Honeywell thermostaat aansluiten op pellet-cv?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower

Honeywell thermostaat aansluiten op pellet-cv?

Bericht door pelletpower »

Hallo, we verwarmen ons huis met een gas cv ketel met opentherm ronde honeywell. Nu heb ik een pellet cv bijgeplaatst en deze moet met een thermostaat vanaf dezelfde plek aangestuurd worden (niet boren kabels trekken etc). De gas cv wordt dus normaal gesproken werkeloos.
De pellet cv heeft gewoon een spanningsloos maak contact. Dit werkt dus niet met open therm communicatie. Ik zit te denken om op dezelfde grondplaat een on/off honeywell te zetten. De kabel op de gas cv te onderbreken met een keuze schakelaar pellet/cv. De on/off thermostaat zal dan een voeding nodig hebben van 24V? Is dit voldoende of moet nog ergens een weerstand gemonteerd worden? Is dan de ene kabel de voeding en als op de andere spanning komt te staan is de thermostaat ON? Nee, dat kan dus niet, dan functioneert de electronica in de thermostaat niet. Heeft iemand enig idee hoe een honeywell on/off thermostaat stand alone te laten werken? Hoe hier een signaal uit te krijgen om een relais te schakelen? Honeywell round on/off is wel belangrijk zodat de bestaande grondplaat gebruikt kan worden en ook snel terug naar gas geschakeld kan worden. Of is het mogelijk iets met bestaande opentherm te doen? Dus thermostaat laten zitten en signaal bij gas cv oppikken.
Ben benieuwd
fikkie stoken

Re: honeywell thermostaat aansluiten op pellet cv

Bericht door fikkie stoken »

Hoi PPower

De thermostaat heeft een potentiaal vrij contact nodig naar mijn inziens, de ketel heeft dat niet,dat contact wordt dus gesloten om de ketel te starten.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... e1x5OL-Jmw

opent pdf scrol ff: type a is geschikt voor jou zoals jij het uitlegd met batterij.

Ook staat er een telefoon nummer bij, wellicht zijn er ombouw of aanpassingen mogelijk met bv een printje met elektronica om opentherm toch te gebruiken.

Mischien is er iemand op het forum die nog ideeenheeft en wat elektronica in elkaar kan solderen?

Groeten Lars
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Hadden die oudere Chronotherm klok thermostaten ook geen vrij schakelcontact?
Zijn voor een prikkie te krijgen op Marktplaats..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower

Lars, dankje.
Inmiddels heb ik een paar oude kwikschakelaars op de kop getikt (hoop ik tenminste). Batterijen gaan wisselen is niet echt een optie. Potentiaalvrij contact is het makkelijkste om te combineren met bestaande gas cv. Deze zal dan niet meer moduleren, maar als hij nog moet werken is het in noodgevallen of voor tapwater.

Een optie is de on/off met een 24V voeding, maar ik heb geen idee hoe dit te schakelen. Ondanks dat er een thermostaat onderweg is, kan ik niet tegen het idee dat ik niet weet hoe dat zou moeten. Kan toch niet moeilijk zijn. In de werkplaats heb ik ook zitten klooien met een nieuwe thermostaat totdat mijn vader zei: ik heb in de schuur nog wel een oude, dat zijn de beste. Met deze vragen hoef je bij een leverancier niet aan te komen, want daar wordt een ketel van de plank geplukt, je krijgt er een thermostaat bij, sluit het aan, maar vraag niet of het anders kan. Vraag niet hoe een thermostaat werkt zonder de ketel. Begin helemaal niet over een open therm protocol.

Deze pelletkachels probeer ik te verkopen en dat gaat natuurlijk niet met een niet meer leverbare kwikschakelaar of iets op batterijen. De handel loopt niet zo'n vaart (tot op heden utiliteit en agrarisch voor de hogere vermogens), dus is het vooral het niet weten hoe iets moet dat me stoort.

Bedankt voor het meedenken, als iemand nog iets weet.
pelletpower

Benthuis, dat zijn de kwikschakelaars? Prima dingen alleen jammer van het kwik (heb er inderdaad een paar weten te bemachtigen).
fikkie stoken

Ppower

handel je of bouw je de kachels zelf?

Kwikcontacten zijn enorm goed en nauwkeurige dingen maar vanwege milieu niet een goede optie.

Ook niet te veel amperes door te sturen, kan leuke vonkjes geven in het glas met kwik.

Kijk eens hier kost geen drol, spanningsloos kan zo´n 10 ampere schakelen.http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5516 ... earch&rb=1

Gaatje boren knoppie door deksel, in kastje duwen 2x warteltje voor voeler en kabeltje. 1 x no en 1x nc.

Dit heeft wel een negatief effect daar de schakel diff erg groot is. 1 tot 2 graden.

De meeste systemen hebben in de kachel een vertraagde inschakel tijd ingebouwd om het pendelen tegen te gaan.

Ik zou toch niet voor de allergoedkoopste oplossing gaan.

Je wilt toch binnen 0,5 of 1 graad verschil schakelen.

voor industriele of hobbyruimte maakt 2 graden mischien niets uit maar in een woonomgeving voelt dat niet echt fijn.

Via de link zijn er keuzes genoeg te maken voor weinig geld, wat je maar wil.

groet Lars
pelletpower

Mijn vrouw komt uit Bosnie, hier ben ik deze kachels tegengekomen. Net als mijn vrouw liefde op 't eerste gezicht.
We maken filterinstallaties voornamelijk voor de houtindustrie. Op hobbyschaal maak ik pellets (met een goedkoop chinees dingetje, maar werkt perfect).

1+1=2 dacht ik. Brikettenpersen verkopen we ook. Deze geven nogal eens problemen. Dus alleen als ik het idee heb dat een timmerman de pers met de nodige aandacht behandelt mag hij iets kopen.
Na de nodige testen met het chinese pelletpersje kom ik tot de conclusie dat dit nog lastiger is dan een brikettenpers.

Echt interessant is het allemaal niet, dus moeten we maar terug naar de core business zoals dat heet. Van het hele inbouwen heb ik hier ook maar geen foto's geplaatst. Mocht iemand interesse hebben en Kockie is ok dan wil ik die wel plaatsen. Ik heb nog 1 kacheltje in voorraad en dan is het over voor de kleintjes (20kW).
fikkie stoken

Kun je beter deze zaagsel brander verkopen, hoeft de timmerman gelijk nie meer naar de kapper :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=R-dSY6bN ... ature=plcp

groeten
Plaats reactie