Rendement verhogende trucjes en aparaten voor stalen kachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John

Re: rendement verhogende trucjes en aparaten voor stalen kac

Bericht door Dutch John »

Veel lucht door een rooster veroorzaakt een vergassing, met als gevolg relatief te weinig lucht voor volledige verbranding. Die zou dan extra als bovenbeluchting erbij moeten komen, maar dan ben je erg stevig aan het stoken. Bovendien kan het zijn dat de secundaire luchttoevoer de vergassing niet kan bijhouden.

Als je eenmaal een flink gloeibed hebt, is roosterlucht niet meer nodig, zelfs ongewenst. Toch zou ik niet op een vlakke bodem stoken, omdat het goede toevoer van lucht van alle kanten verhindert. Zeker als er een dikke laag as ligt.

Uiteraard is bij het aanmaken roosterlucht wel gewenst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
12much

Bericht door 12much »

Op de een of andere manier neemt staal altijd sneller het vuur uit het hout. Wat ze ook altijd zeggen is, dat 1 blok geen vuur maakt, leg een tweede kruislings op een smeulend blok en de vlam schiet er weer in. Dat werkt niet als je een smeulend blok op een brok ijzer legt of andersom, ondanks de lucht die er onderdoor kan. Op de plek waar die het ijzer raakt, stopt het branden.....in het hele blok!

Als je een wierookstaafje op de rand van een schoteltje legt, brandt die ook nooit door maar stopt als het ware op de koudebrug. Als je een stevige laag as op je rooster legt, kun je daar prachtig fikkie op stoken. Want hout stookt heerlijk op een aslaag. Voor het aansteken prik je 1 of 2 gaten door de aslaag heen om lucht toe te laten en je steekt de laag hout van boven af aan. Tegen de tijd dat de temperatuur hoog genoeg is is het gat dicht en heb je lucht vanuit je deur nodig.

Ik heb van een ronde plaatstalen kachel met twee tegenover elkaar liggende deuren, de onderzijde weggesloopt en er een voet van vuurbeton voor gemaakt met een asla. De binnenzijde heeft de vorm van een koffiefilter met onderin een smalle sleuf van 10mm breed. Daar ligt altijd as in, sleufje open prikken, hout er op stapelen en van bovenaf aansteken. Brand als een tierelier en aan het eind ligt er 30 kg beton nog een tijdje na te stralen terwijl de kachel allang weer koud is. Ik heb er ook een bell van beton op gehad als onderdeel van de schoorsteen, voordat het de stalen schoorsteenpijp in ging. Daar kon ik 25cm pizza's en kleine broden in bakken. Die wil ik in de nieuwe RMH opschalen naar 60cm doorsnede (de doorsnede van de 200ltr oliedrum:-) Iets grotere pizza's maar vooral heerlijke vloerbroden die dan de ruimte krijgen om te groeien...

Voor de betonnen toevoegingen gingen er steevast 2 manden in een avond doorheen. Daarna twee keer een halve mand als het vuur ook nog voor de gezelligheid moest branden. 1 halve om de fik er in te krijgen, de rest werd dan blok voor blok opgevoerd. In totaal ging dat om 60 kg beton meer niet. Ik zal eens kijken of ik nog een foto van de bakiglo heb, want die heb ik weggegeven aan iemand met een Yurd omdat ik toch een grotere wilde hebben. De voet zit er nog onder en anders heb ik nog een mooie tekening.
Never burn faster than your Wocket.
12much

Bericht door 12much »

Ik ben al heel lang geaboneerd op de nieuwsbrief van :

http://www.fornobravo.nl/

Daar staat een uitleg over de voor- en nadelen van een centrale versus een frontafgaspijp met en zonder gesloten deur.

http://www.fornobravo.com/blog/wp-conte ... closed.jpg

De keramische isolatie laat ik achterwege omdat die van mij boven op de 200 ltr drum komt te staan. Mocht het in de praktijk teveel warmte wegnemen, kan het er altijd nog tussen.

