Veel rookontwikkeling bij aansteken houtkachel...
Moderator: Moderators
-
rom
Veel rookontwikkeling bij aansteken houtkachel...
Hebben een Barbas Eco 400 thuis met dubbelwandig rookkanaal (enkel maar verticaal vanuit de kachel).
http://www.westcountryfires.co.uk/barba ... -1592.html
Soms hebben we bij het aansteken van het vuur belangrijke rookontwikkeling (de rook 'spuit' langs alle kanten uit de kachel). Dit duurt meestal slechts een klein minuutje, tot het vuur wat heviger brandt.
Ik dacht eerst aan mist, maar die was er niet op die ogenblikken.
Ik redeneer verder: kachel was al volledig afgekoeld sinds vorig gebruik, rook koelde dus wat af, wordt niet via rookkanaal naar boven gezogen en geeft relatieve overdruk. Correct?
Wat valt er dan aan te doen?
http://www.westcountryfires.co.uk/barba ... -1592.html
Soms hebben we bij het aansteken van het vuur belangrijke rookontwikkeling (de rook 'spuit' langs alle kanten uit de kachel). Dit duurt meestal slechts een klein minuutje, tot het vuur wat heviger brandt.
Ik dacht eerst aan mist, maar die was er niet op die ogenblikken.
Ik redeneer verder: kachel was al volledig afgekoeld sinds vorig gebruik, rook koelde dus wat af, wordt niet via rookkanaal naar boven gezogen en geeft relatieve overdruk. Correct?
Wat valt er dan aan te doen?
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 07 dec 2012, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Reden: Titelfix, Cp mm
-
David86
Re: veel rookontwikkeling bij aansteken houtkachel
Je pijp verwarmen voor de grote rookontwikkeling (hout ontgassing) begint
Hoe ?
Omgekeerd stoken, sowieso veel minder rook en je pijpje is goed warm op het moment dat de kachel echt "van start" gaat.
Er staat een artikeltje van in de wiki.
Groeten,
Hoe ?
Omgekeerd stoken, sowieso veel minder rook en je pijpje is goed warm op het moment dat de kachel echt "van start" gaat.
Er staat een artikeltje van in de wiki.
Groeten,
..
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Helaas is de wiki nog even stuk....
Even een link naar een "schaduw-wiki": http://www.ecologieforum.eu/wiki2/index ... _te_stoken
Even een link naar een "schaduw-wiki": http://www.ecologieforum.eu/wiki2/index ... _te_stoken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
rom
dacht dat omgekeerd stoken in mijn (kleine) kachel niet nodig was. Maar bij deze: I will try 
-
ritsaert snijder
Re: Veel rookontwikkeling bij aansteken houtkachel...
Rom,
Bij wat voor een weer gebeurt dit? Beschrijf je schoorsteen eens (lengte/ uitmonding boven je dak/ trekkap)?
Je kunt het ook oplossen door met 2 keer een prop kranten eerst je schoorsteen op te warmen.
Ritsaert
Bij wat voor een weer gebeurt dit? Beschrijf je schoorsteen eens (lengte/ uitmonding boven je dak/ trekkap)?
Je kunt het ook oplossen door met 2 keer een prop kranten eerst je schoorsteen op te warmen.
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
rom
Hey, sorry voor late antwoord:
het is een rookkanaal recht naar boven: +-2m binnenshuis, dan door plat dak recht naar boven (vanuit een 'dubbelwandige vertrekplaat'), vanaf plat dak dubbelwandig (nog eens een extra 6m, schat ik), eindigend in een 'kap met vleugels'.
Weeromstandigheden: meestal stevig koud weer, en met een kachel die koud staat.
het is een rookkanaal recht naar boven: +-2m binnenshuis, dan door plat dak recht naar boven (vanuit een 'dubbelwandige vertrekplaat'), vanaf plat dak dubbelwandig (nog eens een extra 6m, schat ik), eindigend in een 'kap met vleugels'.
Weeromstandigheden: meestal stevig koud weer, en met een kachel die koud staat.
-
ritsaert snijder
Oke,
Als ik het goed begrijp dus een lange en koude schoorsteen. Omgekeerd stoken lijkt zeker het proberen waard!
Ben benieuwd naar het resultaat.
Ritsaert
Als ik het goed begrijp dus een lange en koude schoorsteen. Omgekeerd stoken lijkt zeker het proberen waard!
Ben benieuwd naar het resultaat.
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
rom
hey, zoals ik in andere thread al antwoordde: bij deze techniek brand het aanmaakblokje vaak op, zonder ook maar enig ander hout in brand te krijgen. kVrees dat mijn hout gewoon nog te vochtig is...