Wasmachine met hand/fiets aandrijving

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

deleted

Re: Wasmachine met hand/fiets aandrijving

Bericht door deleted »

Ja die laatste is al wat gebruikt :mrgreen:

Maar het gaat er maar om om de verschillende werkingsprincipes van de mechanische modellen te verduidelijken.

En soms vind je ook goede exemplaren voor heel weinig.
De prijzen en 'staat' variëren enorm en vaak in in omgekeerde verhouding...

G
David86

Bericht door David86 »

Als afkijkmateriaal best intressant, maar het blijft ouwe rommel.

Ik zou dan toch een mooie nieuwe van rvs maken, ook deze gaat dan een paar levens mee.

Vervangende onderdelen voor die dingen lijkt me lastig, de fabricage techniek is op veel vlakken ook wat "subtieler" geworden.

Ik vestig mijn eerste hoop op een stuk chinees plastiek, als dat bevalt en ik verslijt hem, dan maak ik er een van rvs. Ik zie mijn apparaten graag zo simpel als dat technisch mogelijk is. Met zo min mogelijk onderdelen.

Groeten,
..
Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen »

@Gerard
Er is een management buy out geweest om de fabriek te laten doorstarten. Ze zaten op een oud fabrieksterrein.
Binnenkort kom ik waarschijnlijk weer bij Ikea Barendrecht :lol: en dan zal ik eens kijken of ze nog bestaan.
Gerard de Jonge
Laatst gewijzigd door Blijfhopen op 09 okt 2012, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
GdeJ denkt met u mee.
Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen »

Bij deze fabriek stond in een hoek een prototype van een machine die in samenwerking met " De twaalf ambachten" -of was het toen nog " De kleine aarde" ?- was ontwikkeld.
Sproeisysteem van boven om water te besparen. Alles te recyclen en eenvoudig te repareren.
Nooit meer wat van gehoord. Maar het geeft wel aan dat men daar vooruitstrevend was.
Let wel: echt over vroegah, dus opa vertelt.
Overigens had mijn moeder een Hoover met een klein schoepenwieltje aan de zijkant. Aan de achterzijde de wringer.
Dat werkte voor zover ik weet prima. Zo´n ding kwam ik in een vakantiehuisje in GB enkele jaren geleden ook nog tegen.
Mijn jeugdervaring kwam toen goed van pas.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Jan.

Bericht door Jan. »

Toen wij vroeger op vakantie mochten, moesten we de was doen met zo'n stamper die mijn vader op de rommelmarkt kochtte.
http://www.google.nl/imgres?q=wasstampe ... s:10,i:111
Machtig veel schik mee gehad en schooooon was die was :lol:

Nu heeft mijn vrouw zo'n plastiek emmertje van eeeh tupperweer [sorry]
Deze vullen we met heet water, vanaf het houtvuur, met soda of wat anders, maar dat weten vrouwen wel. Daarna het deksel erop, schudden, nogmaals ontluchten, af en toe schudden en laten staan. Zo koelt ie af en onstaat er een vacuüm. Werkt perfect.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Mooi dat oude spul, maar niet helemaal wat ik in gedachten had. Er zijn voldoende moderne wassystemen die veel beter werken en alleen schrootwaarde, bezitten omdat bijvoorbeeld de motor stuk is. Dus waarom zou je gaan klooien met een blauw vat als je voor weinig de allerbeste basis hebt?

Bij een bovenlader met horizontale trommel zie ik de meeste mogelijkheden. Horizontaal, omdat het de was steeds goed omgooit en goed wast. Het zal beter zijn dan verticaal, anders werden de laatste meer verkocht. Bovenlader, omdat je die met een emmer kunt vullen. Het is een kwestie van een zwengel maken aan de trommel. Waarschijnlijk is een handvat aan de grote riemschijf bouten al voldoende. Een fietsaandrijving kan ook, maar dan is het lastig links en rechtsom te draaien. Ik denk aan handbediening om links- en rechtsom te wassen en fietsaandrijving om te centrifugeren. En een kraan voor afvoer van waswater heb je ook nog nodig. Geen kraan, dan de afvoerslang dubbel vouwen.

Je kunt een frontlader ook gebruiken door een gat boven in de buitentrommel te boren en een royale trechter erop zetten. Het is natuurlijk allemaal houtje-touwtje, maar vrouwlief zal je als een held zien als het alternatief een wasbordje is....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted

Bericht door deleted »

Dj,

In de weerstand van een trommel (tov schoepen) zie je dus geen probleem ?

En hoe ga je in een moderne wasmachine het water op temperauur houden ? Toch elektrisch ?
G
Dutch John

Mij lijkt dat je een trommel best met de hand kunt ronddraaien. Zonder overbrenging en het handvat op de buitenring van de riemschijf plaatsen. En anders maar iets minder vol laden. Is op temperatuur houden nodig? Als je vult met heet water, dan blijft dat toch lang genoeg op temperatuur? Een hotfill wasmachine heeft toch ook geen verwarmingselement?

Groet,
DJ
die wel een wasmachine kan repareren, maar niet bedienen of programmeren...
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*

Bericht door Mees* »

Water hoeft niet altijd echt warm te zijn. Onze A+++ Samsung heeft een ecostand waarbij de temperatuur niet boven de 15 graden komt.
David86

Bericht door David86 »

Dj,

Een wasje in de wasmachine duurt al snel 40 min, en dan nog even centrifugeren op 1200rpm. Een stevige work-out zou ik denken.

De machine is natuurlijk ontworpen op een electro motor, zou een geheel andere benadering naar wassen (geredeneert vanuit handwassen) niet een machine opleveren die wat vriendelijker is voor de fitnesser :)

Hoe denken de heren trouwens over een was centrifuge ofwel droogzwierder (i.c.m. handwasmachine waar kleren natuurlijk veel natter uitkomen dan een automaat) ik kan geen cijfers vinden over wat zo'n apparaat gebruikt aan energie per k.g. wasgoed b.v. Het principe klinkt wel aannemelijk, energie word omgezet in centrifugale kracht (2800rpm) ipv in warmte, water uitdrijven lijkt me inderdaad zuiniger als water verdampen.

Claims genoeg dat ze 100 (?) keer zuiniger zijn dan een wasdroger maar nergens cijfers. Iemand ervaring?

Ze kosten geen fluit in verhouding tot een wasdroger, als ze dan ook nog vele malen zuiniger zijn is het echt een "green deal" :)

Anderzijds is een wringer in combinatie met een drooglijn (die bij de centrifuge ook nodig is) helemaal een groen en goedkoop gebeuren, wringers zijn echter vaak 100 jaar oud als je er aan kan komen, zelf maken een optie ?
..
deleted

Bericht door deleted »

@David,
Een zwierder moet makkelijk met een fiets kunnen.
Denk aan een groot model sla-zwierder.

Ook het gewicht van hetgeen rondgezwierd moet worden is veel lager dan in de wasmachine, vermits het grootste deel water er toch al uit is voordat je zwiert.
Zwieren zou ik dan wel verkiezen in een trommel met verticale as.

Wringen werd steeds als een echt karwei ervaren (lees ik in blogs en historische overzichten) vermits elk kledingstuk apart gedaan moest worden.

@Dj
Inderdaad, als je het water kan beperken, moet die weerstand ook duw- of draaibaar blijven.
Kortom, zoiets ? http://www.ceps.unh.edu/ceps-insider/bi ... ng-nations

G
David86

Bericht door David86 »

Een moderne zwierder zwiert met 2800 rpm (een behoorlijk tempo) zou het mogelijk zijn dit met fietskracht te bereiken?

Het verzet dat nodig is om op 2800 rpm te komen kan wel eens meer koppel vragen als dat menselijk leverbaar is.

Groeten,
..
Jan.

Bericht door Jan. »

Volgens mij moeten we niet vergeten dat als we op deze toer gaan, we ook heel andere kleren en andere materialen voor kleren gaan nemen.
Want die leuke print op je roze discoshirt is er dan zo af.

Iets meer in de spijkerstof?
Of toch de Chinese en Koreaanse snit. [of shit?[

vorm, inhoud, of beide
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John

Inderdaad, met behoud van het grootste deel van een bestaande machine.
Jan. schreef:Volgens mij moeten we niet vergeten dat als we op deze toer gaan, we ook heel andere kleren en andere materialen voor kleren gaan nemen.
Plus dat iets ook echt vuil mag zijn. Niet één dag dragen en in de wasmand gooien. Ik heb het idee dat kleren laten luchten een tussenoplossing kan zijn.

Groet,
DJ
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Blijfhopen schreef:Binnenkort kom ik waarschijnlijk weer bij Ikea Barendrecht :lol: en dan zal ik eens kijken of ze nog bestaan.
http://www.velobeheer.nl/geschiedenis

Inclusief filmpje!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie