Heb je ook al schetsen ?

Moderator: Moderators
Elektriciteit voor verwarmen is geen erg efficiente oplossing. Ik vermoed dat je dit doet omdat je zelf vrij simpel elektriciteit kunt opwekken en middels teruglevering over het hele jaar gezien zelfverzorgend kunt zijn. Maar vergeet de factor overheid hierbij niet. De overheid zal de komende jaren veel inkomsten verliezen, en zal dit goed willen maken. Ik betwijfel of de huidige teruglever voorwaarden ook in de toekomst zullen blijven. IMO bouw je daar een flinke aanname in je plannen in.peterberg schreef:En ja, het dak vol met pv panelen lijkt tamelijk gewaagd. We weten gewoon niet hoeveel elektriciteit we gaan gebruiken, nu is dat 1600 Kwh per jaar. Daar komt dan elektrisch koken bij, en dan toch maar die hot-fill afwasmachine. Heb ik al genoemd dat we de gasaansluiting gewoon niet nemen? Het wordt dus een all-electric house.
De wijk die je bedoelt is waarschijnlijk Vathorst in Amersfoort. Dat waren helemaal geen passiefhuizen, integendeel zou ik zeggen. Als dat wel het geval zou zijn, dan waren er heel wat meer van dat soort woningen in Nederland. Wat ze gedaan hadden was naar de EPC toe rekenen, en de balans ventilatie leverde een heleboel punten op. De installateur had het nog nooit eerder gedaan, het systeem was veel te krap gemaakt en slecht of helemaal niet afgeregeld. Dan regent het natuurlijk klachten, en voor een deel zijn die nog steeds niet opgelost. Dat kan namelijk alleen na een heel rigoreuze verbouwing.Gandalf schreef:Er zijn daar een paar klassieke voorbeelden van, ook in Nederland ergens een hele wijk. Nu heet het dat dit fouten van de 'eerste generatie passiefhuizen' waren, maar ik ben nog nergens tegengekomen hoe men dit koelprobleem intussen heeft opgelost.
Ik geloof dat meteen en 10 jaar gelden zou ik dat zeker gedaan hebben. Maar nu is het de bedoeling dat het een huis wordt waar we zo lang als mogelijk willen blijven wonen. Een levensloop bestendig woning dus. Wonen wordt helemaal op de begane grond, er komen twee ateliers in waarvan eentje als enige ruimte op de verdieping.cjm schreef:Een kelder kan trouwens wel onder nap.
Kost wel een paar centen, maar een kelder is echt geweldig!
We twijfelen hevig over de combinatie lucht-water warmtepomp en vloerverwarming aan de ene kant en simpele elektrische bijverwarming aan de andere kant. Het bedrag dat we uitsparen aan de verwarming installatie kunnen we besteden aan een ruimere pv-installatie.frans schreef:Betonnen vloer met vloerverwarming en een massa kacheltje in combinatie met een houten opbouw is naar mijn mening ideaal.
Ik slaap tot nog toe uitstekend, maak je geen zorgen.stillekracht schreef:Zo......hoop niet dat ik je met zo'n overweging slapenloze nachten bezorg
Dat is een factor die altijd blijft: de toekomst is ongewis. Er is nog een andere mogelijkheid die ik nog uit moet spitten. Dat is een kabeltje leggen naar de buurman met een tussenmeter er in. Bij terug levering aan het net gaat het dus als eerste naar de buurman. Daar moeten we dan een volkomen legaal contract mee afsluiten, wij krijgen meer voor de surplus die we produceren en niet kunnen salderen en hij betaalt minder voor de stroom dan van de elco boer.OBL-Rien schreef:De overheid zal de komende jaren veel inkomsten verliezen, en zal dit goed willen maken. Ik betwijfel of de huidige teruglever voorwaarden ook in de toekomst zullen blijven. IMO bouw je daar een flinke aanname in je plannen in.
Wat we gaan doen als alles doorgaat (zie mijn vorige post) dan gaan we installeren voor 80 a 90 % van het gebruik van onze buurman en wijzelf gezamenlijk. Dit is met veel slagen om de arm, nog niet boven het stadium van idee uit.Wouter Gillis schreef:Als ik zou besluiten toch PV te leggen dan verkies ik om PV te plaatsen voor 80 à 90% van het elektrisch verbruik en dan het verbruik daarnaartoe te bewegen door te besparen. (hoewel jij met jouw verbruik misschien niet veel meer kan besparen)
Ik weet het, ik was een van de mensen waar hij uitgebreid contact mee heeft gehad over dit onderwerp. Oorspronkelijk wilde hij het zelf gaan bouwen op basis van mijn ontwerp van de rocket/bell.Wouter Gillis schreef:kijk ook eens bij de ervaring van Mon Jansegers op ecobouwers.be. Hij heeft zijn woning stelselmatig omgebouwd tot een (quasi) passiefhuis en werkt volgens het principe dat ik in vorig bericht beschreef, tot grote tevredenheid.