Hallo,
Pas nieuw hier op het forum en al het een en ander gelezen over diverse kachels maar toch nog een hoop vragen...
We hebben een ander huis (boerderij) gekocht dat nog aardig verbouwd moet worden. Volgens mij de ideale kans om zo goed mogelijk over de verwarming van het huis na te denken, er is nu immers nog van alles mogelijk.
De bedoeling is om in de schuur een grote woonkeuken te bouwen (met vloerverwarming), deze woonkeuken grenst aan de woonkamer en de hal beneden. Boven de woonkeuken en woonkamer komen slaapkamers. De bedoeling is om alles goed te isoleren.
Nu wil ik graag een kachel die zoveel mogelijk van het huis kan verwarmen en eventueel ook kan voorzien in de warm water behoeft en of de cv kan ondersteunen.
De meest logische plek lijkt het me om de kachel op de scheiding van de kamer, keuken en hal te maken met als voordeel dat deze 3 vertrekken verwarmd kunnen worden door de kachel.
Verdere wensen zijn om zowel in de keuken als in de kamer zicht te hebben op het vuur, een verwarmde bank ik de woonkamer en in de keuken. Tot zover geen probleem volgens mij.
Maar nu de vragen:
- heeft het zin om hierin warmte wisselaars etc op te gaan nemen om ook in het cv/warm water circuit een bijdrage te laten leveren? Ik ben met name geinterreseerd in de financiele kant hiervan. Zal het genoeg warmte leveren om daadwerkelijk kosten van gasgebruik te reduceren of voegt het een hoop kosten toe ten opzichte van een relatief lage besparing?
Ik zag dat Brunner een moois systeem heeft met de Brunner HeizZentrale maar volgens mij is dit een prijzige optie.
Verwarming middels Finoven
Moderator: Moderators
-
jdw
Verwarming middels Finoven
Laatst gewijzigd door jdw op 20 okt 2012, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
account verwijderd
Re: Verwarming middels Finoven
@JdW,
Wat ik wel snap is dat je met een vuurkamer van 64 cm hoog, 44cm breedt en 40 cm diep 64Kw haalt met 1 badge verbranding.
Dan ga ik uit van een Rocket 707 met een schoorsteen van 30 cm doorsnee.
Als je 73% rendement haalt waterzijdig, heb je cv zijdig 47Kw.
Wat je kunt doen bij deze kachel is een paar panorama ruiten maken in de vuurkamer zelf zodat je er als het ware doorheen kunt kijken.
Architectonisch zou ik een wit gestucadoorde kachel met doorzicht een fraaie moderne kachel vinden in dit geval.
Je moet er wel plezier in hebben om de kachel aan te steken en e.v.t. bij te vullen, anders heeft een investering geen zin.
Dan kun je beter een doorkijk gasbrander nemen met 0,0 rendement.
Vindt je dit een mooie keuken?

Vindt je dit een mooie kachel?
Allebei de kachels staan min of meer op de hoek van de scheiding van de vertrekken.

Deze vraag snap ik niet zo.- doordat de kachel maar korte tijd brand heeft het zin om hierin warmte wisselaars etc op te gaan nemen om ook in het cv/warm water circuit een bijdrage te laten leveren?
Wat ik wel snap is dat je met een vuurkamer van 64 cm hoog, 44cm breedt en 40 cm diep 64Kw haalt met 1 badge verbranding.
Dan ga ik uit van een Rocket 707 met een schoorsteen van 30 cm doorsnee.
Als je 73% rendement haalt waterzijdig, heb je cv zijdig 47Kw.
Wat je kunt doen bij deze kachel is een paar panorama ruiten maken in de vuurkamer zelf zodat je er als het ware doorheen kunt kijken.
Architectonisch zou ik een wit gestucadoorde kachel met doorzicht een fraaie moderne kachel vinden in dit geval.
Je moet er wel plezier in hebben om de kachel aan te steken en e.v.t. bij te vullen, anders heeft een investering geen zin.
Dan kun je beter een doorkijk gasbrander nemen met 0,0 rendement.
Vindt je dit een mooie keuken?

Vindt je dit een mooie kachel?
Allebei de kachels staan min of meer op de hoek van de scheiding van de vertrekken.

