Radiator op zolder word niet warm! Help

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Amy1991

Radiator op zolder word niet warm! Help

Bericht door Amy1991 »

Hallo
Ik heb een vraagje. Ik woon nog thuis bij mijn ouders maar heb een zolderkamer. Nu is het zo dat de thermostaat beneden hangt en de doorstroming ook vanaf beneden is. Beneden hebben ze radiator en vloerverwarming hangen. En ik heb een zolderkamer waar het altijd zo onwijs koud is, omdat de kachel bijna nooit aanslaat.

Als het goed is en begrepen heb uit internet komt dat ,omdat ze de temprentuur hebben afgesteld op beneden en het dus eigenlijk al zo snel afslaat voordat de kachel hier warm is. Is hier iets aan te doen? iets met de doorstroming? want word hier niet vrolijk van en mijn ouders hebben al een monteur gevraagd maar die kwam gelijk met een nieuwe grotere radiator voor een paar honderd euro. Ik heb dit eigenlijk uit het hoofd gepraat van mijn ouders omdat volgens mij de kachel dan alsnog niet gaat aanslaan en ik die monteur niet heel erg vertrouwde (dacht via foto's wel te kunnen zien welke radiator er moest komen, heb er verder geen verstand van maar dat vond ik een beetje apart). Ik hoop dat iemand weet wat ik kan doen
Groetjes Amy
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Radiator op zolder word niet warm! Help

Bericht door kockie »

Om te testen of de radiator "het goed doet" kun je een uurtje de thermostaat beneden een graad hoger zetten. De radiator moet dan warm worden. Doet ie dat niet, dan moet je het probleem daar zoeken. Verder moet de capaciteit van een radiator aangepast zijn aan de grootte van het vertrek waar ie hangt. In mijn ogen is groter beter.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

heb je al geprobeerd om de radiator te ontluchten.

suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Hi Amy,
Het kan goed zijn dat er lucht in de leiding of de radiator zit. Als er af en toe borrelende geluiden klinken is dat een zeker teken. Bij de meeste bouwmarkten of een zaak voor loodgieters benodigdheden zijn van die kleine radiator sleuteltjes te koop. Daarmee kan je de lucht uit de radiator laten ontsnappen. De ontluchtings nippel zit ergens boven aan de radiator, soms aan de kant van de kraan maar meestal aan de andere kant. Hou een lap bij de hand, er komt natuurlijk ook water mee en als er lucht in zit krijg je eerst een hoop gespetter.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
hein uut mooi drente

Bericht door hein uut mooi drente »

Worden de leidingen ook warm? Na eventueel de thermostaat beneden (zie bericht Kockie) heger gezet te hebben.
Zoniet dan zal een grotere radiator niet helpen.
Zoja welke leiding word het eerst warm? Als de onderste eerder warm word dan de bovenste is de stroomrichting in de radiator verkeerd om en zal deze langzaan of niet opwarmen en moet er dus andersom aanhsloten worden.

Als er na ontluchten geen verbetering is kan het ook nog zo zijn dat de voetklep (onderste aansluiting) dichtstaat of verstopt is.

Succes.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,

Het valt me op dat je zegt dat de kachel (ik neem aan dat je hiermee de ketel/brander van de centrale verwarming bedoelt) weinig aanstaat. Volgens mij zijn er dan twee oorzaken, voor zover ik dat vanop afstand kan beoordelen.

1. Slechte isolatie van de zolderkamer.

2. De benedenverdieping werkt met vloerverwarming. Dit geeft stralingswarmte hetgeen gevoelsmatig sneller toereikend is dan de convectiewarmte van radiatoren.

Gevolg: de vraagtemperatuur van de thermostaat wordt afgesteld op een ruimte die gevoelsmatig sneller warm is door vv en die naar alle waarschijnlijkheid minder warmteverlies heeft. Bijgevolg zal je boven te weinig warmte krijgen omdat de thermostaat relatief snel aangeeft dat het (beneden) warm genoeg is.

Ik ben echter voorstander van het aanpakken van de oorzaak en niet het bestrijden van symptomen en dus zou ik opteren voor het grondig isoleren van het dak/zolder.

Mocht dit bijkomend isoleren echt onmogelijk zijn kan je de stroomsnelheid van de radiatoren beneden doen dalen door het voetventiel wat meer toe te draaien (dat is een uitstulping onderaan de radiator waar je een dekselstje af kan halen en met een schroevendraaier oid de terugloop naar de ketel kan toeschroeven)
Ook kan je de pomp van de vloerverwarming mogelijks op een lagere stand zetten of de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming lager zetten.

Door deze twee ingrepen zal de benedenverdieping trager opwarmen en zal er meer warmte naar de zolder kunnen gaan.

Maar nogmaals dit blijft in mijn ogen slechts een lapmiddel. Isoleren verdient prioriteit.

succes
Wouter
AERNIE

Bericht door AERNIE »

aanvoer water van de cv-ketel misschien ingesteld nav de vloerverwarming waardoor boven de radiator zijn vermogen niet kwijt kan?
Johndc

Bericht door Johndc »

Na 4 dagen verwacht ik eigenlijk wel wat reply van "Amy" :mrgreen:
Plaats reactie