eco-nok

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Dit zijn behoorlijke concurerende prijzen.
Behoorlijke prijzen... dat wel! Concurrerende prijzen... dat denk ik niet!

Ik heb tot op heden nog geen systeem gevonden dat zo duur was per eenheid van collectoroppervlak!
Ik ging ervan uit dat het ongeveer 1000 euro was per module, dus 5000 euro voor 5 modules. Nu blijkt dat de prijzen nog 50 percent hoger liggen!

Dirk
chathanky

Bericht door chathanky »

:lol: Het is inderdaad wel prijzig Dirk, maar zo`n keuze om een duurder product te kopen kan ook zijn redenen hebben dan enkel te kijken waneer de koe is uitgemolken. :wink:
Dirk Bauwens

chathanky schreef:...maar zo`n keuze om een duurder product te kopen kan ook zijn redenen hebben dan enkel te kijken waneer de koe is uitgemolken. :wink:
Ik begrijp niet wat je daarmee wil zeggen...

Dirk
chathanky

Bericht door chathanky »

Grote groepen kijken naar dit soort producten alleen met de vraag waneer ze het terug verdienen. (velen daarvan denken daar niet aan als ze voor een autoshowroom staan, dit schijnt iets heel anders te zijn)

Er zijn ook mensen waar de achterliggende gedachte hebben om iets te doen aan duurzame energie of uit milieu oogpunt over willen stappen naar een alternatief maar die of de ruimte niet hebben of het niet mooi vinden om panelen aan het dak te hangen.
De econok is voor hen waarschijnlijk een uitkomst.

Als men enkel zo snel mogelijk je investering terug halen kun je beter je geld ergens anders aan besteden met meer rendement.
Dirk Bauwens

chathanky schreef:...Als men enkel zo snel mogelijk je investering terug halen kun je beter je geld ergens anders aan besteden met meer rendement...
Ieder wijs en verstandig mens, maakt dat een milieuvriendelijke investering op energiegebied zichzelf kan terugverdienen en liefst zo snel mogelijk.
Dat is in de meeste gevallen zelfs een kenmerk van kwaliteit!
Indien een bepaald zonneboilersysteem met vacuumbuizen zich op 5 jaar kan terugverdienen en een vergelijkbaar Eco-Nok systeem dat pas zal doen na 150 jaar, dan zegt dat al heel veel over het concept.
Wie dan ook nog eens wil letten op de materiaalkeuze en het onvermijdelijke toekomstige onderhoud van de systemen zal merken dat de Eco-Nok ook op dat vlak veel duurder zal uitvallen dan een ander systeem.

Dirk
chathanky

Bericht door chathanky »

Maak maar eens een kosten batenvergelijking dirk.
Ik zie die 5 jaar zo gauw niet zitten dat dit te verwezelijken is.
Dirk Bauwens

chathanky schreef:Maak maar eens een kosten batenvergelijking dirk.
Ik zie die 5 jaar zo gauw niet zitten dat dit te verwezelijken is.
Dat was op grond van een ruwe berekening.
Ik merk nu dat ik, per ongeluk, electrisch verwarmen ipv verwarmen met aardgas heb gebruikt. De terugverdientijd zal daardoor langer worden.

De bijna onwaarschijnlijk grote verhouding van 1 op 30 tussen de terugbetaaltijd van vacuumcollectoren en die van de Econok zal, na omrekenen naar aardgas, zal wel gelijk blijven.

Ik zit nu voorlopig aan minimaal 6,5 jaar terugbetaaltijd voor een bepaald systeem met vacuumcollectoren en aan minimaal 210 jaar voor de Eco-Nok!
Wanneer ik alles gedetailleerder heb uitgewerkt, zet ik het wel op het forum.

Dirk
chathanky

Bericht door chathanky »

Als ik uit ga van 200m3 besparing en een kostprijs van 0.65 euro/m3.
Kostprijs zonneboiler 2000 Euro ex plaatsen.

200x0.65=130 per jaar
2000/130=15.4 jaar
Onzekerheden, installatiekosten, reperatiekosten en prijsverloop gas in de jaren.

Als ik 2000 euro op de bank zet met een rente van 4% 12 jaar lang heb ik 1202 euro rente.
2000/30= 66,67 jaar terugverdientijd.
Onzekerheden, renteverloop
Zekerheid, ik kan later anders beslissen om te investeren in zo iets dergelijks en mischien rendabeler.

Zet ik het geld langer vast dan is het investeren nooit terug verdient.
Neem de installatiekosten mee en je verdient het ook nooit meer terug.

Al met al, als je de beslissing neemt is het om het milieu en fosiele brandstof uit te sparen.
Ik denk niet eens dat ik zoveel water verbruik omgerekend en met een nieuwe ketel is het rendement 20% meer dan het huidige toestel waardoor het nog minder aantrekkelijk wordt.

Of zie ik dingen over het hoofd?
walter vaes
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

ben op batibouw geweest
ben nog altijd overtuigd om een zonnegascombie van atag te nemen.
Maar die zonneboiler van izen( die bij de zonnegascombie is) vind ik niet zo goed (prijs /rendement)
zou het mogelijk zijn om een zonnegascombie aan te sluiten aan vacuumbuizen van vaillant (nieuw type met zilverlaagje)
chathanky

Bericht door chathanky »

Volgens mij geen probleem, ik zou niet weten waarom dit onmogelijk zou zijn.
walter vaes
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

tja als het lukt, dan is de vraag of men nog wel garantie of subsidies kan krijgen
Dirk Bauwens

chathanky schreef:...Als ik 2000 euro op de bank zet met een rente van 4% 12 jaar lang heb ik 1202 euro rente...
Ik begrijp maar weinig van het meeste financieel gedoe, maar wel voldoende om te begrijpen dat de spaarder daar op het einde in werkelijkheid niets mee verdient.
De bank wel natuurlijk 8)

Dirk
John Doh

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Ik begrijp maar weinig van het meeste financieel gedoe, maar wel voldoende om te begrijpen dat de spaarder daar op het einde in werkelijkheid niets mee verdient.
Het is nochtans heel simpel: elk jaar het oorspronkelijke bedrag maal 1,04. In twaalf jaar tijd krijg je dan 1,04^12=1,601. Dat levert dan keurig de € 1202 van Chathanky.

Er valt niet zo heel veel te begrijpen dus aan dat financiële gedoe: zeer uitgebreid optellen en aftrekken, misschien wat vermenigvuldigen en delen, heel soms machtsverheffen. Wordt ongetwijfeld door Dirk ook uitstekend begrepen.
John
Dirk Bauwens

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:Ik begrijp maar weinig van het meeste financieel gedoe, maar wel voldoende om te begrijpen dat de spaarder daar op het einde in werkelijkheid niets mee verdient.
Het is nochtans heel simpel: elk jaar het oorspronkelijke bedrag maal 1,04. In twaalf jaar tijd krijg je dan 1,04^12=1,601. Dat levert dan keurig de € 1202 van Chathanky.

Er valt niet zo heel veel te begrijpen dus aan dat financiële gedoe: zeer uitgebreid optellen en aftrekken, misschien wat vermenigvuldigen en delen, heel soms machtsverheffen...
Er moet ook rekening gehouden worden met het feit dat geld aan waarde verliest én dat alles duurder wordt.

Dus: wat is die 2000+1202=3202 euro na 12 jaar nog echt waard? Kan men daarmee dan nog kopen wat men nu voor 2000 euro kan kopen? Ik denk het niet.

Dirk
Chicken Power

Re: eco-nok

Bericht door Chicken Power »

Euh, beste kockie,

Er zit wel een beetje spanning in, maar deze draad heeft niks met 'stroom' van doen!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie