Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
pelletpower

Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Post by pelletpower »

Wij snijden voornamelijk verzinkte en blanke plaat en soms rvs. Hierbij gebruiken we een rollerkop (kiss). Voor 3d heb je de z-as nodig. Met mach3 verbazend simpel.

De discussie over hoeveel bladen optimaal is wil ik niet aangaan. Praktischer lijkt me balanceren. Een simpel gewicht om die ene wiek in gewicht te compenseren, zal een dynamische onbalans introduceren. Bij 2 min of meer dezelfde wieken speelt dit minder en door de beperkte 'dikte' van de wieken zal het ook wel meevallen. Als je de snelheid ziet waar alles mee gebouwd wordt, maak dan meteen die tweede wiek.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Hallo Pelletpower,
Dat is nu juist de reden dat we op dit forum publiceren:
Een aantal hobbywindmolenbouwers kan een gewenst wiekprofiel kiezen, we trekken daar een mal van,
en je hebt low budget, identieke, weerbestendige, lichtgewicht wieken.
Groet Rinus
omweg

Post by omweg »

cogging geeft een extra weerstand dus je zult pas bij een hogere windsnelheid opbrengst krijgen. Ik kan me voorstellen dat in een gebied met hoge gemiddelde windsnelheden (kust) dit minder van belang is maar op de locatie waar ik zit (het oosten) heb je een lage gemiddelde windsnelheid. Ik wil dus graag oogsten vanaf 3m/s. Volgens mij zijn hier op fieldlines verschillende discussie over geweest en in de windpower workshop van piggot (blz 68) wordt dit fenomeen ook besproken.

Minder wieken meer energie bestrijd ik dus wel, ik ken de grafieken niet en ben er erg benieuwd naar. (zie ook blz 30 windpower workshop)

Ben er mee eens dat neodymium een erg milieu onvriendelijk materiaal is maar ze zijn wel erg krachtig en uitermate goed geschikt voor de kleine PMG dynamo. Bij een goede conservering gaan ze lang mee en maken het mogelijk om voor de zelfbouwer op een simpele manier een goed presterende dynamo te maken. Ben benieuwd naar jullie oplossing zou inderdaad erg mooi zijn als we neodymium zouden kunnen vermijden.

Ik heb zelf geen ervaring met netkoppeling maar er is verschillende elektronica in de handel die de koppeling bewerkstelligd:
windyboy rond de 1000 euro
mastervold windmaster rond 475 euro
aurora wind
DMI inverter
De prijzen zullen waarschijnlijk verder gaan zakken omdat er steeds meer vraag en dus aanbod komt.

@m.bouwer: Het is een indrukwekkend project waar jullie mee bezig zijn leerzaam dat jullie het delen.
The planet of my dreams is bulging at his seems
midwoud1

Post by midwoud1 »

Hi Pelletpower.

Goed idee.
Met je cnc machine in combinatie met een spindle motor heb je een router waarmee je
in hout alle vormen kan frezen.
Wat zijn je traject maten voor X,Y,Z ? Is X = 1500 mm mogelijk ?
Wat voor stuurmotoren heb je voor je cnc, servo of stappen motoren ?
Samen met Mach3 kan je een paar prachtige wieken maken.

Gr. - Frans -
omweg

Post by omweg »

@pelletpower
Kun je dan overweg met autocad bestanden dan kan ik nml de tekeningen maken
pelletpower

Post by pelletpower »

Zoals ik al vertelde werken we niet met een z-as. De motoren zijn stappenmotoren, wel serieus sterk. Ze hebben de eerste stappen al gezet, alleen hebben ze geen idee hoe groot. We moeten de zaak nog calibreren dus. Dit project loopt inmiddels 5jaar en nu moet het toch eigenlijk wel gaan draaien. Ponsen duurt te lang. Kinderziektes verwacht ik niet, dus wie weet draait het met een paar weken, of misschien maanden. Het is een testopstelling en als hij werkt, is ie te koop. Het werkbereik is nu 3000-1300. De basis is een ultrarex van Esab. De electronica (voeding) gaf een keer problemen, interface met pc is wel aanwezig maar niet echt up to date (1986). Vandaar dat we met mach3 aan de gang gaan.
pelletpower

Post by pelletpower »

Omweg, meest gebruikte format is dxf denk ik. Dus met autocad geen probleem.
fikkie stoken

Post by fikkie stoken »

Post eens op cnczone.nl, dit zijn ook diy.(zijn er meer hoor)

cnc staat ook op mijn to do lijst, maar daar heb je niets aan.

Zou een leuke combinatie zijn de zogenoemde ruilhandel van gereedschappen, kennis etc.

Waarschijnlijk veel mensen met zelfs MDF zelfbouw cnc geschikt voor hout, pvc etc met toleranties van 0.01 tot 0,2 mm.
Maar ook zeer professionele zelfbouw.

Er zit er vast 1 tussen die bereid is om wat werk te frezen tegen een schappelijk tarief of mischien is deze persoon geinterreseerd in ook een molen.

Nee heb je, tis proberen waard schrijf een moderator aan en leg je probleem voor.

