Tijdens het sleutelen aan mijn systeempje kreeg ik een halve ingeving over een "probleem" waar ik mee kamp. Het drogen van was in de winter. Mijn huis is erg klein en we wonen er met genoeg in, dat zal alleen maar meer worden ruimte gebrek is dus een chronisch probleem. Tijdens het opruimen van overloop deze week is er een mooi plekje vrijgekomen voor een eigenbouw wasdroger. Dit plekje bevind zich zo goed als naast mijn zonneboiler en gascv ketel. Alle leidingen zijn dus binnen handbereik.
Derhalve heb ik het plan op gevat om een "droogkast" op cv warmte te maken. Een gesloten kast waar een radiateur van een motorfiets of kleine auto ingehangen kan worden. door deze radiateur kan lucht geblazen worden in de kast waar de kleren (of planten/kruiden) in hangen. condensafvoer met warmte terugwinning middels een buis in buis warmtewisselaar van alluminium buis die gebruikt word voor gascv rookgas afvoer (uitgaande lucht kan zo de inkomende lucht voor verwarmen) In principe lijkt het me een mooie manier om hout-cv warmte te gebruiken om de kleren snel droog te krijgen.
De warmte kan uit de retour van de hout cv komen nadat hij zijn eerste warmte heeft afgegeven aan de zonneboiler. ik ben van plan er een bypasje op te maken om de radiateur te overbruggen als er niets te drogen hangt.
Ik was van plan een gamma buisventilator met dimmer achter de radiateur te zetten. nu reist natuurlijk wel de vraag : Hoeveel thermisch vermogen kan zo'n radiateur afgeven ? en : Kan ik genoeg thermisch vermogen leveren om zowel de boiler/buffer te voeden alswel de was te drogen ?
Kleine noot : ik weet nog niet precies hoeveel warmte ik uit de hout-cv kachel onttrek, de warmtewisselaars van de nieuwe kachel ben ik nog aan bezig.
Wie ziet problemen in dit plan ?