Hetelucht-verwarming, analoge thermometer gezocht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
titusjanus

Hetelucht-verwarming, analoge thermometer gezocht

Bericht door titusjanus »

Beste mensen,

Geheel nieuw op deze site groet ik u, en stel meteen de vraag die me op het moment bezig houdt. Voor de beheersing van mijn heteluchtverwarming die ik aan mijn houtkachel koppel heb ik een betaalbare temperatuurmeter nodig. Het liefst analoog met een voeler van 1 tot 1,5 meter lengte. Temperatuur kan oplopen tot 300 graden.

Wellicht is dit al een keer uitgezocht in deze club. Waar kan ik de info vinden?

Dank, Titus van Hooff
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 30 nov 2012, 01:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: leesbaarheid en titel, inhoud ongewijzigd
David86

Re: Hetelucht verwarming

Bericht door David86 »

Titus,

Ik heb de opmaak van je berichtje wat aangepast om de leesbaarheid te bevorderen.

Heb je misschien wat foto's van je installatie ?

Ik ben erg benieuwd naar wat je gebouwd hebt.

Groeten,

David
..
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Hete lucht verwarming: direct of indirect via een medium?
Wat moet je meten, de lucht ingaande lucht, uitgaande lucht, het medium, de rookgas?
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Titus,
Een heel recent draadje (ahum) gaat over thermometers, analoog is wel een probleem; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=795. Mijn antwoord in dat draadje gaat over een goedkope IR thermometer waar je een K-koppel aan kan hangen. Dat is een meter aan een draadje.Die kost 50,--. Op de Duitse e-bay worden nog goedkopere aangeboden maar dan zonder draadje (zover ik heb gezien).

Heteluchtverwarming heeft wel nadelen. Ben je daar van bewust?

RS
groet!

Ritsaert
titusjanus

Helaas heb ik geen tekening beschikbaar , maar ik kan het wel uitleggen. Ik gebruik in een stenen schuur in Frankrijk een Janus 12 houtkachel. Deze moet drie andere ruimtes in de woning aldaar mee gaan verwarmen. In Frankrijk kun je bij de plaatselijke ‘Brico’ kant en klare systemen kopen om warme lucht bij haard of kachel af te zuigen, en via pijpen / kleppen te verdelen over meerdere ruimtes. Meestal wordt de warme lucht afgezogen in de ruimte bovenin de schouw. Deze wordt dan wel of niet gemengd met buitenlucht getransporteerd.

Mijn kachel heeft een pijp diam. 150 mm. Hieromheen wil ik 1 meter pijp schuiven / op de kachel zetten met een diam. 200 mm. In het ‘plenum’, de ruimte tussen het echte rookkanaal en de pijp diam. 200mm zal de lucht worden verwarmd. Deze lucht wil ik aan de achter-onderzijde afzuigen en transporteren. Buiten- en binnenlucht wil ik in dit ‘plenum’ regelbaar toevoegen.
Wat ik wil is de temperatuur op meerdere punten meten zoals in het plenum bij het afzuigpunt op de kachel (ca. 300 graden?) en bij de afzuigmotor 1,2 meter lager. Wat me goed lijkt is als ik de temperatuur van de lucht bij de motor kan controleren en regelen d.m.v. toevoegen van koude lucht.
Het liefst heb ik geen digitale, maar analoge temperatuurmeters zoals die vroeger in auto’s zaten om de olie en watertemperatuur te meten. Dus met de voeler/sensor aan een ‘draad’ om op afstand te kunnen aflezen. De prijs is van belang daar ik e.e.a. low budget uit moet voeren.
De nadelen van warmeluchtverwarming zijn mij niet bekend.

Dank,
Titus
ritsaert snijder

Oke,
Moet nog even nadenken over je warmtetransport. Je creëert heel veel convectie en tocht. Hoe is een en ander gebouwd. Dikke muren?

Een analoge meter met een voeler ken ik wel. De autosystemen ook wel. De arduino (computerspul) ook, maar daar blijf ik af.
Goede vraag!

RS
groet!

