Kleding als isolatie
Moderator: Moderators
-
Anne2
Kleding als isolatie
http://www.lowtechmagazine.be/2011/02/t ... chaam.html
Toen ik dit artikeltje ooit las ben ik thermisch onderkleding gaan uitproberen.
Aankoop tips die nu gelden:
Een tijdje terug had de Lidl angora wollen leggings die nu 50% goedkoper zijn. Iets van 9 euro nu. Dit kriebelt wel, went wel weer.
En de Action heeft nu thermische onderkleding in de aanbieding, zowel leggings als T-shirt.
Het zit heel strak om je heen en jeukt daarom (mijn kleding zit nooit zo strak). Het stinkt ook, rare chemische producten gebruikt om dit te produceren denk ik. Heb hem nog niet gewassen.
Maar ik heb het altijd koud en het scheelt wel.
Ik kijk nu al naar het voorjaar uit.
Toen ik dit artikeltje ooit las ben ik thermisch onderkleding gaan uitproberen.
Aankoop tips die nu gelden:
Een tijdje terug had de Lidl angora wollen leggings die nu 50% goedkoper zijn. Iets van 9 euro nu. Dit kriebelt wel, went wel weer.
En de Action heeft nu thermische onderkleding in de aanbieding, zowel leggings als T-shirt.
Het zit heel strak om je heen en jeukt daarom (mijn kleding zit nooit zo strak). Het stinkt ook, rare chemische producten gebruikt om dit te produceren denk ik. Heb hem nog niet gewassen.
Maar ik heb het altijd koud en het scheelt wel.
Ik kijk nu al naar het voorjaar uit.
-
Anne2
Re: Kleding als isolatie
Bovenstaande aanbiedingen zijn trouwens damesmodellen.
Ik heb inmiddels dat chemische keurslijfpak uit, werd gek van de jeuk en ik hou niet van dat hele strakke, ik had het gevoel dat ademhalen al moeilijk was. Nu die angora wollen legging aan, die prikt vreselijk.
Dit zijn geloof ik niet mijn dingen, maar wat dan wel?
Alles van wol valt denk ik af. Merinowol prikt niet maar is heel duur. Bovendien had ik een mottenplaag in huis afgelopen zomer en ik geloof niet dat die allemaal weg zijn.
Wat is warmer een fleecevest of een wollen vest?
Dons zit lekker en isoleerd maar kan je lastig zelf wassen.
Ik heb nu laagjes aan maar het materiaal kan denk ik efficienter.
Ik heb inmiddels dat chemische keurslijfpak uit, werd gek van de jeuk en ik hou niet van dat hele strakke, ik had het gevoel dat ademhalen al moeilijk was. Nu die angora wollen legging aan, die prikt vreselijk.
Dit zijn geloof ik niet mijn dingen, maar wat dan wel?
Alles van wol valt denk ik af. Merinowol prikt niet maar is heel duur. Bovendien had ik een mottenplaag in huis afgelopen zomer en ik geloof niet dat die allemaal weg zijn.
Wat is warmer een fleecevest of een wollen vest?
Dons zit lekker en isoleerd maar kan je lastig zelf wassen.
Ik heb nu laagjes aan maar het materiaal kan denk ik efficienter.
- frans
Ben wel eens waar een kachel niet bestaat.
Alleen blijkt dan dat dag en nacht 10 C toch niet zo heel comfortabel is als binnen temperatuur.
Oplossing toen, gewoon mijn pyjama incl. broek dag en nacht onder de kleding dragen.
Later hebben we dat krappe spul van de Hema gekocht, n.b. als het maar koud genoeg is kriebelt niets meer.
Alleen blijkt dan dat dag en nacht 10 C toch niet zo heel comfortabel is als binnen temperatuur.
Oplossing toen, gewoon mijn pyjama incl. broek dag en nacht onder de kleding dragen.
Later hebben we dat krappe spul van de Hema gekocht, n.b. als het maar koud genoeg is kriebelt niets meer.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
David86
"gewoon" lang ondergoed doet ook al veel.
