peterberg schreef:
Zoals je begrijpt heb ik geen goede woorden voor een houtkachel waarvan de vuurhaard gekoeld wordt. Zelfs als de wand rvs is die zijn warmte afgeeft aan de watermantel vind ik dat nog steeds koelen. Zet er 10 cm vermiculiet omheen en kijk dan wat er gebeurt, de eerste keer is het meest spectaculair.
@Peter, bedankt voor Uw uitleg en ik snap Uw gedachtengang, iedereen zijn ding.
Inmiddels al wat gevonden bij ECN en een ander onderzoek
over bestanddelen rookgassen
( geeft toch te denken met hoge of lage temperatuur rookgassen t,zit er toch al in

)
4.1. De restproducten van de verbranding van hout
Naast koolstof, waterstof en zuurstof bevat hout ook stikstof (0,1 tot 0,2 %), kalium (beuken
bijvoorbeeld circa 0,2%), zwavel (0,015%), chloor (0,005%) en sporenelementen. De meeste
sporenelementen zijn metalen: arseen, cadmium, chroom, koper, kwik, lood en zink. Deze
elementen zijn door de gewassen uit de bodem (grond- en grondwater) opgenomen en opgeslagen.
De meeste van de zogeheten anorganische verbindingen, zoals kalium en metalen, verbranden of
vervluchtigen niet en zijn terug te vinden in de vliegas en in de bodemas in de aslade.
Bij de verbranding van hout komen restproducten vrij. De uitstoot van deze restproducten uit
schoorstenen kan aanleiding geven tot gezondheidsklachten, milieuschade, overlast en hinder.
Houtrook bestaat voor 70 - 80 volume-% uit stikstof. Daarna komt 10 tot 20 % ongebruikte zuurstof,
voorts enkele procenten kooldioxide, waterdamp (uit het niet 100% droge hout en als
verbrandingsproduct), onverbrande gassen, teerdruppeltjes, as, zwaveldioxide, stikstofoxide, enz.
Het rookgas (de houtrook) van een houtgestookte kachel/ketel of ketel is ondermeer samengesteld
uit:
• Vliegas bestaande uit niet brandbare, inerte, stofdeeltjes.
• Zware metalen waaronder koper, lood, zink en cadmium.
• Zwavel, chloor en kaliumverbindingen (SO2, HCl, KCl).
• Dioxines en furanen.
• Stikstofverbindingen (NO, NO2, HCN, NH3, N2O).
• Koolwaterstofverbindingen: alifaten, cyclische (vooral benzeen) en polycyclische
aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), formaldehyden, alcoholen, ketonen, esters en
anderen.
• Koolstof en roet.
• Zuurstof, kooldioxide, koolmonoxide en water.
wilde dit toch even posten, hoe schoon en co2 neutraal iedereens houtkacheltje ook is
Wie de bron wil weten pb
groeten Lars