Die van mij was in de oude situatie op de ronde plaatstalen kachel (en waar ik jammer genoeg géén foto van heb:-( en wordt in de nieuwe uitvoering de center vent met dit verschil dat er in het midden van de bodem een gat zit van, je raadt het al, 150mm met een deksel van dezelfde binnenmaat en dikte en dus eigenlijk onderdeel is van de bodem. Je tilt als je wilt gaan bakken het deksel er uit en plaatst er een grote stemvork onder. De Rocket eronder aansteken, de heatriser zal dus liniearecta de oven in gaan en deze van binnenuit verhitten. De deur is in mijn geval een massief brok vuurbeton die ik op een klein plateau naar buiten schuif zodat de afgaspijp vrij komt, maar de oven aan de buitenzijde gesloten is. De snelheid is zo hoog dat er geen rook uit de kieren komt. Als dat wel gebeurt omdat het buiten mistig is, leg je er een natte doek overheen. Is er toch nog teveel tegendruk, dan zal de rook gasstroom via de drum in tegenstroom gaan en in de warmtebank verdwijnen. Dat is bij de kleine nooit gebeurd (rook in de huiskamer)

(In de winter wil ik natuurlijk de RMH warm hebben, dan gaat na de eerste stookbeurt het deksel in het bodemgat en zal alle nieuwe warmte in het leem verdwijnen.)

Als je het als rendement verhogend trucje gaat gebruiken zoals ik bij mijn stalen kachel had gedaan, heb je niet alleen een accumulerende Bell maar ook nog een heerlijke steenoven voor pizza, brood, brood laten rijzen op de buitenkant (meteen een plateau voor maken naast de uitlaat op het dakje) en slowcooking van draadjesvlees…….

Dan nog een theoretische babbel opstarten: Als Bell in de winter wil je de warmte gedurende de daaropvolgende uren aan de ruimte afgeven, voor het koken en bakken dat deze warmte zoveel mogelijk in de bell blijft. Zeer zeker in de zomer. Ik zit dus te denken over een soort theemuts in twee halve schalen die je om de bell heen kan vouwen. Het liefst natuurlijk van onbrandbaar materiaal, in vaste vorm dus gieten of modelleren en esthetisch verantwoord…

Even off Topic:

Ernie Wisner van Permies.com heeft de volgende versie gedemonstreerd voor als je van een dergelijk ontwerp alleen de oven buiten wilt gebruiken:

http://www.youtube.com/watch?v=TvrUrnEIQoo

hier is heel duidelijk de werking te zien. Stel je dan alleen een rocketbox met drum eronder voor om het plaatje kompleet te maken.

Update:
Dan de foto's van de vuurvaste kachelvoet met aslade en de kachel die er in past staat ernaast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rastaman

Bericht door rastaman »

David86 schreef:Beste heren,

Zijn jullie bekend met rendements verhogende trucjes en aparaten (op de rookgas afvoer?) om van een "normale" kachel een zuinigere kachel te maken.

Hoewel ik weet dat er zeer zuinige kachels zijn, kosten die opnieuw geld en grondstoffen. Ik zou liever de spullen die ik heb wat opwaarderen.

Wat zijn de mogelijkheden ?
Zoals hierboven al gemeld is zomaar gaan "knutselen" aan een gietijzeren kachel niet altijd zinnig.
Toch zijn er simpele aanpassingen die wel degelijk de verbranding of rendement verhogen, en die hebben eigenlijk allemaal te maken met het beter isoleren van de stookruimte.

Indien niet aanwezig helpt een dunne chamotte-stenen stookbodem aanzienlijk, en die kan je in de meeste boxverbranders eigenlijk zonder problemen plaatsen.

Ook heb ik zelf goede ervaringen met het na isoleren van gietijzeren hitteschilden door er een dunne laag superwool (1,3 of 2,5 dik) tussen te werken.
En op de vlamplaat boven de stookruimte een lapje van 2 keer 2,5 cm leggen werkt ook fijn.

In de basis zorg je dat de verbrandingstemperatuur wat omhoog gaat doordat je de stookruimte beter isoleert,
en dat zijn dezelfde kunstjes die Morso met een 2B of Jotul met een 602CB ook uithaalt.
Bedenk wel dat je hitteschilden en vlamplaat wegens hogere temp sneller slijten!

Zelf goed werkende secundaire verbranding in een bestaande kachel aanbrengen lijkt me inderdaad een veel lastiger kunstje, alhoewel ik op Amerikaanse fora mensen hier ook heel creatief mee bezig zie :-)

Groeten Menno
12much

Bericht door 12much »

Die combi kan géén toeval zijn hey? (Menno & Rastaman) :lol:
David86

Bericht door David86 »

Ik kan de secundaire lucht relatief makkelijk toevoegen, onderzijde deur bied ruimte voor beluchtings kanalen, stom toevallig ook op ongeveer de goeie hoogte. (plaatstalen kacheltje is makkelijk knutselen)

Een steen op de bodem is een goed idee, ik neem aan dat we daar dan gaatjes in boren voor de primaire luchtstroom ?

Een slijtende vlamplaat ben ik niet bang voor, die is in een uurtje vervangen.

Ik ben begonnen met omgekeerd stoken, dat opzich levert volgens mij al een leuke rendements verhoging op (conclusie gebaseerd op niets), eigenlijk geen zichtbare rook uit de pijp, ook niet bij het aansteken. Als alles uitgebrand is schuif ik de kolen naar de achterkant van de kachel en vul ik hem weer blokje voor blokje aan, zo brand het hout dan van achter naar voor zonder veel rook.Af en toe schuif ik dan de kolen weer naar achteren.

Groeten,
..
Jaap

Bericht door Jaap »

David,
Ook ik heb jaren lopen knutselen met mijn Mörso.Enkele van de aanpassingen.
1. De verbrandingsruimte was bekleed met chamotteplaat van ongeveer 15 cm. hoog.Deze heb ik er uitgehaald en de ruimte helemaal (tot aan de vlamplaat) bekleed met 3cm. dik vermiculliteplaat.

2. Het stookrooster afgedekt met vermicullite plaat (dus geen primaire lucht meer via de asla)

3. De vlamplaat aan de vuurzijde bekleed met een iets grotere rvs plaat op zo'n manier dat de vlammen aan de zijkanten en voor er net omheen konden komen

4.De asla had eigenlijk geen functie meer.De primaire lucht werd via 2 draaikleppen in de deur toegelaten.Dus dit zou ik nu kunnen gebruiken voor het opwarmen van secondaire lucht die ik vlak boven de vlammen wilde toevoegen.Ik heb gebruik gemaakt van 28 mm. pijp en knelfittingen.
In de aslaruimte warme lucht aan weerszijden achter uit de kachel gehaald, aan de voorzijden van de verbrandingsruimte omhoog gehaald tot ongeveer halverwege de verbrandingsruimte. Nu weer naar
achteren tot aan de vlammen. Zelf een soort "brander"gemaakt dat wil zeggen een 30 cm lange buis
met aan weerszijden 40 gaatjes van 2 mm. Deze brander gemonteerd tussen de twee aanvoerleidingen. Door het gebruik van knelfittingen kon ik experimenteren met de juiste plaats van de brander.

5.De overgebleven ruimte in de asla helemaal opgevuld met bakstenen. De primaire luchttoevoer was dus de secondaire geworden. (mijn vrouw heeft het geloof ik allemaal nooit begrepen)

6.Bij het aansteken en opwarmen liet ik het deurtje even een kier staan.

Voor de goede lezer: Dit epistel staat in de verleden tijd: Na 1 jaar een scheurtje in de gietijzeren mantel.( de kachel was toen 22 jaar oud en is inmiddels vervangen door een mooie speksteenkachel)
Leon

Bericht door Leon »

Hier dan wederom een nieuwe poging om mijn kacheltje voor in de garage te laten zien....

Hm, ik begrijp er niets meer van. De foto heb ik verkleind naar 358 KB, en nog wordt er aangegeven dat de foto niet geupload kan worden omdat deze groter is dan 1MiB.

Ik zal vanavond eens mijn zoontje vragen, die allicht al verder is met de PC dan zijn vader.....