Dat van mij is voornamelijk van katoen, zit wel iets syntetisch door voor de "rek"
Je hoofd bedekken is de grootste winst, een mensenkop staat als een soort grote kou vanger boven op een "goed geisoleerd" (aangekleed) lichaam, dat levert een enorm warmteverlies op...
Ik werk altijd buiten, heel het jaar rond, altijd al gedaan. Ik zweer bij een goeie muts, lang ondergoed en veel dunne laagjes kleding. Als je dat aftopt met een winddichte jas sta je helemaal gesteld voor de komende winter.
Ik moet wel zeggen, als het stookseizoen eenmaal begonnen is draag ik ook graag wat lichtere kleding tijdens het verblijf in de huiskamer. De tussenperiodes waarin het wel "frisjes" word maar de kachel aansteken nog niet zoveel zin heeft hebben wij een "truien tijd"
Als Nederlanders dan ook weer leren hoe ze moeten rijden in de sneeuw dan zijn de winterfrustraties allemaal opgelost
Groeten,
Dat van mij is voornamelijk van katoen, zit wel iets syntetisch door voor de "rek"
Je hoofd bedekken is de grootste winst, een mensenkop staat als een soort grote kou vanger boven op een "goed geisoleerd" (aangekleed) lichaam, dat levert een enorm warmteverlies op...
Ik werk altijd buiten, heel het jaar rond, altijd al gedaan. Ik zweer bij een goeie muts, lang ondergoed en veel dunne laagjes kleding. Als je dat aftopt met een winddichte jas sta je helemaal gesteld voor de komende winter.
Ik moet wel zeggen, als het stookseizoen eenmaal begonnen is draag ik ook graag wat lichtere kleding tijdens het verblijf in de huiskamer. De tussenperiodes waarin het wel "frisjes" word maar de kachel aansteken nog niet zoveel zin heeft hebben wij een "truien tijd"
Als Nederlanders dan ook weer leren hoe ze moeten rijden in de sneeuw dan zijn de winterfrustraties allemaal opgelost
Groeten,
..
-
Pigion
Kan dit soort geitenwollensokken praat ergens anders worden geplaats. Dit heeft niets te maken met woningisolatie en stoken. Nog even doorgaan en dan hebben we het hier ook over de extra warmte van Tena inleggers versus absolute vochtigheid.
Pigion
Pigion
-
David86
Naam van sub forum: Verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik.
Er is sprake van verwarming, isolatie en huiselijk energie gebruik in de post van Anne.
Ik vind de invalshoek van Anne2 bijzonder waardevol, ecologie ten top.
Jezelf fatsoenlijk aankleden om enorme besparingen te verwezelijken is niet de high-tech oplossing waar menig lid graag over spreekt. Maar wat mij betreft een van de waardevolste posts in dit gehele subforum. De kosten, zowel ecologisch als economisch zijn nihil maar de winst is enorm. Dit heeft dus alles te maken met stoken !
Als jij een betere manier hebt om zoveel te besparen op huiselijk energie gebruik hoor ik het graag van je.
De toon die je aanslaat richting de topicstarter staat mij absoluut niet aan, behandel elkaar met respect! Dit heeft Anne inmiddels zeer zeker verdiend!
David (in deze als moderator)
Er is sprake van verwarming, isolatie en huiselijk energie gebruik in de post van Anne.
Ik vind de invalshoek van Anne2 bijzonder waardevol, ecologie ten top.
Jezelf fatsoenlijk aankleden om enorme besparingen te verwezelijken is niet de high-tech oplossing waar menig lid graag over spreekt. Maar wat mij betreft een van de waardevolste posts in dit gehele subforum. De kosten, zowel ecologisch als economisch zijn nihil maar de winst is enorm. Dit heeft dus alles te maken met stoken !
Als jij een betere manier hebt om zoveel te besparen op huiselijk energie gebruik hoor ik het graag van je.
De toon die je aanslaat richting de topicstarter staat mij absoluut niet aan, behandel elkaar met respect! Dit heeft Anne inmiddels zeer zeker verdiend!
David (in deze als moderator)
..
-
ritsaert snijder
Geitenwollen sokkendragers waren heel lang de ecologische elite!
