Kachel van Cardoen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jan.

Re: Kachel van Cardoen

Bericht door Jan. »

Bruinkool briketten in een gesmoorde vuurdoos, dat is wel serieus vloeken in de kerk
Ja ja dat durf ik dan wel weer.

Bij ons thuis zijn we ook wat blij met dat stalen gevalletje.

En soms gaat de kost voor het gewin, maar kan de bruine het ff niet trekken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Nicodemus

Bericht door Nicodemus »

Ik zie dit nu niet direct in mijn living staan: :-)

http://www.youtube.com/watch?v=235m0EzZF4U

Jan. schreef:Nicodemus, de rocketstove is DE ideale oplossing voor jullie denk ik.

Voor het geval je nog geen afscheid wilt nemen van je plaatstalen kachel, kun je er de koudere periode gewoon een union briket in gooien.
Nicodemus

Bericht door Nicodemus »

Dag David,

Deze Cardoen-kachels hebben een getest (DIN) rendement van 84%. Dit is toch goed voor een plaatstalen kachel, of vergis ik me?
Het ding heeft een soort radiator op de stoof zelf waar de warme rookgassen doorheen moeten eer ze door de schoorsteen gaan.
Zo'n kachel kost algauw 1800 EUR.

David86 schreef:Hoewel plaatstalen kachels niet ideaal zijn moeten we er niet op spugen, er moeten toch manieren zijn het rendement van deze kachels een beetje op te krikken. Ik heb er ook een en ben er eerlijk gezegd gek op, ik kan er alle kanten mee op, koken verwarmen brood bakken. Heerlijk ding, jammer van de uitstoot en het rendement, daar is wel ruimte voor verbetering (downdraft vergasser conversion? rocket stove inzet stuk ?)

Ik begrijp de affiniteit die mensen hebben met deze vuurkisten wel.

Bruinkool briketten in een gesmoorde vuurdoos, dat is wel serieus vloeken in de kerk :)

Groeten,
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Nicodemus,
Ik zie dit nu niet direct in mijn living staan: :-)
Nee dat lijkt me ook helemaal niets. De rocket stove is natuurlijk een kachel die is ontwikkeld in de alternatieve kring. Helemaal gemaakt van zo goedkoop mogelijke materialen.

Daarnaast heb je de finoven achtige kachels. Gemaakt van mooie en duurzame materialen. Wel vaak heel duur. Ook hele mooi ontwerpen.

Dat zegt niet dat je een rocket stove ook niet mooi en duurzaam kunt maken. Ik ga thuis in mijn tijdelijke woning de gietijzeren morso kachel er uit gooien en vervangen door een rocket stove.

Ik denk dat het genoemde rendement een cijfer geeft op het moment van optimale verbranding. Een gietijzeren kachel heeft een te lage verbrandingstemperatuur (je krijgt hem niet heet genoeg) en vervolgens gaan de hete rookgassen de schoorsteen in naar buiten. Je kunt hem wel verbeteren door er een bell op te zetten maar dan blijft het probleem van de slechte verbranding.

Ondanks de niet zo het verbranding wordt het gietijzer wel heel heet. Dat geeft convectie en stofschroei. Hij is of heel heet (en dan wordt het vaak te warm) of minder heet en dan wordt de kachel geknepen. Slecht voor het milieu en slecht voor de schoorsteen. De aanslag in de schoorsteen kan leiden tot schoorsteenbrand.

Met een goede vuurkamer (finoven/ rocket) en een bell of tegenstroom kachel. Met of zonder bank. Met veel of weinig massa. Je kan zelf kiezen! En de afwerking en de stijl heb je ook volledig zelf in de hand. Van leem of keurig wit. Met een strak deurstel...of rond, of halfrond. Eigenlijk kan alles.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Nicodemus schreef:Deze Cardoen-kachels hebben een getest (DIN) rendement van 84%.
België blinkt uit door helemaal geen normen te hanteren voor houtkachels.
Deze Belgische kachelbouwer vermeldt ook helemaal geen rendementscijfers op z'n site.
Ook niet in de technische documenten.
Vanwaar komt dit cijfer ?

De warmtewissleaar op de kachel is er één die de lucht zal opwarmen.
Véél convectiewarmte dus.

G
Jan.

Bericht door Jan. »

Ga ik even combineren.

België blinkt uit door helemaal geen normen te hanteren voor houtkachels. G
Ondanks de niet zo het verbranding wordt het gietijzer wel heel heet. Dat geeft convectie en stofschroei. Hij is of heel heet (en dan wordt het vaak te warm) of minder heet en dan wordt de kachel geknepen. Slecht voor het milieu en slecht voor de schoorsteen. De aanslag in de schoorsteen kan leiden tot schoorsteenbrand.

Met een goede vuurkamer (finoven/ rocket) en een bell of tegenstroom kachel. Met of zonder bank. Met veel of weinig massa. Je kan zelf kiezen! En de afwerking en de stijl heb je ook volledig zelf in de hand. Van leem of keurig wit. Met een strak deurstel...of rond, of halfrond. Eigenlijk kan alles.

Ritsaert

Oostenrijk, toch een hout en kachelland bij uitstek, waar vanouds de tegelkachels met kanalen op en neer, van links naar rechts, gestookt worden.
Hier is het verplicht om de schoorsteen 2 x per jaar te laten inspecteren en reinigen door de schoorsteenman van het rayon waar je woont.
En wil je een andere kachel? Allereerst overleggen met je eigen schoorsteenveger.
Die bepaalt wat kan en mag.

Zorg dus dat je op goede voet staat met de schoorsteenveger.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
gdelea

Bericht door gdelea »

een tussenweg een speksteenkachel zit qua gewicht, vanaf ongeveer 200 kg tot +_ 400 kg., verwarmt een behoorlijke ruimte en straalt langer na als een gewone kachel van staal of gietijzer.
ritsaert snijder

@gdelea,
Naar mijn idee heb je de lichte speksteenkachels die niet heet genoeg branden en een beetje speksteenmassa hebben. Ik weet trouwens niet meer of speksteen zo ideaal is als massa. Ik weet wel dat het erg duur is. Bijvoorbeeld een morso gietijzeren kachel bekleed met speksteen. Grappig maar dat werkt maar een beetje. Je hebt veel massa nodig om bijvoorbeeld 40 kw voor een periode van 12 uur op te slaan.

Dan heb je de speksteen massakachels, zwaar en vaak ook goed. Duur natuurlijk.

En nog even een nuance, de laatste jaren worden er verschillende kleinere kachels gebouwd, van staal, gietijzer enzovoorts, die wel een goede en goed geïsoleerde vuurkamer lijken te hebben. Naar aanleiding van het Walltherm verhaal ben ik me daar in aan het verdiepen. Vaak uit Duitsland of Oostenrijk.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
gdelea

Bericht door gdelea »

voor mensen die niet een kachel van 2000 of meer kg in de kamer hebben willen is een speksteenkachel bv altech een goed alternatief, en dan bedoel ik niet een morso waar speksteentegels tegen aangeplakt zijn, elke kachel heeft zijn voor en nadelen, de meeste massakachels verwarmen een grote ruimte alleen maar goed als het zeer goed geisoleerd is ,en ook glas hebben de meeste stralingskachels last van .
ritsaert snijder

Gdelea,
Een alltech kachel van 185 kg heeft een paar plakken speksteen. De werking van dat speksteen als massa om warmte vast te houden is dus heel beperkt. En de speksteen is duur en functioneel wat mij betreft redelijk overbodig.

Het vermogen van een massakachel per uur is laag. Maar je stookt dan ook maar een of twee keer. Het houtgebruik is laag zeker vergeleken met een ijzeren kachel (met of zonder plakje speksteen). Heel goed isoleren blijft altijd een enorme aanrader! Het is een van de goedkoopste manieren om op energie te besparen. Het stralingsverlies bij HR ++ is tegenwoordig door de reflectiefolie heel erg beperkt! De massakachel gaat 24/7 door met verwarmen!

Massakachels zijn groot en zwaar en vaak ook duur. Onderdelen zijn ook duur. Ik woon zonder heipalen in het veen...Elke kachel heeft zijn voor en nadelen. Een keuze voor een kachel is persoonlijk en afhankelijk van de situatie. En je hebt tegenwoordig ook veel goede niet-massakachels....zoals de rocket. Maar dat is een vuurkamer voor een massakachel en glasoven of een houtcv.

Eigenlijk gaat het om een goede vuurkamer. Wat je verder verwarmt met de hete rookgassen is sterk afhankelijk van je situatie.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie