Regenton met zandfilter

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Post Reply
Nono

Regenton met zandfilter

Post by Nono »

Sinds kort heb ik een nieuwe werkplaats/opslag, hier is geen water aansluiting.
Ik heb nu een maand een regenton op een dakje staan, deze wordt gevuld door een regenwatervulautomaat.
Dit water heb ik tot nu toe gebruikt om het reservoir van het toilet te vullen en als bouw water.
Dit werkt op zich prima. De ton wordt door de regen gevuld, en het water wordt er uit geheveld nadat ik de leidingen gevuld heb doormiddel van de (water) stofzuiger vol heb gezogen. (de leidingen gaan eerst een stukje omhoog over het verlaagd plafond heen.)
pakhuis 018 (Large).JPG
Maar omdat ik in de toekomst mijn vers gevangen vis hier ook wil gaan schoonmaken, zou ik graag wat schoner water hebben.
In de ton zit nu na een maandje wat zwart bezinksel.
Daardoor is het idee ontstaan en filter in de ton te zetten.
Regenton met zandflter.jpg
Tijdens een regenbui, zit het er dan zo uit:
regenton met zandflter gevuld.JPG
Vandaag heb ik van PVC het filter gemaakt en geplaatst.
238 (Large).JPG
239 (Large).JPG
254 (Large).JPG
De vulling bestaat uit 3 verschillende soorten grind en scherpzand.
275 (Large).JPG
274 (Large).JPG
273 (Large).JPG
272 (Large).JPG

Nadat alles op zijn plek stond het filter met leidingwater uitgeprobeerd en er komt 3/4 bier glas uit per minuut. Helaas wordt het water geen bier!

Ik schat dat er dus ongeveer 100 tot 150 cl per/min. uitkomt. Dat is ongeveer 6 liter per uur.
De ton vangt water op van een paar platen daken die tot 2 a 3 uur na een regen bui nog water afvoeren.

Omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb, zit ik nog met een hoop vragen.
- zat dit gaan werken? of slipt het filter snel dicht omdat er geen constante aanvoer van water is?
- is het veilig om hier vis mee af te spoelen voordat het de vriezer ingaat?
- zal de opslag schoon blijven?

Alle tips, ideeën, op, en aanmerkingen zijn welkom

Maarten
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
.
Pietje
Moderator

Re: Regenton met zandfilter

Post by Pietje »

Mooi experment!
Ik kom echter op verschillende plaatsen de duidelijke waarschuwing tegen om regenwater in geen geval te gebruiken voor welke vorm van hygiëne en voedsel. Daarbij verwacht ik dat een zandfilter daar te weinig verbetering in brengt...

Een zandfilter moet geregeld schoongemaakt worden door de stroming om te draaien. Gaat dat in jouw situatie lukken?

En verder is het heel belangrijk om het water goed koel en vorstvrij te houden; ongeisoleerd op een dak lijkt me niet aan deze eis voldoen.

Maar experimenteer rustig verder; horen is vergeten, doen is weten. :wink:

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
hotglass

Post by hotglass »

Hallo Nono,

Onlangs heb ik me - gedwongen door gebrek aan aanvoer van drinkwater- verdiept in: "hoe dan wel als het niet meer vanzelf uit de kraan komt" .

Op deze website heb ik zeer uitgebreide en soms wat onconventionele antwoorden gevonden.
http://www.eautarcie.org/nl/index.html

Voor mijn drinkwaterprobleem gaat dit in ieder geval de richtlijn worden.
Brit

Post by Brit »

Ik ben bang dat de capaciteit van je filter te klein is. je zal waarschijnlijk het oppervlak en de doorstroming moeten vergroten om ook voldoende water te oogsten bij korte heftige buien.
Gebruik dit water zeker niet voor voedingsmiddelen! Het filter zal eerder zorgen voor een constante aanvoer van micro-organismen i.p.v. deze eruit te filteren.
Prima water om iets te wassen of thee van te zetten, maar verder niet ongekookt gebruiken i.c.m. voeding.

Het zand zal ook zeker ieder jaar moeten worden vervangen.

Suc6, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Nono

Post by Nono »

Bedankt voor de reactie`s.
Met het filter een paar dagen in bedrijf, lijkt het redelijk goed te werken. Het water is een stuk helderder geworden en de ton zit vol.
De capaciteit is dus voldoende, Het blijkt dat het dak als een groot buffer gefunctioneerd en ook nog na tot 12 uur na een regenbui na druppelt.
Wel heb ik het "stijgbuisje" wat in gekort zo dat er iets meer water door het filter stoomt.

Voor het inkorten:
278 (Large).JPG
Na het inkorten:
281 (Large).JPG
Na alle waarschuwingen om het water niet te gebruiken om voeding mee te spoelen, zie ik daar dan ook maar vanaf. Mede omdat er ook nog 2 balkons van woningen op het dak lozen. (geen idee wat er allemaal uit de vuilniszakken druipt, die op de balkons staan :roll:)
Al blijft het lastig om te bepalen waarneer een vers gevangen vis "voeding" is/wordt. Nu liggen die vissen ook uren ongekoeld in een zakje, om daarna te worden gefileerd en schoongespoeld met zeewater waarnaar ze de vriezer in gaan. Maar misschien dat zeewater wel schoner is dan dit water.

Het omgekeerd spoel van het zand zal makkelijk te doen zijn, en ook het zand en grind jaarlijks vervangen is geen probleem.

Maarten
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
.
David86

Post by David86 »

Nono,

Wat betreft spoelen, Ik slacht mijn kleinvee op een locatie waar we geen drinkwater aansluiting hebben, als spoelwater gebruiken we ook regenwater. Thuis word het vlees nogmaals gespoeld en daarna geweckt of ingevroren, ik heb nog nooit last gehad en denk dat als je het product erna gewoon gaart er ook geen problemen hoeven te zijn. Vergis je niet in de hoeveelheid bacteriën op het karkas zelf. Met garen zou je vis in principe gewoon steriel moeten worden.

Mocht je de vis willen gebruiken in een sushi bereiding dan zie ik wel problemen, bij normaal garen eigenlijk niet....

Vis maak ik schoon op de plaats waar ik het vang met het water waar het uit komt... thuis even naspoelen en dan bereiden...

Groeten,
..
Nono

Post by Nono »

Nou ben ik niet zo`n sushi liefhebber, dus dat komt mooi uit.
Spoelen doe ik nu ook met zeewater en dan de vriezer in. Ik blijf dat zo maar voorlopig doen.

Het huidige hoogteverschil is toch wat weinig, ik zo dus graag het volume wat willen vergroten. en wil een kleine hydrofoor gaan plaatsen.
Nou zijn er aardig wat hydroforen te vinden via google, heeft iemand misschien ervaring/tips?

Maarten
.
Post Reply