Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)
Moderator: Moderators
-
omweg
Re: Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)
Uitleg bij foto:
Het is de standaard gietmal van de hugh piggot rotor schijf, deze heb ik voorzien van een vacuüm zuigslang en een vacuüm epoxy voedings leiding. De zuigslag zit aan de bovenkant. Deze hele mal heb ik mbv dubbelzijdig plakband verpakt in plastic. Toen de vacuüm slang aangesloten aan een vacuümpomp en de voedings leiding in een pot met aangemaakte epoxy hars. De hars wordt opgezogen en de bedoeling was om dan een gietwerkstuk te krijgen zonder luchtbellen..
De hars is inderdaad ontdaan van allerlei kleine luchtbelletjes maar er zijn een paar grote bellen blijven steken. Bij de volgende proef wil ik een vacuümkast maken en zorgen dat het werkstuk ook rechtop staat. En waarschijnlijk meer tijd nemen om het werkstuk vol te zuigen.
Bij wat kouder weer heb ik nml tijd genoeg, zodat de bellen ook de tijd hebben om te stijgen.
Het is de standaard gietmal van de hugh piggot rotor schijf, deze heb ik voorzien van een vacuüm zuigslang en een vacuüm epoxy voedings leiding. De zuigslag zit aan de bovenkant. Deze hele mal heb ik mbv dubbelzijdig plakband verpakt in plastic. Toen de vacuüm slang aangesloten aan een vacuümpomp en de voedings leiding in een pot met aangemaakte epoxy hars. De hars wordt opgezogen en de bedoeling was om dan een gietwerkstuk te krijgen zonder luchtbellen..
De hars is inderdaad ontdaan van allerlei kleine luchtbelletjes maar er zijn een paar grote bellen blijven steken. Bij de volgende proef wil ik een vacuümkast maken en zorgen dat het werkstuk ook rechtop staat. En waarschijnlijk meer tijd nemen om het werkstuk vol te zuigen.
Bij wat kouder weer heb ik nml tijd genoeg, zodat de bellen ook de tijd hebben om te stijgen.
The planet of my dreams is bulging at his seems
-
m.bouwer
Omweg: Is het een idee om van een hugh piggot wiek een mal te trekken, en met jouw vacuummethode ook wieken te maken?
Op onderstaande afbeelding ons gemonteerde wiekverstellingsmechanisme. (voor de duidelijkheid hier als achtergrond een wit karton aangebracht)
De veer trekt de wiek in vaanstand.
De bedoeling is dat het motortje beneden in de mast d.m.v. het aantrekken van de kabel de wiek in de gewenste werkstand houdt.
[edit1][/edit1]
Op onderstaande afbeelding ons gemonteerde wiekverstellingsmechanisme. (voor de duidelijkheid hier als achtergrond een wit karton aangebracht)
De veer trekt de wiek in vaanstand.
De bedoeling is dat het motortje beneden in de mast d.m.v. het aantrekken van de kabel de wiek in de gewenste werkstand houdt.
[edit1][/edit1]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
omweg
Volgens mij kun je een wiek beter van twee schaaldelen maken en deze met pur vullen. De vacuüm methode is ook voor wieken wel te zien op YouTube. Het werk zit denk ik in het maken van de mal. Daarom moet je waarschijnlijk al een behoorlijke serie maken wil dat zinvol zijn voor de zelfbouwer is daarom waarschijnlijk een houten wiek efficiënter. Het is zeker een mooie uitdaging om eens op te pakken.
-
OBL-Rien
De kans op onbalans in het systeem wordt groter naarmate de wieken ongelijker zijn.omweg wrote:Volgens mij kun je een wiek beter van twee schaaldelen maken en deze met pur vullen. De vacuüm methode is ook voor wieken wel te zien op YouTube. Het werk zit denk ik in het maken van de mal. Daarom moet je waarschijnlijk al een behoorlijke serie maken wil dat zinvol zijn voor de zelfbouwer is daarom waarschijnlijk een houten wiek efficiënter. Het is zeker een mooie uitdaging om eens op te pakken.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
-
fikkie stoken
Zijn er op dit forum nog geen mensen met een cnc zelfbouw frees?