Verwijderd
-
jdw
Ik heb de vraag aangepast, stond er inderdaad heel ongelukkig
Maak je geen zorgen over het stoken, ik zou het niet erg vinden als blijkt dat er twee maal daags gestookt moet worden maar dat ik daar een heerlijk warm huis voor terug krijg.
De bedoeling is om er inderdaad twee deurtjes in te maken een aan de kamer kant en een aan de keuken kant. Wat betreft panorama deuren in een finoven, ik dacht dat het nadelig is voor de verbrandingstemperatuur om een panoramdeur te nemen. Laat staan dat er twee in komen..
De keuken ziet er mooi uit maar van de kachels ben ik niet zo'n fan.
Maak je geen zorgen over het stoken, ik zou het niet erg vinden als blijkt dat er twee maal daags gestookt moet worden maar dat ik daar een heerlijk warm huis voor terug krijg.
De bedoeling is om er inderdaad twee deurtjes in te maken een aan de kamer kant en een aan de keuken kant. Wat betreft panorama deuren in een finoven, ik dacht dat het nadelig is voor de verbrandingstemperatuur om een panoramdeur te nemen. Laat staan dat er twee in komen..
De keuken ziet er mooi uit maar van de kachels ben ik niet zo'n fan.
-
ritsaert snijder
jdw,
Ik ben ook een kleine boerderij aan het verbouwen. In mijn boerderij zit een moderne finoven van 4500 kilo. In mijn tijdelijke woonruimte ga ik het Michel/ Peter concept toepassen.
Het bouwen van kachels is geen probleem; het hout organiseren is de kunst! Begin met een warmteverliesbereking en bereken hoeveel hout je nodig hebt. Een beetje boerderij (dan bedoel ik een grote boerderij) pakt zo tussen de 10 en 15 kuub hout per jaar (5 tot 8000 kilo). Als je uitgaat van bomen (dus geen sloophout) moet het ook zo een 2 jaar liggen.
Een finoven is een langzame straler die 3 tot 5 kw per uur kan afgeven. Dat straalt hij door het hele huis, centraal geplaatst komt het een heel eind. Ik heb ook registers ingepland maar ik ga er niets mee doen, als je rekening houdt met de plek in je huis en het feit dat het niet heel veel warmte afgeeft dan is het zonde van de moeite.
Ik ga bij de opstelling van M&P ook massa toevoegen: dan heb je directe warmte, stralingswarmte en een wisselaar (die vult de buffer) in 1. Ik weet ook uit eigen ervaring dat de door Peter ontworpen rocket-reeks buitengewoon veel warmte geeft en heel goed brand. Tot slot is ie heel goed zelf te maken en kan je de vuurkamer door Michel laten storten.
En ja elke cm2 glas is een stukje minder isolatie en dus een minder warm vuur.
Ritsaert
Ik ben ook een kleine boerderij aan het verbouwen. In mijn boerderij zit een moderne finoven van 4500 kilo. In mijn tijdelijke woonruimte ga ik het Michel/ Peter concept toepassen.
Het bouwen van kachels is geen probleem; het hout organiseren is de kunst! Begin met een warmteverliesbereking en bereken hoeveel hout je nodig hebt. Een beetje boerderij (dan bedoel ik een grote boerderij) pakt zo tussen de 10 en 15 kuub hout per jaar (5 tot 8000 kilo). Als je uitgaat van bomen (dus geen sloophout) moet het ook zo een 2 jaar liggen.
Een finoven is een langzame straler die 3 tot 5 kw per uur kan afgeven. Dat straalt hij door het hele huis, centraal geplaatst komt het een heel eind. Ik heb ook registers ingepland maar ik ga er niets mee doen, als je rekening houdt met de plek in je huis en het feit dat het niet heel veel warmte afgeeft dan is het zonde van de moeite.
Ik ga bij de opstelling van M&P ook massa toevoegen: dan heb je directe warmte, stralingswarmte en een wisselaar (die vult de buffer) in 1. Ik weet ook uit eigen ervaring dat de door Peter ontworpen rocket-reeks buitengewoon veel warmte geeft en heel goed brand. Tot slot is ie heel goed zelf te maken en kan je de vuurkamer door Michel laten storten.
En ja elke cm2 glas is een stukje minder isolatie en dus een minder warm vuur.
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert