Kachelpijp 3m rvs of inox(enkel of dubbel)
Moderator: Moderators
-
Nestor martin
Kachelpijp 3m rvs of inox(enkel of dubbel)
De schouw 2,5m boven plat dak en loopt tot in de kelder.Middelste gat is 30 cm,de 2 buitenste zijn 16cm.
Middenste was voor hete luchtbrander(non actief),de buitenste diende vroeger voor verfluchtafvoer.
Mijn enkelwandige rvs 150 mm buis mondt uit in het buitenste kanaal(160 mm)ter hoogte van plafond gelijkvloers .Gevolg is geen trek in de schouw.
Ik had al een een topic van 4 m horizontaal maar nu moet ik iets doen.
Bestaat er geen 3 meter buis ,ik kan toch niet koppelen in de schouw.
Middenste was voor hete luchtbrander(non actief),de buitenste diende vroeger voor verfluchtafvoer.
Mijn enkelwandige rvs 150 mm buis mondt uit in het buitenste kanaal(160 mm)ter hoogte van plafond gelijkvloers .Gevolg is geen trek in de schouw.
Ik had al een een topic van 4 m horizontaal maar nu moet ik iets doen.
Bestaat er geen 3 meter buis ,ik kan toch niet koppelen in de schouw.
-
David86
Re: Kachelpijp 3m rvs of inox(enkel of dubbel)
Kachelpijpen zijn goed koppelbaar in de schouw, mits je meer dan een meter ruimte heb (om de klemring boven op de onderste pijp vast te zetten) en het kanaal recht omhoog gaat. Zo kun je de (met zijn tweeën) koppelen en opduwen om de volgende eronder te zetten en het kunstje te herhalen tot je de gewenste hoogte heb.
Anderzijds is een flexibele buis een oplossing, zij het dat deze flexibele buis eigenlijk niet zo flexibel is als dat de naam doet vermoeden. Deze is vanaf het dak naar beneden in te brengen.
Een schetsje van je probleem zou helpen, het is voor mij een beetje een warrig verhaaltje zo.
Inox is naar mijn beste weten ook gewoon Engelstalig rvs ?
Groeten,
Anderzijds is een flexibele buis een oplossing, zij het dat deze flexibele buis eigenlijk niet zo flexibel is als dat de naam doet vermoeden. Deze is vanaf het dak naar beneden in te brengen.
Een schetsje van je probleem zou helpen, het is voor mij een beetje een warrig verhaaltje zo.
Inox is naar mijn beste weten ook gewoon Engelstalig rvs ?
Groeten,
..
-
Nestor martin
-
David86
Je hebt meer lengte horizontaal dan verticaal, er zijn naar mijn weten maar weinig kachels die met zo'n pijp raad weten.
verdiep je even in de natuurkunde die trek veroorzaakt.
Misschien dat het zo kan werken.
Je hebt er weinig ruimte om mee te spelen
Groenrode lijn is geïsoleerde pijp in dit voorstel
verdiep je even in de natuurkunde die trek veroorzaakt.
Misschien dat het zo kan werken.
Je hebt er weinig ruimte om mee te spelen
Groenrode lijn is geïsoleerde pijp in dit voorstel
..
-
Nestor martin
De 4 m horizontaal(geïsoleerd) is nodig om eronder door te lopen. De kolekachel staat in een aparte ruimte.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2069
In de schoorsteen zitten geen potten.De schoorsteen heeft dan nog eens een breedte van 1 m.De rookgaten zijn dus rechthoekig(16 x50 ;30x50;16x50cm , los naar beneden) .
Ik denk dat ik de middenstse tunnel ga nemen van 30 cm ga nemen.Een geïsoleerde buis erin.De bovenste betonplaat wordt doorboord zodat de pijp erop kan rusten.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2069
In de schoorsteen zitten geen potten.De schoorsteen heeft dan nog eens een breedte van 1 m.De rookgaten zijn dus rechthoekig(16 x50 ;30x50;16x50cm , los naar beneden) .
Ik denk dat ik de middenstse tunnel ga nemen van 30 cm ga nemen.Een geïsoleerde buis erin.De bovenste betonplaat wordt doorboord zodat de pijp erop kan rusten.
-
David86
Denk er aan dat het voornamelijk de verticale lengte in combinatie met temperatuur is die trek veroorzaakt, ik zou een pijp voor een normale kachel altijd langer maken op de verticaal dan dat hij is op de horizontaal, misschien de pijp in dit geval zelfs een meter of zelfs 2 meter boven de schoorsteen uit laten steken.
Succes.
Succes.
..
- Chicken Power
Inderdaad, gezien de diverse schoorsteenberekeningen van Michel, zou ik zelfs voor minstens 3 meter gaan!
We moeten vooral niet voorbij gaan aan het feit dat deze kolengestookte kachel uren achtereen CO kan staan spuien...
Groet, Cp
We moeten vooral niet voorbij gaan aan het feit dat deze kolengestookte kachel uren achtereen CO kan staan spuien...
Groet, Cp
Verwijderd.
-
JantjeV8
Er bestaat toch zo'n vuistregeltje, voor iedere horizontale meter moeten er 2 vertikaal terug komen ofziets?