Verbrandingswaarde hout en rendement

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:
Een ideaal geïsoleerde vuurhaard kan onmogelijk energie blijven absorberen.
Op een gegeven moment is de massa van de vuurhaard verzadigd van warmte en is de vuurhaardtemperatuur daardoor gelijk aan de vlamtemperatuur.
Dat is ook niet meer dan logisch.
Je spreekt nu over kachel met een rendement van nul dirk, dit zal in de praktijk niet voorkomen.
Ik spreek over een finoven.
Heeft die een rendement van nul??

Dirk
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Lijkt me dat in een kachel ook afvoer van verbrandingsgassen plaatsvindt en daarmee ook afvoer van warmte.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky

Bericht door chathanky »

Zoals jij dit nu stelt wel ja.

De massa raakt alleen volledig verzadigd als er geen warmteafgifte is.
Een vlamtemperatuur van een x aantal graden is altijd hoger dan dat de opgewarmde massa zal worden.
Als de opgewarmde massa net zo`n hoge temperatuur gaat krijgen als de vuurhaard is er geen warmte afdracht, is de massa verzadigt.
Temperatuur massa gelijk aan vuurhaard= geen warmteafgifte en dit betekend een rendement van 0.
frans

Bericht door frans »

Bij deze even een verzoek om mijn vraag gesteld over schoorsteen temperaturen onder de aandacht te brengen.
Ik heb hem in het onderwerp over de boiler als warmte wisselaar gesteld.

Het is mij met mijn project nu gelukt om een afgas temperatuur van 100 tot 150 C te halen. 135C is een goed gemiddelde.
Dit in de gasstoom en in de kachel na de ww gemeten.

Nu ben als meer prakties ingesteld persoon tegen iets opgelopen wat in
ik nog niet goed kan plaatsen.

Ik werk met overdruk in het hok en zie de grote snelheid van de vlam in de ww. m.a.w. Wat is de invloed van de snelheid van de rookgassen, en dus de hoeveelheid, op het totale rendement van een kachel?
Dirk Bauwens

kockie schreef:Lijkt me dat in een kachel ook afvoer van verbrandingsgassen plaatsvindt en daarmee ook afvoer van warmte.
Er is geen afvoer van warmte wanneer de verbrandingsgassen worden afgekoeld tot de omgevingstemperatuur.

Dirk
Dirk Bauwens

frans schreef:...Ik werk met overdruk in het hok en zie de grote snelheid van de vlam in de ww. m.a.w. Wat is de invloed van de snelheid van de rookgassen, en dus de hoeveelheid, op het totale rendement van een kachel?
Die snelheid kan/moet geregeld worden omdat je ventilator misschien een veel groter debiet doorheen de kachel veroorzaakt dan het normale schoorsteentje. Misschien heb je nu wel een luchtovermaat van 1000 of méér percent. Je kunt dat testen door de luchtinlaten te knijpen tot zolang je nog volledige verbranding hebt.

Dirk
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

er is wel afvoer van warmte uit de verbrandingsruimte, de vuurhaard.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens

chathanky schreef:...Als de opgewarmde massa net zo`n hoge temperatuur gaat krijgen als de vuurhaard is er geen warmte afdracht, is de massa verzadigt.
Temperatuur massa gelijk aan vuurhaard= geen warmteafgifte en dit betekend een rendement van 0.
Een geïsoleerde vuurhaard is de bedoeling van de finoven. De vuurhaard krijgt daardoor erg snel een temperatuur die bijna zo hoog is als de vlamtemperatuur. Daardoor zullen alle gassen beter ontleden, ontsteken en verbranden.

Pas voorbij de centrale verbrandingsruimte, kan warmteverlies optreden en zullen de rookgassen afkoelen. De verbranding is dan echter helemaal achter de rug.
Omdat beide processen volledig gescheiden zijn, beïnvloedt de afkoeling de verbranding niet het minst.

Dirk
Dirk Bauwens

kockie schreef:er is wel afvoer van warmte uit de verbrandingsruimte, de vuurhaard.
Ja, de energie die door de kacheldeur kan wegstralen is één van de factoren die de temperatuur van de vuurhaard tempert.
Zowel de temperatuur van de vlam als de wanden van de vuurhaard worden daardoor beïnvloed. Zonder die 'verliezen' zou de temperatuur van de verbrandingskamer in de buurt van 2000 graden liggen.

