Ik lees al geruime tijd mee op dit informatieve forum en heb me recentelijk maar ns aangemeldt.Ik sta dikwijls versteld van alle kennis en deskundigheid alhier.Ik hoop dat ik hiermee ook een beetje van mijn kennis kan delen en actief deel te nemen aan discussies.Mijn naam is Pieke en ik woon nu al ruim een half jaar in een oude boerderij van begin vorige eeuw.Die echter al tientallen jaren enkele en alleen een woonfunctie heeft.Ik heb een grote tuin van ruim 1000 m3 tuin tot mijn beschikking en een 2-tal schuren van pak m beet 35 m3 en een kleine,open maar wel overdekte ruimte om lekker te klussen.Dit alles deel ik mijn hond, paar kippen en 2 zog. roodbek fluiteenden.
Ik ben al heel mijn leven een "foekelaar" ik ben gek op vuur en ( stromend ) water en ruim 4 jaar geleden heb ik mijn eerste houtkachel aangeschaft.Ondanks dat ik toendertijd in een appartement woonde met w/g/l inclusief.de cv-radiatoren heb ik nadien weinig meer gebruikt.Mijn eerste kachel was zo'n eenvoudige metalen voor een paar honderd euro zoals je ze in het herfst-en winterseizoen tegenkomt bij de bekende bouwmarkten.Een jaartje of 2 geleden ben ik op zoek gegaan naar een ander model.Via MP kwam ik eentje tegen waar ik erg van gecharmeert was. Een Becht & Dyserinck, modelletje SPL 105A.

Het is een oude foto van de vorige situatie, inmiddels heeft ie alhier een achteraansluiting op de schouw.
Ik zal zsm een foto plaatsen van de huidige situatie.
Het is eigelijk een oude kolenkachel, maar hij voldoet prima als houtkachel.Wel heb ik toen de helft van mijn toenmalige houtverzameling moeten verkleinen omdat ik de houtblokken niet door de kleinere deurtjes kreeg.Toen ik daarmee klaar was realiseerde ik me dat ik ook al het hout via de bovenzijde had kunnen "laden".Onder de zwarte deksel bovenop zit nl. een uitneembare schijf en vervolgens nog een metalen ring.Niet dat ik dit over het hoofd had gezien ofzo.... maar die mogelijkheid was nog
niet bij me opgekomen.Maar ik vond het geen straf, ik ben graag in de weer met m'n houtblokjes.De bovenzijde van mijn kacheltje is geschikt om een ouderwets strijkijzer te verwarmen zoals vroeger, maar ook om een ketel met water te verwarmen voor thee.Nou ben ik niet zo van de thee, maar ik gebruik het wel om kleine hoeveelheden water ( litertje of 5 ) te verwarmen voor de afwas en om te poetsen. ( zie hier één van mijn ecologische aanpakken).Op andere ecologisch verantwoord bezig te zijn probeer ik door zuinig te zijn met energie.Gas verbruik ik alleen voor persoonlijke hygiëne ( 's morgens in bad )en ik weet dat dat kort douchen beter is, maar het is toch wel lekker om te relaxen.Electra probeer ik zuinig mee te zijn, enkele timers op apparaten die ik maar enkele uren per dag gebruik
en enkele KAKU-schakelaars.Vorige week mijn eindafrekening gekregen van de energie-boer.Al mijn voorschoten teruggestort!!!Moet ik wel vermelden dat ik een defecte gasmeter had, die wel gas doorliet maar niets registreerde.ik heb hier melding van gemaakt en deze is inmiddels vervangen, dus even afwachten hoe de verbruiks-schatting uitpakt voor mij.In de afgelopen 2 maanden heb ik 47m3 gas verbruikt, dus ik hoop dat ze dit meenemen in hun schatting..... afwachten dus.
ik heb nu nog een jaarcontract bij mijn energieleverancier maar ik wil daarna kijken of ik met behulp van alle hier gedocumenteerde kennis, ik het gas kan laten afsluiten.want al heb je een verbruik van 0 dan betaal je altijd nog transportkosten en vastrecht van zo'n 200 euro voor gas.
Zo..... Ik weet niet of het de juiste plek is ook iets over mezelf te vertellen.( ik weet dat er een "stel jezelf voor-topic" is ) Aansluitend zal ik dan maar een topic starten over iets waar ik jullie graag over mee wil laten denken.
ik woon dus in een oude boerderij, dikke muren maar een boel enkel glas, vooral op de eerste etage.Inmiddels heb ik al met behulp van voorzetramen een behoorlijke isolatie weten te realiseren.Ook heb ik met eenvoudige tochtstrips op deuren en ramen, in combinatie met dikke gordijnen goede resultaten behaald.Het is echt een voelbare verbetering.
Mijn kacheltje, het is niet de grootste.Hij is grotendeels van gietijzer, dus hij heeft ff nodig om op temperatuur te komen.Ik kiep m in het begin goed vol en pas na een half uur kan ik mijn hand niet mee ertegenaan houden.Wel blijft ie nadat het hout is opgebrandt natuurlijk wel lang nog warm.Nou stook ik m een kleine anderhalf uur en dan heb ik mijn woonkamer en keuken van pakweg 120/130 m3 lekker op temperatuur, de frequentie van bijladen kan dan omlaag.Wel is het zo dat in "uithoeken" van de te verwarmen ruimte het frisser is dan in de nabijheid van de kachel.
Nou las ik op een site die plafondventilatoren verkoopt,dat die niet alleen in zomer verkoeling brengt ( de ventilator niet de site ) Maar dat je m in de winter ook kan toepassen om luchtstromen te verplaatsen en dan met name koud naar warm, dus in plaats van een blazende werking ( zomers voor verkoeling ) een aanzuigende werking.
Ik heb geen plafondventilator, maar wel een soort van afzuigventilator die je ook ziet in douche en badruimtes( diameter ongeveer 20 cm ).En zou je beter warme of koude lucht kunnen verplaatsen.( koud naar boven of warm naar beneden ?)Ik heb de laatste dagen al een beetje geëxperimenteerd met de ventilator te plaatsen onder de horizontale kachelpijp.De kachel heeft een achteraansluiting, de afstand tot de muur bedraagt ongeveer een halve meter. ( maar ik meen dat je dan ook verschroeid stof e.d. gaat circuleren, wat niet wenselijk is.
Ik laat het voorlopig ff hierbij omdat het misschien allemaal te lang en te veel wordt ( mede denkende aan mijn vingertoppen ).ik zal op een later tijdstip nog enkele ideëen opperen om het rendement te verhogen.( Er schiet zoveel warmte de schoorsteen uit dat de vogels in de buurt massaal bijeenkomsten houden bij mijn vrijstaande schoorsteen).
Gr.Pieke
Aanvulling volg snel.....