Platen-warmtewisselaar?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

benthuis
Moderator

Re: warmtewisselaar

Bericht door benthuis »

Mn ouders wonen in duitsland, dus als er gekoerierd moet worden hoor ik het... (verzendkosten voor zware spullen zijn erg laag in Dld)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
bauski

Bericht door bauski »

Dank voor het aanbod, als het aan de orde is laat ik het weten.
Waar over de grens precies? Ik zit zelf ook niet zo ver van de grens.
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Vreden bij Rekken, Winterswijk
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
bauski

Bericht door bauski »

Oke, dat is een stuk zuidelijker dan ik zit.

Kockie, mag ik vragen waar jij die 550kw versie precies voor gebruikt?

Iemand nog ideeen voor het vaststellen van het minimale aantal kw?
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

ritsaert snijder schreef:mogguh,
de fabrikanten vermelden de kwh uur voor de thermostaten (website), optellen en je hebt grosso modo je getal.
RS
Ook goeiemorgen Rits, nog niet helemaal wakker toen? Ik vroeg me af: wat bedoelt ie nu?

Wss naar Bauski het volgende:

Zoek op de site van radiatorfabrikanten op, hoeveel capaciteit in Watt betroken radiatoren hebben, en tel dat bij elkaar op.

Als je het echt goed doet, zoek je ook nog uit, bij welke temperatuurregimes die radiatoren deze capaciteit hebben, en met een warmteverliesberekening van je huis, geeft dan een indicatie naar een eventueele correctiefactor.

@Bauski:
Over de capaciteit van PWW's: Normaal wordt die opgegeven bij een delta T- van 20 graden bij een snelstromend circuit.

Bij onze kachel/buffer toepassingen gaan we om zoveel mogelijk warmte uit te nutten tot delta T- waardes van 60 tot 70 graden, zeg maar 3 tot 4 keer zoveel. De ervaring heeft inmiddels geleerd dat je omgekeerd evenredig om 25 kW over te zetten in thermosifon, een wisselaar van 75 tot 100 kW moet gebruiken.

Ik zie nog wel een welpje op de weg qua aansluitmaten. Die je nu vermeld (1/2 en 3/4 ") zijn echt te klein. Ga voor minimaal duims, of 1 1/4", dat verminderd de weerstand enorm. Liever een iets te kleine capaciteit, maar dan wel een goede 'ademhaling'.

Groet, Cp
Verwijderd.
bauski

Bericht door bauski »

Ik heb nog niet kunnen vinden hoeveel kwh m'n thermostaten zijn (het zijn heimeier's maar ik kan mijn type niet op de website van ze vinden, is natuurlijk wat ouder type)
De verkoper op ebay kon me helaas geen advies geven over welke warmtewisselaar het beste te gaan gebruiken (verkoopt ze alleen :wink: )
@Chickenpower, dank voor je reactie. Dus jij denkt dat een 100kw een beetje het minimum moet zijn en de aansluitmaat op z'n minst duims? Of zou ook jij een hoger kw nemen om zeker te zijn? Ik heb ook zitten denken mss 1 te kopen en als dat niet genoeg blijkt later nog een wisselaar bij te plaatsen, mooiste is natuurlijk wel in 1x de juiste oplossing.
Weet iemand mss een importeur van deze warmtewisselaars voor wat specifiek advies?
Chicken Power

bauski schreef:Ik heb nog niet kunnen vinden hoeveel kwh m'n thermostaten zijn (het zijn heimeier's maar ik kan mijn type niet op de website van ze vinden, is natuurlijk wat ouder type)
Zie mijn eerdere opmerking, dit blijft een Babylonische spraakverwarring. Bedoel jij misschien thermosstatische radiatorkranen? Dat is wat anders. Die werken met een waterdebiet, en hun vermogen wordt uitgedrukt in kW.
bauski schreef:2. ik heb de thermostaat op de houtcv tussen 60 en 80 graden, dat wil ik graag overbrengen naar de radiatoren in huis.
Hier komt die verwarring vandaan; ook dat is geen thermostaat, maar een thermosstatisch geregelde mengklep

Heeft allemaal niks te doen met wat bij jou nodig is, dat is alleen de capaciteit van die radiatoren uit te zoeken!
bauski schreef:Dus jij denkt dat een 100kw een beetje het minimum moet zijn en de aansluitmaat op z'n minst duims? Of zou ook jij een hoger kw nemen om zeker te zijn?
Het minimum zal iets van 60kW bij duimse aansluiting zijn in jouw geval. Je komt pas te kort bij hele strenge vorst. Maar dan verwacht ik dat de gasketel allang is bijgesprongen.
bauski schreef:Ik heb ook zitten denken mss 1 te kopen en als dat niet genoeg blijkt later nog een wisselaar bij te plaatsen, mooiste is natuurlijk wel in 1x de juiste oplossing.
In een keer goed doen!
bauski schreef:Weet iemand mss een importeur van deze warmtewisselaars voor wat specifiek advies?
Op MP kom je ook wel is wat tegen, Zag dat er minstens 2 aanbieders in nieuw zijn (eentje zit in Kerkrade, andere ben ik kwijt). Zoek op “platenwisselaar”. En dat advies heb je nu!

Groet, Cp
Verwijderd.
bauski

Bericht door bauski »

En dat advies heb je nu!
Dank je! Ik heb de knoop dan maar doorgehakt. Ik heb een 30 plaats, 175kw versie met duimse aansluitingen besteld op ebay. Ik ben iets hoger gaan zitten qua kw voor de zekerheid (in de hoop dat het nu zeker ook met vorst voldoende is), deze prijs vond ik nog te doen. Was iets meer als ik van plan was (150,-) maar niet een 450,- voor die 550kw waar ik bang voor was.

*Ik zou echt niet weten wat het merk is van de radiatoren, staat natuurlijk ook geen plaatje op (ik heb de maten hier gepost, da's alles wat ik er over kan zeggen)
*Het is wel een thermostaat op de hout cv, geen bijmeng. Die thermostaat regelt de blower en reguleert zo de temperatuur. Maar je hebt gelijk, volgens mij is ook alleen dat vermogen (25kw) wat ik over wil brengen van belang.
*Ik heb meerdere aanbieders geprobeerd (ook op mp) maar wisten verder niks over het product wat ze verkopen.
Chicken Power

Hallo Bauski,
bauski schreef:Ik heb de knoop dan maar doorgehakt. Ik heb een 30 plaats, 175kw versie met duimse aansluitingen besteld op ebay.
Die gaat het wel doen! :D
bauski schreef:*Ik zou echt niet weten wat het merk is van de radiatoren, staat natuurlijk ook geen plaatje op (ik heb de maten hier gepost, da's alles wat ik er over kan zeggen)
Het merk is niet van zo’n belang, daar zal onderling niet echt veel verschil in zitten. Wat jij moet doen (dus niet ik :lol: ), is bij een willekeurige fabrikant kijken wat er bij jouw maten en type (T 10, T11, T, 20, T21, T22 enz. )aan capaciteit in Watts uit komt rollen.
bauski schreef:*Het is wel een thermostaat op de hout cv, geen bijmeng. Die thermostaat regelt de blower en reguleert zo de temperatuur.
Oeps! :oops:

Wat voor merk ketel heb je? Om schoon te kunnen stoken moet je toch minstens een goede retourwater regelklep hebben! Of werkt je houtketel in thermosifon?
bauski schreef:*Maar je hebt gelijk, volgens mij is ook alleen dat vermogen (25kw) wat ik over wil brengen van belang.
Kan ik moeilijk wat over zeggen, het zal niet de eerste keer zijn dat het ketelvermogen veel groter is dan de capaciteit van de radiatoren.
bauski schreef:*Ik heb meerdere aanbieders geprobeerd (ook op mp) maar wisten verder niks over het product wat ze verkopen.
Modern times… :|

Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag!
Ik ben bang dat Cp gelijk heeft; was blijkbaar geheel nog niet wakker. Cp dank voor het verhelderen.
groet!

Ritsaert
Chicken Power

Geeft niks, lopende rit krijgt het er meer van weg dat het hier om een aquastaat gaat die het toerental van de ventilator regeld.

Beniewd hoe Bauski's opstelling is!

Groet, Cp
Verwijderd.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, hij vraagt naar het vermogen van een radiator, ik geef een antwoord over thermostaten (ik bedoelde wel het vermogen van de radiatoren) en het gaat eigenlijk over een aquastaat!

Als we er maar uitkomen! (niet dat ik daar erg bij heb geholpen)
groet!

Ritsaert
bauski

Bericht door bauski »

Volgens de gegevens die ik kon vinden op internet van radiatoren met dezelfde maat kom ik op ca 21,5kw uit (ik heb hier alleen nog niet de vloerverwarming in de douche en zo'n handdoekenradiator meegeteld) en da's wel kloppend want ook met 80w x m3 woninginhoud kom ik daar ongeveer op uit.

Wat betreft mijn houtcv, da's een heel oudje (niks van die hightech van hedendaags) Het enige wat ie doet is blowen (geen variabel toerental) tot de gewenste temperatuur bereikt is en dan afslaan. Als ie weer afkoelt gaat ie weer blowen. Ik heb er zelf een 3weg kogelkraan op gezet zodat ik retour kan bijmengen. That's it, wil niet zeggen dat het super werkt (inderdaad wat vaker schoonmaken en heeft soms moeite op temperatuur te komen) maar doet z'n werk verder prima. Wil later wel een keer zo'n hightech ding, maar dat is toekomstig.
bwest

Bericht door bwest »

@bauski
Gefeliciteerd met je wisselaar. Dat is een goede prijs. Ik ben zelf een installatie met twee verschillende maten platenwisselaars aan het inregelen en heb daarbij veel geleerd over warmteoverdracht, drukverliezen en het gedrag van platenwisselaars.
In een tweetal andere posts in een ander topic heb ik daar het een en ander uitgelegd en een specifieke toepassing verduidelijkt met twee grafieken. Samenvattend, de pw kan een perfecte overdracht leveren tegen bescheiden kosten(pomp energie en drukval) maar dezelfde wisselaar kan het bij een verkeerde regeling beroerd doen.

zie in topic Ombouw Hout-CV naar drukloos systeem + Noodkoeling
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =30#p37528
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =15#p37435

Misschien moet ik hier een wiki artikel over schrijven. Om nu maar allemaal de 550kW versie te nemen omdat dat in de meeste gevallen wel goed is is ook een beetje zonde (maar levert wel de minste ellende op).

mvgr,

BW
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

bwest schreef: Misschien moet ik hier een wiki artikel over schrijven.
Je aanbod is bij deze aangenomen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie