Verbrandingswaarde hout en rendement
Moderator: Moderators
-
Bob1
Heren,
Uit een oud Martech stoomketels deel1 blz 33; citaat.
Het natuurproduct hout bevat in levende toestand 50 gewichtprocenten water en in luchtdroge toestand ongeveer 10% water.
Van alle hout soorten komt de elemetaire samenstelling globaal met elkaar overeen. Watervrij hout bevat. 50% koolstof (C), 6% waterstof(H), 42% zuurstof(O), 2% minerale stoffen.
Nu heb ik gepoogd deze getallen om te rekenen wanneer er 10% water aanwezig is en 5% as. (Heb ook vernomen dat het as gehalte wel lager kan zijn). Wel deze getallen wederom in gevuld in bovenstaande forules. Dus nu voor droog hout kom ik op een verbranding waarden van 16730, 19094 en 17832 KJ/kg. Vind er wel heel groot verschil in zitten. Ik heb de formules even in excel gedrukt, dan kun je wat sneller rekenen. Stookwaarde van hout is vaak rond 18,3 MJ/kg
Uit een oud Martech stoomketels deel1 blz 33; citaat.
Het natuurproduct hout bevat in levende toestand 50 gewichtprocenten water en in luchtdroge toestand ongeveer 10% water.
Van alle hout soorten komt de elemetaire samenstelling globaal met elkaar overeen. Watervrij hout bevat. 50% koolstof (C), 6% waterstof(H), 42% zuurstof(O), 2% minerale stoffen.
Nu heb ik gepoogd deze getallen om te rekenen wanneer er 10% water aanwezig is en 5% as. (Heb ook vernomen dat het as gehalte wel lager kan zijn). Wel deze getallen wederom in gevuld in bovenstaande forules. Dus nu voor droog hout kom ik op een verbranding waarden van 16730, 19094 en 17832 KJ/kg. Vind er wel heel groot verschil in zitten. Ik heb de formules even in excel gedrukt, dan kun je wat sneller rekenen. Stookwaarde van hout is vaak rond 18,3 MJ/kg
-
Dirk Bauwens
Dan werd in dat boek het vochtgehalte berekend op basis van het natgewicht.Bob1 schreef:...Uit een oud Martech stoomketels deel1 blz 33; citaat.
Het natuurproduct hout bevat in levende toestand 50 gewichtprocenten water en in luchtdroge toestand ongeveer 10% water...
Het gewicht aan vocht in vers hout is ongeveer even groot als het gewicht aan brandstof. Op basis van het drooggewicht is dat dus 100 percent.
Dus, die 10 percent moet daardoor in de formule 20 percent worden.
Omdat in de formule alle gewichtspercentages berekend worden op basis van het drooggewicht.
Dirk
-
Dirk Bauwens
Getallen?? Het enige getal dat omgerekend lijkt (en daardoor onrealistisch laag is) is het zuurstofgehalte.Bob1 schreef: Nu heb ik gepoogd deze getallen om te rekenen wanneer er 10% water aanwezig is en 5% as. (Heb ook vernomen dat het as gehalte wel lager kan zijn)...
Het asgehalte is onrealistisch hoog.
Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 06 mar 2007, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dirk Bauwens
-
Bob1
Dick helaas veel gezocht op google maar betreffende grafiek helaas niet kunnen vinden. Heb hem wel thuis in grafiek. Als even zoekt op woorden als thermische nox,denox, lownox burner (vooral bij gasturbines) recirculatie lucht bij ketels,getrapte verbranding biomassa centrale cuijk kom je meer te weten over NOx en temperatuur. Doorgaans hebben deze technieken doel een betere verbranding met minder NOx uitstoot te verkrijgen doordat de rookgas temperatuur/ vuurhaardtemperatuur lager is. Zo is vuurhaard temperatuur bij afvalverbranders doorgaans tussen de 850 en 960 graden. Bij kolen centrales vaak rond de 1100 graden. Bij gasturbines niet militair wordt gepoogd door lowburner de nox te beperken. Overigens wil niet beschuldigen. Excuses wanneer mensen dat wel zo hebben opgevat
-
Bob1
ok as gehalte moet dus 1 % of lager zijn. Wat betreft stookwaardes worden vaak tenzij anders aan gegeven voor 100 % vochtvrij. Bij berekeningen voor de verbrandingslucht ga in eerste instantie hier ook van uit. Wanneer er x procent vocht in het hout zich heb je ook weer meer verbranding lucht nodig. Immers er is verbrandingslucht nodig om het hout te drogen.