Hier zijn fantastische turbine wieken mee te maken
Wieken ineens te maken of een mal hiervoor.
Op joe tubbe : cnc turbine blade
Hier zijn fantastische turbine wieken mee te maken
Wieken ineens te maken of een mal hiervoor.
Op joe tubbe : cnc turbine blade
-
m.bouwer
Omdat we hier een proefopstelling willen maken met 1 wiek,
is de volgende stap het aanbrengen van het contragewicht.
is de volgende stap het aanbrengen van het contragewicht.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
m.bouwer
Windmolenvrienden,
Bij de Gewiekste is deze windvaantje-uitvoering vaak toegepast om de molenkop op de wind te houden.
Wellicht kan het eenvoudiger. Ideeën zijn welkom.
Ook op het gebied van de generatoruitvoering ( aantal magneten / spoelen / blikpakket / bekrachtigde magneten....)
willen we graag van gedachten wisselen.
Groet Rinus
Bij de Gewiekste is deze windvaantje-uitvoering vaak toegepast om de molenkop op de wind te houden.
Wellicht kan het eenvoudiger. Ideeën zijn welkom.
Ook op het gebied van de generatoruitvoering ( aantal magneten / spoelen / blikpakket / bekrachtigde magneten....)
willen we graag van gedachten wisselen.
Groet Rinus
-
Lunch
Ik zie eigenlijk niet in hoe het eenvoudiger kan dan een windvaantje?
-
m.bouwer
Het gaat om contacten met andere windmolenbouwers.
Hoe kunnen we low budget het windvaantje en de besturing van de kruimotor compacter en toch bedrijfszeker maken.
En wat de generator betreft zoeken we deskundigheid voor het inrichten van proefopstellingen.
Groet Rinus
Hoe kunnen we low budget het windvaantje en de besturing van de kruimotor compacter en toch bedrijfszeker maken.
En wat de generator betreft zoeken we deskundigheid voor het inrichten van proefopstellingen.
Groet Rinus
- midwoud1
Hallo Rinus.
Wat de windvaan betreft , zo eenvoudig mogelijk houden .
De Reed-contacten met magneet is goed tegen weers-invloeden.
Het generator ontwerp .
Welk voltage wil je hebben ?
Een propeller diam. van 3 meter, daar past bij een generator van 800 Watt.
9 spoelen stator ( open coil ) en 2 x 12 magneten ,ontwerp Piggott.
De radiaal generator met ijzerkern is veel bewerkelijker om te maken.
Cogging probleem. (IJzerkern)
Zwaarder gewicht.
Bekrachtigde magneten info moeilijk te vinden voor kleine generatoren met laag toerental.
Verlies van vermogen met bekrachtigde magneten ligt op 20 %
Extra werk voor besturing hiervan .
Mvg. Frans.
Wat de windvaan betreft , zo eenvoudig mogelijk houden .
De Reed-contacten met magneet is goed tegen weers-invloeden.
Het generator ontwerp .
Welk voltage wil je hebben ?
Een propeller diam. van 3 meter, daar past bij een generator van 800 Watt.
9 spoelen stator ( open coil ) en 2 x 12 magneten ,ontwerp Piggott.
De radiaal generator met ijzerkern is veel bewerkelijker om te maken.
Cogging probleem. (IJzerkern)
Zwaarder gewicht.
Bekrachtigde magneten info moeilijk te vinden voor kleine generatoren met laag toerental.
Verlies van vermogen met bekrachtigde magneten ligt op 20 %
Extra werk voor besturing hiervan .
Mvg. Frans.
-
pelletpower
@fikkie stoken: we zijn met revisie van een plasmasnijder bezig. De tafel heeft een afmeting van 3-1,25m. Met een extra motor voor z-as kun je simpelweg 3d frezen. We gebruiken hier Mach3 software voor, werkt goed. De lopende projecten stokken een beetje en daardoor ligt dit project stil, net voor de finish welliswaar. De z-as is voor ons niet interessant, mocht dit voor een aantal molenbouwers dat wel zijn. Dan zijn ze altijd welkom een kijkje te komen nemen.
