Luc,
Welkom.
lucas schreef:Heel gezellig, mooi en knus
Een mooie haard, maar daar houdt het ook mee op.
lucas schreef:, maar met de huidige brandstofprijzen, vraag ik me af of we deze open haard niet meer efficiënt kunnen gebruiken?
Dat moet zeker lukken. Was de vraag geweest of hij niet onefficiënter te maken was, dan zou het vééél moeilijker worden.
We willen de gezelligheid en deze haard ook niet direct opgeven. De meeste open haarden zitten maar op 10-20% rendement…
Vandaar wordt het ook een eitje.
Peterberg heeft een verbrandingskamer ontwikkeld die als openhaard kan gebruikt worden en toch een efficiëntie rond de 80% haalt. Dat is al een aardige verbetering. We noemen die verbrandingskamer de Batchrocket of Rocket 177. Het bestaat uit een vuurbetonnen stookkamer en een heatriser.
Hier de geboorte van het ding:
viewtopic.php?f=3&t=2467&start=120
Deze zou je om te beginnen in je haard kunnen integreren.
Of dat lukt zal vooral van de afmetingen van je huidige model afhangen.
In deze tekening heb ik de haard getekend met zo'n batchrocket ernaast zwevend:
haard1.jpg
En hier deR177 erin geschoven:
haard2.jpg
Hierdoor stijgt de efficiëntie van de verbranding al enorm. Hij wordt vééél heter en zuiverder met minder hout.
Nu je verbranding OK is heb je wél nog steeds het probleem dat al die hitte nog steeds gewoon door de schoorsteen verdwijnt .... (Al zijn de mussen nu al blijer dat er minder schadelijke gassen op hun afkomen en meer hitte !)
Daarom zou je die hitte ergens moeten in kunnen opslaan. In deze haard is daar geen plaats voor, maar misschien kan je de warmte op het verdiep erboven in een Bell, warmtemuur of warmtebank opslaan? Dat zijn zware gemetselde constructies die je opwarmt gedurende één tot twee uren en die daarna 8 tot 12 uur warmte afstralen.
Daardoor zou je de haard dus ook maar kunnen stoken tot de Bell op temperatuur is; Ga je daarna nog verder stoken, dan gaat weer alle warmte verder de schoorsteen in ... Laat ons het voorlopig op een paar keer (enkel uren achter elkaar) per dag houden.
Hier zie je een voorbeeld hoe zo'n Bell er uit zou kunnen zien.
haard3.jpg
Ik heb de bovenplaat niet getekend om te laten zien hoe eenvoudig de binnenkant kan zijn.
haard4.jpg
Een exploded view van het hele systeem ziet er dan zo uit:
haard5.jpg
Voila, alvast een idee.
Er zijn ook zeker nog wat praktische aandachtspunten:
Je verdiepingsvloer moet een gewicht kunnen torsen.
Het kanaal tussen Riser en Bell moet tegen hitte bestendig zijn. (idem voor de vloerdoorgang)
Ook de afmetingen van de Bell of Bank op het verdiep kan beter ingeschat als we meer afmetingen hebben.
Maar dat horen we dan wel.
G