zomer te stockeren voor de winter.

Dirk
Dutch John

Dirk Bauwens schreef:Vandaar de oeroude uitdaging om van de overvloed van de zomer te stockeren voor de winter.
Hallo Dirk,

Laatst een programma op een Duitse zender gezien. Een handige jongen die zijn passief huis rondom een staand RVS buffervat van 28.000 liter gebouwd heeft. Komt hij bijna de hele winter mee door.

Met water ben je toch wat flexibeler, dan met de grote steenmassa van een finoven. Zeker als ruimtes verder van de warmtebron afliggen.

Groet,
John
Dirk Bauwens

peterberg schreef:...Hoewel ik begrepen heb dat hijzelf geen finoven heeft staan...
Dat is niet helemaal waar. In mijn woning staat weliswaar nog geen finoven, maar reeds een aantal goed werkende finovens werden op zijn minst gedeeltelijk door mij ontworpen.

Dat ik er zelf nog geen staan heb, is in belangrijke mate te wijten aan het feit dat ik al jaren bezig ben met de ontwikkeling van een nieuw soort multifunctionele finoven. Naast allerlei belangrijke verbeteringen en allerlei mogelijke opties zal deze finoven standaard water kunnen verwarmen. Alleen wanneer de ontwikkeling hiervan zo goed als volledig op punt staat, zullen een aantal prototypes gebouwd kunnen worden.

Dirk
chathanky

Bericht door chathanky »

Een finoven om water te verwarmen?

Dan kun je net zo goed een hout cv gaan gebruiken toch?

Het opslagmedium is dan geen steen maar water geworden.
Dirk Bauwens

chathanky schreef:Een finoven om water te verwarmen?

Dan kun je net zo goed een hout cv gaan gebruiken toch?

Het opslagmedium is dan geen steen maar water geworden.
Neen hoor. Het opslagmedium blijft een vast materiaal.
Water wordt alleen gebruikt als transportmedium.

Dirk
Dutch John

Dirk Bauwens schreef: Het opslagmedium blijft een vast materiaal.
Water wordt alleen gebruikt als transportmedium.
Hallo Dirk,

De tapwatertemperatuur zal toch hoger dan 60 graden moeten zijn. Om warmteverlies of een te hoge binnentemperatuur te voorkomen zul je de buffer moeten isoleren. Met een watertank is dat makkelijker uitvoerbaar dan met vast materiaal.

Groet,
John
Dirk Bauwens

Dutch John schreef:...De tapwatertemperatuur zal toch hoger dan 60 graden moeten zijn...
John,

Een tapwatertemperatuur van 60 graden bereiken, vormt bij een finoven niet het minste probleem. Steenachtig materiaal is namelijk niet gelimiteerd door het kookpunt van water.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 01 apr 2007, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Bauwens

Dutch John schreef:...Om warmteverlies of een te hoge binnentemperatuur te voorkomen zul je de buffer moeten isoleren. Met een watertank is dat makkelijker uitvoerbaar dan met vast materiaal...
John,

Ik zie niet in waarom het isoleren van een watertank makkelijker uitvoerbaar zou zijn dat het isoleren van een buffer uit vast materiaal!?

Dirk
Dutch John

Dirk,

Om vast materiaal op te warmen heb je omvangrijke rookgaskanalen nodig voor de warmteafgifte. Deze gatenkaas van steen ga je inpakken om te isoleren. Terwijl de rookgaskanalen toegankelijk moeten blijven voor reiniging. Dat wordt toch een praktisch moeilijk uitvoerbare constructie? Dan is het toch eenvoudiger om een warmtewisselaar in te metselen, strak om het rookgaskanaal voor een snelle opwarming. En kant en klare watertanks te isoleren. Bovendien is water als vloeistof veel sneller en flexibeler in warmteafgifte. Bij vaste materie heb je te maken met transportsnelheid van warmte.

Groet,
John

P.s. Misschien zeg ik maar wat; ik heb geen ervaring met stenen haarden of ovens. Maar vind het wel reuze interessante materie.
Plaats reactie