@m.bouwer, een molen met 1 wiek is lastig te balanceren?
Ik neem aan dat je slechts statisch balanceert. Met een contragewicht introduceer je waarschijnlijk een grotere dynamische onbalans.
@m.bouwer, een molen met 1 wiek is lastig te balanceren?
Ik neem aan dat je slechts statisch balanceert. Met een contragewicht introduceer je waarschijnlijk een grotere dynamische onbalans.
-
m.bouwer
Frans,
We willen graag in samenwerking een goedkoop windvaantje + besturing ontwikkelen wat gemakkelijk na te bouwen is.
De generator: Er zijn voor zelfbouwers zoveel mogelijkheden die vragen om toepassing bijv:
--Voltage in de buurt van 220 of 380 zodat je de stroom direct kan gebruiken voor verwarming.
--IJzerkern omdat je dan een veel hoger rendement hebt van je magneten
Cogging (aanloopprobleem) speelt totaal niet bij actieve wiekverstelling, en waarom zou je voor je zelfbouwmolen het dure, uiterst milieuonvriendelijke neodymium gebruiken als het ook anders kan
Pelletpower,
--Alle deskundigen zijn het erover eens dat je met 2 wieken of 1 wiek meer energie uit de wind genereert.
--Hoe lang nog gaan we door met 3 wieken (zogenaamd voor de maatschappelijke acceptatie)
We willen graag in samenwerking een goedkoop windvaantje + besturing ontwikkelen wat gemakkelijk na te bouwen is.
De generator: Er zijn voor zelfbouwers zoveel mogelijkheden die vragen om toepassing bijv:
--Voltage in de buurt van 220 of 380 zodat je de stroom direct kan gebruiken voor verwarming.
--IJzerkern omdat je dan een veel hoger rendement hebt van je magneten
Cogging (aanloopprobleem) speelt totaal niet bij actieve wiekverstelling, en waarom zou je voor je zelfbouwmolen het dure, uiterst milieuonvriendelijke neodymium gebruiken als het ook anders kan
Pelletpower,
--Alle deskundigen zijn het erover eens dat je met 2 wieken of 1 wiek meer energie uit de wind genereert.
--Hoe lang nog gaan we door met 3 wieken (zogenaamd voor de maatschappelijke acceptatie)
-
omweg
@m.bouwer
Waarschijnlijk zie ik dan iets over het hoofd, maar cogging speelt volgens mij altijd een rol omdat dit de aanloop van de molen tegenwerkt bij lage windsnelheid en je wilt toch dat de molen rond de 3m/s begint te leveren. Wel ken ik constructies van radiaal dynamo's waar door slimme spoel en magneet setting het cogging probleem goed deels opgeheven wordt.
Dan ben ik erg benieuwd naar die deskundige want volgens mij gaat de algemene windvermogens formule niet uit van het aantal wieken.
P = 1/2 x luchtdichtheid x wiek oppervlak x windsnelheid in de derde macht x rendement
Wel kan het een keuze zijn bij de toepassing die je wilt gebruiken (water pomp, elektriciteit etc)
Op mijn lijstje staat nog wel om een twee wieker te bouwen met een axiaal ferro magneet dynamo om te zien of dit qua prestatie aan een neodymium oplossing kan tippen.
220-380 volt maakt een systeem veel gevaarlijker en warmte is niet de meeste dure energie soort, voor het experiment kan ik me voorstellen dat je voor warmte kiest maar dit kan ook met een lager voltage. Het zou toch zonde zijn als we in het experiment windmolen vrienden verliezen. Waar denk ik de meeste duurzame energie gebruikers behoefte aan hebben is een directe netkoppeling dat scheelt accu's en je gebruikt de energie voor elektriciteit.