Excuses
rastaman

Bericht door rastaman »

12much schreef:Die combi kan géén toeval zijn hey? (Menno & Rastaman) :lol:
Betrapt :-)
Toch best erg dat je hemelsbreed 15 Km van elkaar woont en elkaar dan nooit ziet,
en dan elkaar hier weer tegen komt. Dan is de wereld gelukkig toch weer klein.
Groeten Menno
Leon

Bericht door Leon »

nieuwe poging....
Leon

Bericht door Leon »

en nog een foto
Leon

Bericht door Leon »

en om het af te leren....
Leon

Bericht door Leon »

Hoe het op het kacheltje staat laat zich wel raden hoop ik. Want die foto wil er maar niet op....

Mocht er nog iemand vragen hebben hoor ik het graag!

Groeten Leon
David86

Bericht door David86 »

Een bel is het niet geworden, ik kreeg het niet verkocht thuis, de schouw slopen en er een bel inbouwen.

Het is een vlampijpwisselaar geworden, op de kachel is een platte buis gemonteerd, waar de rookgassen door moeten passeren, op de platte buis heb ik een kookpitje extra (dit kacheltje had er maar 1) en in de buis is een warmtewisselaar gemaakt, zeer low tech. Er is 70 cm pijp in de platte buis verwerkt (met buitenmaat van 22mm, u mag raden waarom 22mm :) )

Het hele pretpaket is middels een open systeem aangesloten op de zonneboiler, daar kan het zijn warmte kwijt naar de cv en het douchewater (cv loopt door kop van zonneboiler)

Bij opstart ging de boel gelijk aan de kook (lucht in de leidingen en pomp denk ik) , toch geen kermis, druk loopt niet op. Geen huiskamer vol stoom. De stoombellen imploderen in het koudere water voor ze de open expansie bereiken. Met recht een fantastisch systeem.

Cijfers heb ik nog niet, ik heb i.i.g de stille hoop dat er voldoende warm water af komt om te douchen. Het kacheltje straalt genoeg uit om het huis (nu nog) comfortabel te houden, vrieskou moeten we nog trotseren met dit kacheltje. De gas cv staat uiteraard op standby, het moet wel leuk blijven :)

Groeten,
..
Pieke

Re: Rendement verhogende trucjes en aparaten voor stalen kac

Bericht door Pieke »

David86 schreef:
Zijn jullie bekend met rendements verhogende trucjes en aparaten (op de rookgas afvoer?) om van een "normale" kachel een zuinigere kachel te maken.
David, ik ben de laatste tijd ook bezig met ideetjes om het rendament van mijn kachel te verhogen.Zeker nu het weer kouder wordt en ik toch merk dat mijn kacheltje het niet trekt en ook dat er veel warmte door de schoorsteen naar buiten verdwijnt.Ik heb dit al eerder aangegeven in een ander topic.

Ik heb van de kachel tot aan de schouw, een afstand een 50 cm, een kachelpijp gemonteerd die natuurlijk loeiwarm wordt.Ik heb de afgelopen tijd een beetje geëxperimenteerd om de hitte die hier vanaf komt "af te tappen"Ik ben begonnen met het plaatsen van een ventilator onder de kachelpijp en de pijp koelt hierdoor (plaatselijk ) af, dus die warmte wordt verplaatst.

Vervolgens wilde ik deze luchtverplaatsing kanaliseren d.m.v. een omkasting met hittebestendig plaatmateriaal óm de kachelpijp.Ook had ik nog de beschikking over 16 stalen strips en 40 cm bij 4 cm om een soort van koelribbels te realiseren.Toch al snel weer een oppervlakte van 0.5 m2.

Hier ben ik inmiddels weer vanaf gestapt.Ik zag een youtube-filmpje van een kerel die een lange trekveer om zijn kachelpijp had gewikkeld.Dus hier ga ik mee verder.Je ziet dit concept ook in electrische straalkacheltjes.Alleen wordt de veer nu verwarmt door de kachelpijp

Voor één omwikkeling met een trekveer ben ik al snel 3 euro kwijt ( op het web/winkel ).Dus ik ben zelf aan de slag geweest met het wikkelen van een stuge draad om een stuk pijp ( NIET de kachelpijp ).Dit geeft haast hetzelfde resultaat voor een fractie van de prijs.

Ik hoop deze week aan te vangen met dit idee en de vorderingen zal ik ook posten ( mist dit natuurlijk gewenst is )

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie