Creosoot en andere troep

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8

Creosoot en andere troep

Bericht door JantjeV8 »

Wat is beter bestand tegen creossoot en die teerhoudende plakzooi? Rvs of gewoon dik staal.

Recent heb ik iemand geholpen met het vervangen van de spiraalbuis in zijn schoorsteen. Hij was de vermicullietkorrels in z'n kachel tegen gekomen, dus ergens moest een gat zitten. Dat bleek ook zo, grote delen van de spiraalpijp waren helemaal weg.
De oude pijp was ruim 20jaar oud, en jaarlijks gestookt. Ik vond dat er veel vettige troep in zat, er werd ook redelijk gesmoord gestookt. Kachel bleek ook flink aan de maat voor die woning, geen temperatuurregeling voor z'n cv aansluiting, dus de adviezen rolden voluit over tafel.

De vraag die ik niet durfde te beantwoorden: gewoon een dikwandige stalen kachelpijp er in, of weer een rvs spiraalbuis. De ruimte tussen de pijp en de gemetselde schouw wordt wel weer gevuld met korrels of met steenwol.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Creosoot en andere troep

Bericht door kockie »

RVS; staal rot meteen weg.
Meteen spijkers met koppen slaan en een kleinere kachel erin en cursus goed stoken geven onder genot van een bak bier/fles whisky/wijn/cola/sinas (doorhalen wat niet van toepassing is)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

bak bier/fles whisky/wijn/cola/sinas

Ik heb ook geadviseerd om de stookruimte te verkleinen door dikke platen er in te lassen, ook de pijpdiameter verkleinen.
gerard

Bericht door gerard »

JantjeV8 schreef:Ik heb ook geadviseerd om de stookruimte te verkleinen door dikke platen er in te lassen, ook de pijpdiameter verkleinen.
Misschien is het beter om de stookruimte te verkleinen d.m.v. (evt. losgestapelde) chamottestenen of -platen.
groet,
Gerard
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@JanV8,

Da's voor het eerst dat ik hoor dat er een rvs spiraalbuis is weggerot.
Waarschijnlijk door de ph-waarde van 2 in het condensaat.

De temperatuur regeling aanbrengen is belangrijk.
Je moet het condens afvangen voordat het de schoorsteen in gaat, of zorgen dat de rookgassen van voldoende temperatuur zijn zodat er niet
in de schoorsteen wordt gecondenseerd.

Momenteel rotten ook de rvs warmtewisselaars van grote rvs wkk's weg door de lage ph-waarde.
Dit rvs komt in het oppervlaktewater terecht en er is momenteel discussie over dit probleem bij de grote motor bouwers.

@Gerard,
Misschien is het beter om de stookruimte te verkleinen d.m.v. (evt. losgestapelde) chamottestenen of -platen.
Ben ik het mee 100% mee eens, maar deze meneer zal nooit geen volledige verbranding krijgen (<150ppm) met zijn bestaande cv haard,
aanpassingen zijn eigenlijk ecologisch gezien nutteloos en bovendien onbeproeft.

Organiseer maar is een one men show? Hoe lang ben je bezig met de Tiesto om 1 kachel te optimaliseren?
Dat kan dagen tot weken tot wel een half jaar duren. :wink:

Er is nou niet ene kachelboer vandaag de dag in Nederland en omstreken die een rookgas perfect kan laten oxideren. :mrgreen:
Bv. Dick Geurts heeft een jacht in Monaco liggen, het intereseert hem echt niet hoeveel zijn kachels roken.
Zijn ontwerpers moeten een goed plaatje uitdenken, en dat is het dan. Boem op de markt ermee. Nul komma nul ecologisch inzicht hebben ze.
Het intereseert ze niet.

Dick heeft net een nieuwe cv kachel op de markt gebracht met een platenwisselaar boven het vuur, v.v. een panorama deur.
Slechter kun je het gewoon niet bedenken, onbegrijpelijk. :roll:
Verwijderd
Plaats reactie