RS
RS
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Anne2
Ik durf nu bijna niets meer te zeggen.... maar hoor toch nog graag andere ervaringen...
Zelf ervaar ik dat dit wollen spul of thermische spul wel echt veel warmer zit dan gewoon katoen, in die zin het uitproberen waard. Nu nog de combinatie met comfort.
Het eerste jaar dat ik hier woonde was het 3 graden in huis (vergelijk in de koelkast is het 5 graden) een lange winter waar geen eind aan leek te komen. Toen zat ik inderdaad met muts en handschoenen aan (+ skikleding in donzen slaapzak) in huis, onder mijn voeten zo'n oud kampeermatje 3x dubbel gevouwen (scheelt!). Nu heb ik 2 lagen golfkarton, kanaaltjes haaks op elkaar, onder vloertegels liggen, scheelt ook, luchtkanaaltjes worden wel plaatselijk geplet(stoelpoot) en andere verwarming (in dit kamertje).
Ik zoek gewoon naar gemakkelijke (comfortabele) efficiente oplossingen. Het (tijdelijke) huis hier isoleren is geen optie.
Zelf ervaar ik dat dit wollen spul of thermische spul wel echt veel warmer zit dan gewoon katoen, in die zin het uitproberen waard. Nu nog de combinatie met comfort.
Het eerste jaar dat ik hier woonde was het 3 graden in huis (vergelijk in de koelkast is het 5 graden) een lange winter waar geen eind aan leek te komen. Toen zat ik inderdaad met muts en handschoenen aan (+ skikleding in donzen slaapzak) in huis, onder mijn voeten zo'n oud kampeermatje 3x dubbel gevouwen (scheelt!). Nu heb ik 2 lagen golfkarton, kanaaltjes haaks op elkaar, onder vloertegels liggen, scheelt ook, luchtkanaaltjes worden wel plaatselijk geplet(stoelpoot) en andere verwarming (in dit kamertje).
Ik zoek gewoon naar gemakkelijke (comfortabele) efficiente oplossingen. Het (tijdelijke) huis hier isoleren is geen optie.
-
Anne2
Ik heb met die betiteling daarom ook geen bezwaarritsaert snijder schreef:Geitenwollen sokkendragers waren heel lang de ecologische elite!![]()
![]()
RS
Overigens ziet niemand dat ik onder mijn strakke spijkerbroek nog een wollen geval draag. Al zijn sommige wollen gevalletjes waren kunstwerkjes die gezien mogen worden:

(niet van mij)
-
David86
-
deleted
Als het zover gaat, zou ik toch minstens één kleine ruimte goed warm houden.Anne2 schreef:
Het eerste jaar dat ik hier woonde was het 3 graden in huis (vergelijk in de koelkast is het 5 graden) een lange winter waar geen eind aan leek te komen.
Desnoods zou ik een Yurt in de living zetten.
G
-
Anne2
Dat was alleen de eerste winter maar. Nu (met aanpassingen) kan ik inderdaad 1 ruimte goed verwarmen. Je koelt wel af als je naar de kamer, keuken (niet uitgebreid koken) , of toilet of zo moet, of als de kat de deur open gooit, maar het is goed te doen.
Mijn buurman heeft inderdaad eens een bungalowtent met kacheltjes in zijn woonruimte gezet. Ik denk niet dat er ergens een yurt in mijn huis zou passen, mijn trekkerstentje ook niet, ik zie het al voor mij...
Mijn buurman heeft inderdaad eens een bungalowtent met kacheltjes in zijn woonruimte gezet. Ik denk niet dat er ergens een yurt in mijn huis zou passen, mijn trekkerstentje ook niet, ik zie het al voor mij...
-
Anne2
http://www.lowtechmagazine.be/2013/10/v ... -huis.html
Ik zou willen dat ik dit kon en durfde te maken.
Ik zou willen dat ik dit kon en durfde te maken.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ah Anne2, jij bent ook geabonneerd..... 
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
JantjeV8
Ik ken niet ieders leeftijdcategorie, maar het oog wil ook wel wat....
Trouwens, een blokkie hout extra er op doet wonderen tegen de kou.
Trouwens, een blokkie hout extra er op doet wonderen tegen de kou.