Waarschijnlijk zie ik dan iets over het hoofd, maar cogging speelt volgens mij altijd een rol omdat dit de aanloop van de molen tegenwerkt bij lage windsnelheid en je wilt toch dat de molen rond de 3m/s begint te leveren. Wel ken ik constructies van radiaal dynamo's waar door slimme spoel en magneet setting het cogging probleem goed deels opgeheven wordt.
Dan ben ik erg benieuwd naar die deskundige want volgens mij gaat de algemene windvermogens formule niet uit van het aantal wieken.
P = 1/2 x luchtdichtheid x wiek oppervlak x windsnelheid in de derde macht x rendement
Wel kan het een keuze zijn bij de toepassing die je wilt gebruiken (water pomp, elektriciteit etc)
De neodymium magneet heeft de laag toerental dynamo's juist mogelijk gemaakt zodat een overbrenging niet meer nodig is, met een twee (een) wieker kom je waarschijnlijk wel in de buurt om met ferro magneten te kunnen werken. Slappere magneten betekend denk ik altijd minder dynamo rendement maar inderdaad minder kosten en minder milieu belasting. Twee (een) wieken heeft ook een nadeel met betrekking tot geluid productie (acceptatie dus).windwerkboek blz 161:
Voor de hoeveelheid energie die uit de wind gehaald wordt maakt het in principe niets uit of dit met één of meerdere bladen gebeurt. Eén blad rent zich rot om alle energie uit een bepaald oppervlak te halen terwijl meerdere bladen het wat rustiger aan kunnen doen, omdat ze toch met zo vele zijn.
Op mijn lijstje staat nog wel om een twee wieker te bouwen met een axiaal ferro magneet dynamo om te zien of dit qua prestatie aan een neodymium oplossing kan tippen.
220-380 volt maakt een systeem veel gevaarlijker en warmte is niet de meeste dure energie soort, voor het experiment kan ik me voorstellen dat je voor warmte kiest maar dit kan ook met een lager voltage. Het zou toch zonde zijn als we in het experiment windmolen vrienden verliezen. Waar denk ik de meeste duurzame energie gebruikers behoefte aan hebben is een directe netkoppeling dat scheelt accu's en je gebruikt de energie voor elektriciteit.
-
omweg
@pelletpower
Welke materialen kun je met plasma snijden, voor het maken van mallen is de z-as wel erg interessant
Welke materialen kun je met plasma snijden, voor het maken van mallen is de z-as wel erg interessant
-
m.bouwer
Hallo Omweg,
--Bij actieve wiekverstelling kom je bij voldoende wind vanuit de vaanstand. Dus hoog startkoppel om cogging te overwinnen.
--Als je je een beetje verdiept in windenergie kom je al vlug grafieken tegen die aangeven dat je met minder wieken meer energie uit de wind kan genereren.
Dat kunnen we toch niet bestrijden?
--Lees over de omstandigheden waaronder neodymium gewonnen wordt, dan zie je dat het het niet samengaat met milieuvriendelijke windmolens.
Gewoon zoals Enercon bekrachtigde magneten nemen.
--De meeste van onze windmolenvrienden hebben 230 en 400 volt uit hun stopcontact en kunnen daar redelijk goed mee omgaan.
--We zouden het fantastisch vinden als we de deskundigheid zouden kunnen vinden om een deugdelijke directe netkoppeling te maken.
Groet Rinus
--Bij actieve wiekverstelling kom je bij voldoende wind vanuit de vaanstand. Dus hoog startkoppel om cogging te overwinnen.
--Als je je een beetje verdiept in windenergie kom je al vlug grafieken tegen die aangeven dat je met minder wieken meer energie uit de wind kan genereren.
Dat kunnen we toch niet bestrijden?
--Lees over de omstandigheden waaronder neodymium gewonnen wordt, dan zie je dat het het niet samengaat met milieuvriendelijke windmolens.
Gewoon zoals Enercon bekrachtigde magneten nemen.
--De meeste van onze windmolenvrienden hebben 230 en 400 volt uit hun stopcontact en kunnen daar redelijk goed mee omgaan.
--We zouden het fantastisch vinden als we de deskundigheid zouden kunnen vinden om een deugdelijke directe netkoppeling te maken.
Groet Rinus