@ Chicken Power,
Allereerst bedankt voor uw tijd en uitleg voor mijn schema.
Ik zal mijn schema er op aan passen!
Ik heb nog wel een aantal vragen:
Een aantal reacties terug had ik gevraagd of ik niet erg veel warmte verlies zou hebben als ik mijn aanvoer eerst over de radiatoren(naar boven)(mijn ketel staat immers beneden)zou laten lopen en daarna retour door aanvoer vloerverwarming.
Helaas van niemand reactie op gehad.Ik heb de topic van Ben 86 nogmaals doorgelezen en die laat eigenlijk ook water van max 50 graden door radiatoren stromen.
In mijn geval gebeurde dat dus ook en er was voldoende warmte boven.
Zal in mijn nieuwe tekening toch oude situatie opzetten,ben bang dat ik veel warmteverlies heb als ik eerst water naar boven pomp en dan pas door vloerverwarming.
CP schreef:Met een wisselthermostaat op de buffer stuur je het signaal van de kamerthermostaat door als de buffer te koud is naar de gasketel. Is de buffer niet te koud, dan stuurt ie middels een 230 V relaitje de bufferpomp aan.
Ben even aan het googlen geweest,maar kan niet echt een duidelijk merk vinden die dit ondersteund?Suggesties??(erg welkom)
CP schreef:Die graag wel in de cv retour projecteren, nu zit hij nog in de aanvoer.
Ga ik doen!
CP schreef:Ook kun je nog een mengklep in de aanvoer uit de buffer overwegen, zo kun je de maximale watertemperatuur begrenzen en stofschroei en brandwonden door de radiatoren voorkomen.
Ga ik zeker doen,wel zo veiling voor ons en mijn kinderen.Neem aan dat ik dan gewoon de retour onder uit buffer kan laten mengen??Of een NIBE mengroep gebruiken zoals Ben 86.Mijn ITHO climax 2 ondersteund ook OPEN THERM(voel ik ook wel wat voor,alleen las ik bij ben dat hij zijn pompen moest vervangen voor SERVO moteren)
CP schreef:-Om het tapwater veilig warm te krijgen zou ik de diverter (Duco) zoals Kockie hem heeft gebruiken. Is het water uit de buffer heet genoeg, dan laat hij gelijk door naar de afname punten, is het te koud, dan wordt er via de ketel naverwarmt. Voorkomt dus een hoop nutteloze ketelstarts.
Zal kijken naar de diverter,mijn ketel heeft ook naverwarming(zoals eerder vermeld)met een sensor in de aanvoer,wanneer het water heter als 60 graden binnenkomt,zal de ketel dan alsnog NUTTELOOS starten?Als dat zo is zal ik zeker diverter plaatsen(blijven wel ecologisch he

)
CP schreef:-Om het tapwater veilig warm te krijgen zou ik de diverter (Duco) zoals Kockie hem heeft gebruiken. Is het water uit de buffer heet genoeg, dan laat hij gelijk door naar de afname punten, is het te koud, dan wordt er via de ketel naverwarmt. Voorkomt dus een hoop nutteloze ketelstarts.
Helder,ik ga mijn schema aanpassen en opnieuw plaatsen.
Laatste vraag:
Als ik Klep D2 nu vervang voor een thermoklep(85 gr)(plaatsen na pomp en expantie(thnx Chicken Power)Heb ik geen elektrische sturing nodig?
Maar.......haal ik dan onnodig het vermogen uit mijn heatpipe systeem wanneer de buffer bovenin kouder is als 85 graden.
In de zomer zal de kachel niet branden,zonnewarmte komt onderin boiler en zal stijgen naar boven,maar gaat dit op het heetst van de dag snel genoeg??
Graag iemands reactie of ervaring??
Iedereen al vast bedankt voor de gedane moeite en uitleg.
Wordt vervolgt.....
Groet Ferdinand