@XR,
Maar wat ik niet begrijp … die BG 100 heeft zeker 10cm diameter aan compresor/uitgang turbo.
En een ERG GROOT vuur….
Nu jij erg kleine vuurhaard …. En toch “grote “42 mm tubo …
De kachel waar deze turbo op komt is niet erg klein, 130 liter ketel met ketel eronder van ca 20-25 liter.
Maar ik heb er lang over nagedacht om dit te begrijpen.... erg lang... maar ik maak me er niet meer druk om....
De inhoud van de verbrandingsruimte (expansieruimte) doet er niet zo toe, wel de isolatie die er om heen zit i.v.m. rendement maar niet i.v.m. het functioneren.
De bg100 is indirect, wij stoken direct op kleine schaal, geeft meer rendement en dat is precies waar we naar op zoek zijn. 25%+ E rendement.
Een diesel of gas gestookte turbine zou een keteltje kunnen zijn van 2x de rotordiameter in de breedte en 6x de rotordiameter in de lengte, dat zijn rekenvoorbeelden.
Maar onze Cannadees bewees dat 200 liter inhoud met 6-7kg vaste brandstof ook prima gaat.
En ik heb bewezen dat het ook met 20 liter inhoud en 1kg vaste brandstof lukt.

Twee uitersten die allebij werken.
Het ultieme wapen is een downdraft kachel met wat turbo aanpassingen.
Alle subsidies neigen naar downdraft systemen, dus gaan we daar maar op los met de energie..... De geweldige hoeveelheid afgegeven energie....
Het geluid van een straalmotor, oorverdovend zonder dempers, zo veel energie in 1kg hout, ongelofelijk.
Het is onvoorstelbaar hoeveel energie je eruit krijgt... Het voelt voor mij na 2 weken nog als een kick..
Als Nederland in dit syteem 10-50 miljoen subsidie stopt t.b.v. mini wkk, dan zou ik gerust gesteld zijn,
we zijn immers als Nederland qua technologie helemaal nergens meer, we boeren elke maand achteruit en dat moeten we zien te voorkomen
met investment en ontwikkeling cq doorontwikkeling van duurzame technologie.
“freewheel”??? ga je soms achteruit trappen ??
Een freewheel is een term die ik in het verleden heb onthouden.
Dat is een nageschakelde losse turbine rotor in dit geval gekoppeld aan een generator.
Dat is vergelijkbaar met een nageschakelde compound turbo van scania die dient als generator.
Ik heb vanavond weer wat onderdelen verzameld, oliepomp turbo, welliswaar nog zonder motor, en ook een rookgasventilator die achter de turbo komt met het vermogen van een
bladblazer en afgeregeld wordt met een frequentieregelaar.
Deze is om de downdraft van de kachel mogelijk te maken door een vacuum te trekken, en ook het aansteken gaat dan supersnel. Als de kachel op temperatuur is,
neemt de turbo het over. Dit is de eerste opstelling met rookgasventilator, dit gaat werken.
Daarna kan een volgende opstelling met freewheel generator de functie van de rookgasventilator overnemen.
Het kan zijn dat de ventilator in staat is de turbo vanzelf op te starten, dat is aan de praktijk om dat te beoordelen.
Maak grafiek met input vermogen/toerental/uitgangs vermogen.
Dit gaat werken, dat zegt mijn onderbuik gevoel, we zitten er nu heel dicht bij...ondertussen zijn er wat problemen getackeld.. waar ik dagen over heb zitten piekeren...
Als de basis downdraft opstelling werkt is het de generator aansluiten en hele mooie grafieken maken van 25% E-rendement en meer.... Dat zou te mooi zijn.... Als dat zo is....

Dan wordt het lachen geblazen.

Mijn gevoel zegt dat we nu heel dicht in de buurt zijn van een "smart hufter proof concept", op de vuurvaste bekleding na nog dan.
Maar zonder moeite maak je er op de heetste stukken wat 1600 graden beton in, dat ligt in de kast.
Morgen zal ik wat foto's maken, de kachel is nu afgelast en voorzien van een veerbelast overdrukventiel aan de bovenzijde.
Wat de praktijk tot nu toe uitwijst
na 5 of 6 verschillende turbo opstellingen is dat je de kachel nu nog niet aan het knallen/backfire krijgt, maar ik hou het wel in mijn achterhoofd.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk door de hoge dosis luchtspoeling via de turbo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.