Brandhout lang bewaren.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79

Brandhout lang bewaren.

Bericht door Sandman79 »

Ok mensen,

van de week ontnuchterend nieuws gehoord medisch gezien, waaruit blijkt dat de kans groot is dat ik over een jaar of 10 niet meer zou mogen werken etc. Soit. ik wil dus vnl op hout branden en een heel deel in het werk gaat dus zitten in de verwerking tot brandhout. Zijn er tips als je hout lang wilt bewaren? bv dat ik een voorraadje aanleg van 200-300 stere?
Dutch John

Re: Brandhout lang bewaren.

Bericht door Dutch John »

Da's niet zo mooi, ik voel met je mee.
Ik ben nooit van langdurige opslag geweest, ivm houtworm en boktor. Want die komen er zeker in. Zelf kamp ik echter momenteel met een luxe probleem. Krijg voor 7 jaar stoken inlands eiken in de schoot geworpen en heb nog hout voor 3 jaar zitten. Ik ga nu de zijkanten en bovenkant van de stapels begieten met teerhoudend condensaat uit de houtgasgeneratoren. Dit is zuur en stinkt afschuwelijk. Boomkwekers schijnen iets soortgelijks in verdunde vorm te gebruiken om beestjes af te schrikken.

Of het werkt, weet ik niet. Kan ik je pas over 5 jaar vertellen.

Andere mogelijkheid voor degenen met voldoende eigen bos: laat het kappen voor je in ruil voor een deel hout. Hout voor hout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bertocello

Bericht door bertocello »

Tips niet direkt nee, ik zou mij in jou geval eerder focussen op gemakkelijk te bewaren houtsoorten zoals eik, zowel Amerikaans als inlands en robinia deze kunnen makkelijk 10 jaar en meer opgeslagen worden onder het droge.

Andere houtsoorten worden vlug tot zeer vlug (bv beuk ) aangetast door insekten.
Volgende houtsoorten stook je best binnen de 5 jaar, grove den, berk, es, esdoorn, soorten die het mischien iets langer uithouden zijn bijna alle kersensoorten en coniferen taxus, thuja, larix.

bertocello
Brit

Bericht door Brit »

Als je ervoor kan zorgen dat je opslag af en toe heter wordt dan 60 á 70 graden, zou dit veel aantastingen kunnen beperken/voorkomen. Denk aan een kas, of zo.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

dat zou eventueel nog wel eens kunnen, ik heb een patat van een zonneboiler op het dak, die warmte moet in de zomer ergens naartoe....maar das dan enkel in de zomermaanden dat het er makkelijk zo warm kan worden. (Kas met paar oude radiatoren op de zonneboiler zou al een flink eind komen om de opslag te verwarmen... )

Ook eens kijken hoe ik dan nog wel afdoende kan laten luchten al is dat alleen van toepassingen tijdens het drogen.
wiha

Bericht door wiha »

Aanvullend, voor langer dan 10 jaar.
Ik denk dat je moet kijken naar houtsoorten die er tegen bestand zijn en al dan niet naar biologische beschermingsmiddelen.
Lijkt me verder zeker haalbaar !
Lariks, douglas, bio carboleum ?
Ik heb in 2008 eik geoogst waar in het voorjaar rond de houtstapel al de boktor rond vloog, heb die toen met een produkt ingespoten met een druksproeier.
welk produkt kan ik nu niet meer zeggen. Eventueel nog op te zoeken.
teerprodukten enz, t zal wel werken maar denk eraan je stookt het straks wel op en is dan toch niet ecologisch.
Heb ook weet van mazout of huisbrandolie behandelingen, maar dat willen we eigenlijk net niet.

grt, Wiha
Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen »

Zo`n bericht hakt er wel in. Eer je dat verwerkt hebt duurt wel even. Slim om vooruit te kijken zo krijgen "ze" jou er niet onder.
Ik heb wel een idee, maar weet niet of het in jouw situatie kan: onder water bewaren. Net als vroeger in een balkengat.
Je kan dan werken met stammen of al gekloofd hout. Dat laatste in kratten, want je gaat natuurlijk niet (zoals ik toen een deel van het hout in de sloot was gewaaid) de boel er stuk voor stuk uit vissen.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Plaats reactie