Dirk
Bob1

Bericht door Bob1 »

http://www.stove.ru/index.php?lng=1&rs=116

combustion of pure carbon in the layer is provided with a feature of self-regulation. This means that the quantity of carbon burnt will correspond to the quantity of oxidant (air); therefore during constant air consumption the quantity of the fuel burnt will be also constant. The change in air supply will lead to reduction or to an increase of heat productivity, while the value of excess air ratio remains stable
Dirk Bauwens

Bob1 schreef:http://www.stove.ru/index.php?lng=1&rs=116

combustion of pure carbon in the layer is provided with a feature of self-regulation. This means that the quantity of carbon burnt will correspond to the quantity of oxidant (air); therefore during constant air consumption the quantity of the fuel burnt will be also constant. The change in air supply will lead to reduction or to an increase of heat productivity, while the value of excess air ratio remains stable
Bob1,

Wat moeten we daaruit opmaken?

Dirk
henk
Contacteer:

Bericht door henk »

Dirk Bauwens schreef:
chathanky schreef:...Als de opgewarmde massa net zo`n hoge temperatuur gaat krijgen als de vuurhaard is er geen warmte afdracht, is de massa verzadigt.
Een geïsoleerde vuurhaard is de bedoeling van de finoven. De vuurhaard krijgt daardoor erg snel een temperatuur die bijna zo hoog is als de vlamtemperatuur. Daardoor zullen alle gassen beter ontleden, ontsteken en verbranden.

Pas voorbij de centrale verbrandingsruimte, kan warmteverlies optreden en zullen de rookgassen afkoelen. De verbranding is dan echter helemaal achter de rug.
Omdat beide processen volledig gescheiden zijn, beïnvloedt de afkoeling de verbranding niet het minst.

Dirk
Kan het niet dat de voornaamste reden van afkoeling van de vuurhaard in een finoven
de toegevoerde lucht is? Deze wordt meestal toegevoerd langs de zijkanten en
onttrekt dan ook warmte op deze plaatsen. Ik ben dan ook van mening dat
de temperatuur in de vlam een pak hoger ligt dan dan in de rest van de
verbrandingskamer, ook in een finoven. In een ijzeren kachel zal dat verschil
uiteraard nog hoger liggen, gezien er rechstreeks uit de vuurhaard warmte
onttrokken word.

Groeten,

Henk
Een moderator wijzigde dit bericht:
Bericht aangepast voor leesbaarheid
Dirk Bauwens

henk schreef: Kan het niet dat de voornaamste reden van afkoeling van de vuurhaard in een finoven
de toegevoerde lucht is? Deze wordt meestal toegevoerd langs de zijkanten en
onttrekt dan ook warmte op deze plaatsen. Ik ben dan ook van mening dat
de temperatuur in de vlam een pak hoger ligt dan dan in de rest van de
verbrandingskamer, ook in een finoven. In een ijzeren kachel zal dat verschil
uiteraard nog hoger liggen, gezien er rechstreeks uit de vuurhaard warmte
onttrokken word.
De theroretische vlamtemperatuur (dat is zonder enige verliezen) van 100 percent droog hout in lucht met 20 percent zuurstof ligt rond de 2000 graden Celcius.

De werkelijke gemiddelde temperatuur van de vlam wordt echter bepaald door factoren zoals de luchtovermaat, de graad van voorverwarming van de lucht, de kwaliteit van de menging van de brandbare gassen met de lucht, de stralingsverliezen, het vochgehalte, enz.

Het is inderdaad zo dat in een finoven de verbrandingslucht energie onttrekt aan de verbrandingskamer. Maar deze warmte wordt teruggebracht naar het vuur. Op een andere manier wordt die binnenkamer nauwelijks gekoeld. Daardoor kan dat fenomeen een beetje als een nuloperatie beschouwd worden.

Bij een gewone ijzeren kachel is dat heel wat anders. Daar gebeurt alles wat slecht is voor houtverbranding. Op alle manieren wordt voortijdig warmte onttrokken aan de verbranding waardoor zelfs de makkelijk brandbare componenten van hout, zoals teer, weinig kans krijgen om volledig te verbranden.
Er zullen wel vlamfronten zijn waar kortstondige, relatief hoge temperatuurspieken kunnen worden gemeten, maar die waarden hebben geen invloed op de gemiddelde vlamtemperatuur en verbrandingskwaliteit.

Dirk
pelletpower

Re: Verbrandingswaarde hout en rendement

Bericht door pelletpower »

Da's nou jammer dat deze discussie doodloopt. Hoeveel kg lucht moet je nu aanhouden voor de verbranding van 1 kg hout. En met welke lamda reken je dan?
Plaats reactie