nadineadriaensens schreef:Enkel op de schouw en enkele kleinere stukken zijn nog met oude plaaster, de rest is van de jaren 80.
Ik was de plaaster eraf aan't kappen omdat het een hele dikke laag was en in eerste instantie wou isoleren langst de binnenkant,
Ok, dan is het wellicht gips. Dat moet er inderdaad af als je met kalkpleister, binnenisolatie of leem aan de slag wil.
Dikte van de binnenisolatie wordt beperkt door het condensatiegevaar. Eventueel een optimum zoeken tussen deze twee.
nu denk ik dat -als- ik langst de buitenkant zou kunnen isoleren de ruimte zou kunnen gebruiken voor muurverwarming met leem op
of is muurverwarming niet zo geschikt op een buitenmuur?
Ik begrijp dat het pand niet helemaal jke eigendom is en dat er boven andere mensen wonen ?
Wordt buitenisolatie moeilijk dan, denk ik.
Welke windrichtingen zijn het eigenlijk die buitenmuren ?
Er staan ook grote ramen in, dus erg veel winst is er aan de muren wellicht niet te halen.
Je zou kunnen overwegen om tot een hoogte van 2 meter een nieuwe opbouw te realiseren met muurverwarming, leem en EVENTUEEL isolatie.
Warmen houdt de muren droog. Droog isoleren bakstenen muren dubbel zo goed dan nat. Isolatie toevoegen verhoogt de sowieso de vochtigheidsgraad van de oude muur. En dus daalt de isolatiewaarde. Daarom wordt er in de praktijk nooit veel winst geboekt met binnenisolatie.
Al kan het warmtegevoel wel toenemen door een iets warmere eindlaag. Maar het is de vraag of dat de vochtrisico's bij de balkkoppen en dergelijke waard is.
Met een lichte vorm van binnenisolatie van pakweg 4à6 cm houtwol of 8 à 10 cm houtlichtleem gecombineerd met een muurverwarming zit je wellicht op het optimum. (zo op het eerste zicht) Ik zou het zelfs maar tot 2meter hoog zetten en vanaf die hoogte de gipsplijster laten zitten.
De kelder is ooit nog een café geweest, de tapinstallatie en koelingen staan er nog, tafels enzo zijn door memel aangetast,
we gaan hem waarschijnlijk ook zandstralen en zullen de beestjes moeten aanpakken.......
't is echt wel een hoop werk
Ok, maar dan moet een deskundig iemand wel eerst bepalen of de gewelven een massakachel kunnen dragen !
Er is zelf nog een kelder onder de kelder maar die hebben ze vol puin gegooid en hij zou niet erg hoog zijn
Kijk goed of er in dat puin geen hout- of organische resten zitten.
Samen met het vocht is dit de ideale omstandigheid voor schimmels.
Het zou het eerste huis niet zijn dat op deze manier aangetast geraakt door huiszwam.
G
Beter voorkomen dan genezen:
http://www.perfectkeur.nl/Kennisbank/zw ... immels.htm