Verbrandingswaarde hout en rendement
Moderator: Moderators
-
Dirk Bauwens
Hallo Mark,mark schreef:Hoi Dirk,
Dit soort formules zijn (nog) een stapje te groot voor mij.
Mijn opmerking was eerder bedoeld als stimulans voor de lezers die wel kunnen antwoorden maar het uiteindelijk toch nooit doen.
Wat de fomules betreft: ik wist van het bestaan van die formules af, maar heb ze nooit gebruikt omdat ik vind dat dat op dit forum niet nodig is.
Het is veel handiger en zelfs correcter om de verbrandingswaarden van brandstoffen uit een tabel te halen.
Groeten,
Dirk
-
Bob1
Dirk welke formule heb jij het over. Ik heb nog niets genoemd over kachelrendement formule. De warmte afgifte(straling warmte) van een hout kachel of finoven is nog al moeilijk te berekenen.Dirk Bauwens schreef: Bob1,
Jij beweert dus dat men bij een luchtovermaat van 40 percent nog maar 80 percent rendement kan halen?
Hoe kan het dan dat ik met je formule voor het kachelrendement aan bijvoorbeeld 90 percent kan geraken?
Dirk
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
-
Bob1
Dick je hebt gelijk dat een vlamtemperatuur 2000 niet precies gelijk is aan 1200 vuurhaardtemp. Echter in praktijk komt dat vaak redelijk overeen en dan niet alleen bij afvalverbranders. Toch is deze grafiek wel toepasbaar bij alle brandstoffen. Zo lang er met de brandstof of zuurstof stikstof wordt mee gevoerd. Wel zal deze iets dan iets verticaal verschuiven. De uiteindelijke NOx vorming uittrede ketel wordt bepaalt door vele factoren. Echter altijd is de piek bij 2000 graden.Dirk Bauwens schreef:
Het zal voor een bepaalde afvalverbrandingsinstallatie wel zo zijn dat een vlamtemperatuur van 2000 graden overeenkomt met een vuurhaardtemperatuur van 1200 graden.
Maar men mag dergelijke gegevens niet overdragen naar andere verbrandingsinstallaties.
Dus, het is niet zo dat bij een vuurhaard op 1200 graden een vlamtemperatuur van 2000 graden moet horen.
Bij een finoven is de wandtemperatuur van de verbrandingskamer weinig verschillend van de de vlamtemperatuur.
Dirk
-
Bob1
Heren,
Zouden jullie uit kunnen leggen waarom volgens jullie een fin/tegel oven/kachel zo'n hoog rendement heeft. Zonder verkoop praatjes. Dus een beetje onderbouwd. Om zo veel van elkaar te leren. Welligd kunnen we dan in de toekomst houtkachel's bouwen die op een hoger niveau staan. Dus zowel van steen als metaal.
Zouden jullie uit kunnen leggen waarom volgens jullie een fin/tegel oven/kachel zo'n hoog rendement heeft. Zonder verkoop praatjes. Dus een beetje onderbouwd. Om zo veel van elkaar te leren. Welligd kunnen we dan in de toekomst houtkachel's bouwen die op een hoger niveau staan. Dus zowel van steen als metaal.
-
mickenhans
Tikje offtopic hier Bob, maar toch een klein antwoordje. Ik heb kachels van staal en van steen gebouwd, en met steen bereik je veel hogere temperaturen, waardoor een vollediger verbranding optreedt. Dus je haalt meer uit een hoeveelheid hout. NADAT de verbranding is gebeurd, kun je de rookgassen onbeperkt afkoelen. (alleen wel aan je trek denken).
Staal heeft ook voordelen hoor, snelle opwarming. Maar stenen kachels hebben het bij mij gewonnen van stalen kachels.
Puur vanwege de hetere en dus betere verbranding.
(zijn we weer een beetje ontopic, Kock?
)
Groet,
Hans
Staal heeft ook voordelen hoor, snelle opwarming. Maar stenen kachels hebben het bij mij gewonnen van stalen kachels.
Puur vanwege de hetere en dus betere verbranding.
(zijn we weer een beetje ontopic, Kock?
Groet,
Hans
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb de topic titel maar even aangepast, het is nu weer on-topicmickenhans schreef:(zijn we weer een beetje ontopic, Kock?)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
Dirk Bauwens
Bob1, jij hebt het volgende toch geschreven?Bob1 schreef:Dirk welke formule heb jij het over. Ik heb nog niets genoemd over kachelrendement formule...Dirk Bauwens schreef: Bob1,
Jij beweert dus dat men bij een luchtovermaat van 40 percent nog maar 80 percent rendement kan halen?
Hoe kan het dan dat ik met je formule voor het kachelrendement aan bijvoorbeeld 90 percent kan geraken?
Dirk
DirkRendement van kachel / ketel is niets anders toegevoerde energie - schoorsteen verlies/ toegevoerde energie
-
Dirk Bauwens
Kom, kom Bob1...Bob1 schreef:Dick dat klopt. Hoe heb je die formule ingevuld?
Zie je nu echt niet dat je met die formule aan gelijk welk percentage tussen de 0 en de 100 kunt geraken??
Wanneer de temperatuur van de rookgassen gelijk is aan de temperatuur van de omgevingslucht, dan is er een kachelrendement van 100 percent.
Waarom zou men dan niet aan 90 percent en méér kunnen geraken?
Dirk
-
Dirk Bauwens
-
Dirk Bauwens
De gemiddelde vuurhaardtemperatuur kan alleen maar koeler zijn dan de vlamtemperatuur wanneer er warmte aan onttrokken wordt.Bob1 schreef:
Dick je hebt gelijk dat een vlamtemperatuur 2000 niet precies gelijk is aan 1200 vuurhaardtemp. Echter in praktijk komt dat vaak redelijk overeen en dan niet alleen bij afvalverbranders...
Indien geen warmte onttrokken wordt is de vuurhaardtemperatuur gelijk aan de vlamtemperatuur.
Dirk
-
Dirk Bauwens
Ik vind, na urenlang zoeken op het internet, niets terug dat dit zou kunnen bevestigen.Bob1 schreef:Echter altijd is de piek bij 2000 graden.
Overal leest men wel de informatie dat de NOx-uitstoot exponentieel stijgt in functie van een toenemende temperatuur.
Overal neemt men maatregelen om de vlamtemperatuur te doen dalen.
Ik zie nergens dat men de temperatuur laat toenemen om de NOx-uitstoot te doen dalen.
Dirk
-
Dirk Bauwens