-
Bob1
ok as gehalte moet dus 1 % of lager zijn. Dick vul jij de resterende getallen even in? Wat betreft stookwaardes worden vaak tenzij anders aan gegeven voor 100 % vochtvrij. Bij berekeningen voor de verbrandingslucht ga in eerste instantie hier ook van uit. Wanneer er x procent vocht in het hout zich heb je ook weer meer verbranding lucht nodig. Immers er is verbrandingslucht nodig om het hout te drogen.Dirk Bauwens schreef:Bob1 schreef: Getallen?? Het enige getal dat omgerekend lijkt (en daardoor onrealistisch laag is) is het zuurstofgehalte.
Het asgehalte is onrealistisch hoog.
Dirk
-
Dirk Bauwens
Waarschijnlijk zal dat een grafiek zijn (van een verbrandingsmotor) waarin de NOx gemeten wordt in functie van de lucht/brandstofverhouding.Bob1 schreef:Dick helaas veel gezocht op google maar betreffende grafiek helaas niet kunnen vinden. Heb hem wel thuis in grafiek...
Niet in functie van de temperatuur.
Dirk
-
Bob1
-
Bob1
http://www.martechopleidingen.nl/downlo ... _voorb.pdf
Luchtfactor en Ter Linde diagram.
http://www.martechopleidingen.nl/downlo ... rbeeld.pdf
Heren hier staat een grafiek relatie vlam temperatuur. De grote piek is rond de 2000 graden vlamtemperatuur
. In de praktijk is dat een vuurhaardtemperatuur van rond de 1200 graden.
Luchtfactor en Ter Linde diagram.
http://www.martechopleidingen.nl/downlo ... rbeeld.pdf
Heren hier staat een grafiek relatie vlam temperatuur. De grote piek is rond de 2000 graden vlamtemperatuur
-
Dirk Bauwens
Het zal voor een bepaalde afvalverbrandingsinstallatie wel zo zijn dat een vlamtemperatuur van 2000 graden overeenkomt met een vuurhaardtemperatuur van 1200 graden.Bob1 schreef:...De grote piek is rond de 2000 graden vlamtemperatuur. In de praktijk is dat een vuurhaardtemperatuur van rond de 1200 graden.
Maar men mag dergelijke gegevens niet overdragen naar andere verbrandingsinstallaties.
Dus, het is niet zo dat bij een vuurhaard op 1200 graden een vlamtemperatuur van 2000 graden moet horen.
Bij een finoven is de wandtemperatuur van de verbrandingskamer weinig verschillend van de de vlamtemperatuur.
Dirk
-
Dirk Bauwens
-
Dirk Bauwens
Ik vind de grafiek moeilijk te begrijpen.Bob1 schreef: http://www.martechopleidingen.nl/downlo ... rbeeld.pdf
Heren hier staat een grafiek relatie vlam temperatuur. De grote piek is rond de 2000 graden vlamtemperatuur...
De grafiek lijkt van toepassing op die specifieke situatie: een afvalverbrander die volgens het document meer brandstof gerelateerde NOx maakt dan thermische. De grafiek laat echter het omgekeerde zien.
Verder laat de grafiek zien dat, wanneer de vlamtemperatuur richting 3000 graden gaat, de NOx-uitstoot terug sterk daalt. Dit staat in extreem kontrast met de huidige wetenschappelijke overtuiging dat de NOx productie alleen maar enorm toeneemt door stijgende temperaturen.
Dirk
-
Dirk Bauwens
Dat heeft niets met geloof te maken. Ook mensen zonder geloof kunnen eenvoudig waarnemen dat een finoven veel minder hout moet verbranden dan een gemiddelde houtkachel in dezelfde situatie.Bob1 schreef:...Zo kan het dus zijn dat (je als het gelooft) met een finoven minder hout verbrand...
De verklaring is ook eenvoudig: een finoven verbrandt het hout buitengewoon volledig, heeft relatief erg koele rookgassen en na de verbranding wordt het schoorsteenkanaal volledig afgesloten. Een gewone houtkachel verbrandt hout niet volledig, heeft meestal relatief erg hete rookgassen en de schoorsteen staat meestal voortdurend open.
Ik denk niet dat ik overdrijf wanneer ik zeg dat een finoven makkelijk tweemaal meer warmte uit het hout haalt dan een gemiddelde kachel.
Dirk
-
Dirk Bauwens