Ritsaert
titusjanus

Re: Hetelucht-verwarming

De muren zijn 50 cm dik, en worden - behalve zuidgevel - aan binnenzijde geïsoleerd. Convectie en tocht hebben mijn aandacht. Daarom wil ik ook graag buitenlucht aanvoeren en die verwarmen.
Titus
ritsaert snijder

Titus,
Je hebt dus een enorme massa (de muren), die zijn koud en die ga je met hete lucht verwarmen? Dat gaat veeel energie kosten! Als je de boel wil opstoken met de Janus, met gebruik van de pijpwarmte (het is maar een meter pijp), dan heb je veel te weinig warmte. Als je de temperatuur een paar graden (als dat al lukt) omhoog hebt gekregen, is de stookdag voorbij en koelt de boel in de nacht weer af (dat gaat dan ook langzaam).
Een huis met zoveel massa moet je droog houden en dan opwarmen en niet laten afkoelen. De muren zijn de massa en warme massa houdt je huis warm.

Isolatie van een huis met dikke muren van 50 cm is niet aan te raden. Zeker als er ook hout verwerkt is in de muren (bijvoorbeeld balkkoppen) Lees bijvoorbeeld http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825.

Ik wil je adviseren om te gaan denken over een low budget massakachel . http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825 (de laatste posts) . Als je stenen hebt kan je die met weinig kosten bouwen. Je kunt warmtebuizen aanbrengen en met het warme water het huis verwarmen.

En van belang; is dit je woning?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
titusjanus

Dank allen voor jullie reacties.

Dak is geïsoleerd. De buitenwanden aan west- noord- en oostgevel isoleer ik aan binnenzijde. Aan de koude zijde tegen de muur dampdoorlatende folie - 8 cm steenwol - en aan warme zijde dampdichte folie, Afwerking met gipsplaat. De zuidzijde laat ik zoals ie is. Ik ben me bewust van het gevaar van condensatie - ook in balkkoppen.
De ventilatie is zeer goed. Over de hele lengte t.p.v. de muurplaat zitten kleppen tussen dak en muur die ik kan openzetten.
De lucht is nu al extreem droog. Relatieve vochtigheidsgraad vaak 40%.
Los van het feit dat de zuidmuur niet geïsoleerd is, denk ik dat Janus 12 (12 kW) wel de 200 m3 inhoud van het pand op kan warmen. Natuurlijk duurt het 2 tot drie dagen voordat de koude buitenmuur aan de zuidzijde ( ca. 10 m3) op temperatuur is. Die warmte verdwijnt uiteraard door de muur daar steen slecht isoleert.
De kachel staat in de grote hoofdruimte. Bij-verwarming via warme lucht is voor badkamer, slaapkamer en bijkeuken.
De - voorheen - schuur wordt als vakantiewoning gebruikt. Het moet dan ook graag binnen dag stoken behaaglijk zijn.

Maar.....................heren, heeft iemand voor mij een analoge thermometer met voeler aan een draad oid??????
Die heb ik helaas nog niet gevonden.

Groet, Titus
Pieke

Bericht door Pieke »

Ik was met een zelfde ideetje bezig om de warmte van de kachelpijp te benutten.Heb een paar plannen om deze te realiseren.

Een analoge thermometer kan je misschien op de autosloop vinden.ik weet niet of deze eenvoudig zijn te demonteren.Desnoods zijn er sites met aangesloten sloopbedrijven waar je aan kan geven welk onderdeel je zoekt.Dikwijls krijg je vele opties en aanbiedingen.Ik heb er zelf iig goede ervaringen mee.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder

Morgen,
* autothermometers met een kabel zitten in de range tot 120 graden max en dat is de laatste jaren ook allemaal digitaal
* kookthermometers zitten in de range tot 250/300 graden zijn heel goedkoop (IKEA) maar zijn wel digitaal
* thermometers met een koppel tot heeel veel graden maar zijn wel digitaal.

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Johndc

Bericht door Johndc »

In elke oude (afgedankte) CV ketel zit zo'n ding. Dus even langs een installateur gaan?
ritsaert snijder

John,
Dat is waar, maar die gaan niet heel heet?
RS
groet!

Ritsaert
titusjanus

Re: Hetelucht-verwarming, analoge thermometer gezocht

Sorry. Dit bericht stond ten onrechte in deze discussie. Titus
Laatst gewijzigd door titusjanus op 04 feb 2014, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Lieve

Re: Hetelucht-verwarming, analoge thermometer gezocht

Bericht door Lieve »

http://www.ebay.de/itm/Temperatur-Fuehl ... 1337485520

misschien kan dit helpen temperatuur bereik tot 500°C
Plaats reactie