Gr Lars
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Vandaag de molenkop ( compleet met wiek en contragewicht 18 kg ) nog zonder magneten enige tijd op de mast laten testdraaien.
Nu willen we een lichtere uitvoering van de kruilager maken, en het circus van de wiekverstelling ( zie evt. bericht 01 dec. 2012 20:16 blz. 10)
sterk vereenvoudigen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
pelletpower

Post by pelletpower »

Wow, vet koel
account verwijderd

Post by account verwijderd »

@
Zelf heb ik een proffesionele machine gebouwd voor een bedrijf voor het bewerken (flowdrillen) van gebogen aluminium profielen een
aantal jaren geleden. Dit was een 4-assige machine die werkte op mach3.
Alles zelf uitgedoktert en opgebouwd.

Op zich is de hardware van stappenmotor drivers van stappenmotor.nl vrij eenvoudig te doen via een LTP1 pci kaart,
dit is een ouderwetse 24pins printerpoort.

Mach3 maakt gebruik van een special kernel driver. Dit is een driver die buiten windows om zegmaar real time probeert te draaien.
Via windows 10.000 stappen per seconde maken met een stappenmotor gaat niet lukken met een windows interval tijd van 20ms.

Met complexe 3d vormen zou ik al snel via een postprocessor gaan werken die een g-code file genereert. De g-code file is
een tekstbestand die je dan in mach3 kan inlezen en uitvoeren.
Waarom is die postprocessor zo belangrijk?
Als je een complexe vorm wilt frezen die je dan bijvoorbeeld in schuim door elke freesbewerking bijvoorbeeld 10mm laat zakken.
Je krijgt dus heel veel freesbanen, die freesbanen moeten gegenereerd worden uit een dxf tekening bijvoorbeeld.

Een post processor is eigenlijk de vertaalslag van dxf tekening naar g-code file.

Ik heb zelf met excel ooit een postprocessor gemaakt voor een 6 assige robot.
Dat is een postprocessor die een xyz code vertaalt naar een J1 t/m J6 code.
xyz is rechlijnig en abc kunnen rotatie assen zijn, die vertaal je naar robot rotatie assen Joint 1 t/m Joint 6.

Er zijn standaard cadcam programma's.
http://www.mastercam.com/
Image

@Pelletpower,
Kinderziektes verwacht ik niet
Zorg voor een pc met alleen mach 3 erop, verder niets.
Zorg ervoor dat je de eindschakaars per as zo zuiver mogelijk aanlegt.
De software kan vastlopen.
Een stappenmotor kan stappen overslaan als ie te zwaar belast wordt en dat weet de computer niet, goede overbrenging maken.
Verder is het qua hardware vrij eenvoudig, qua software is het wat lastiger.
Verwijderd
pelletpower

Post by pelletpower »

Stappen missen: klopt. In een later stadium wil ik overgaan naar servo of stappenmotoren met decoders.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Als iemand een CNC machine wil bouwen hebben wij belangstelling om daaraan mee te werken.
We denken dan b.v. aan het maken van het frame.
Naast molenbouw willen we samenwerken bij het bouwen van ligfietsen, towable backhoes, electrische tuintractortjes....enz.
Alles op hobbybasis.
midwoud1

Post by midwoud1 »

Hi Rinus ( m,bouwer)

Mogelijk kunnen we een windgenerator ontwerp voorstellen met aktieve bladverstelling in een eenvoudige vorm.
Ik lees nog steeds in de Usa en Australie over de gewenste beheersbaarheid van de propeller toerentallen.
Heeft te maken met hoge windsnelheden .
Tail furling en electrische rem werken niet altijd.
Komt hier ook voor.

Groeten Frans.
omweg

Post by omweg »

Ik wil de diverse beveiliging systemen op een rijtje zetten, om inzicht te verschaffen op de verschillende oplossingen. Ik ben waarschijnlijk niet volledig hoop hierbij dus op verdere input:

1. automatische wiek verstelling (variable pitch)
2. weg draaiende staart (furling tail)
3. weg draaiende vaan (folding vane)
4. kantelende turbine (tild back)
5. flexibele wieken (flexible blades)
6. lucht remmen (air brakes)

1 Bij automatische wiek verstelling wordt de hoek van de wiek aangepast aan de windsnelheid. Dit kan mechanisch door centrifugaal kracht van een instel mechanisme (jacobs molen) of elektronisch zoals dit op grote windmolens wordt toegepast.
Nadeel is dat het een complex systeem is en het heeft als voordeel dat het bij iedere windsnelheid de ideale wiek hoek heeft en daardoor meer rendement heeft.

2 en 3 Bij de weg draaiende staart wordt gebruik gemaakt van de zwaartekracht van een scharnierende staart ten opzichte van een excentrisch geplaatste molen.
Nadeel is een onrustige molen omdat deze voortdurend een evenwicht met de windsnelheid zoekt, voordeel is de eenvoud van het systeem.

4 Bij een kantelende turbine gaan de wieken in helikopter stand door een zwaartekracht mechanisme.
Qua voor- en nadelen vergelijkbaar met het weg draaiende staart systeem.

5 Bij flexibele wieken wordt de hoek van de wieken gesteld door flexibiliteit van het materiaal.
Nadeel is dat uit de praktijk blijkt dat de wieken veel lawaai maken,

6 Bij lucht remmen gaan flappen op de wind staan door middel van centrifugaal kracht.
Nadeel is dat het systeem veel lawaai maakt.
Post Reply