Ik post vrolijk door, misschien doet goed voorbeeld volgen....
De pasta van mijn betere helft.
Doodsimpele pasta maar fantastisch lekker,
Spekjes (gerookt of gezouten)
Tomaat
Creme fraiche (schrijf je dat zo?)
pasta
olie
snufje zout
beetje kaas
evt pijnboompitten.
1 Bak de spekjes in hun eigen vet. (kook ondertussen je pasta gaar)
2 voeg gehalveerde cocktail/cherry tomaatjes of gehakte stevige zoete tomaten toe ( flinke hand vol) en bak samen met het spek even mee in het vet van het spek
3 als de spekjes gaar zijn en de tomaten zacht kan er een bakje creme fraiche door dit mengsel geschept en geroerd worden.
4 Doe de gekookte pasta bij de saus en roer door elkaar heen
5 serveer met wat geraspte kaas een stuk wit brood en een glas fruitige rooie wijn.
Dit gerecht heeft ondanks zijn eenvoud heel erg veel smaak, het zoute van het spek met het zoete van de tomaat en het zuurtje van de creme freche maken het tot een volwaardig gerecht. Vult goed, makkelijk en snel klaar.
Maakt zeker indruk op gasten, als die van pasta houden tenminste
Groeten,
Recepten
Moderator: Moderators
-
David86
Re: Recepten
..
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dat zullen mijn zoontjes lekker vinden. Lievelingseten van onze jongste is "Pata met fiss" (pasta met vis). Beetje zelfde recept, alleen met vis ipv spek. Ipv pijnboompitten kappertjes toevoegen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
David86
welke vis gebruik je ?
ik heb wel eens over snoekbaars gedacht i.p.v spekjes in dit gerecht.
Maar als ik die weet te vangen eindigt hij op een of andere wijze altijd als kibbeling.
Groeten,
ik heb wel eens over snoekbaars gedacht i.p.v spekjes in dit gerecht.
Maar als ik die weet te vangen eindigt hij op een of andere wijze altijd als kibbeling.
Groeten,
..
-
David86
Herfstkost (uit bewaar groenten, dus kan net zo goed winter of voorjaarskost zijn)
Eenpansgerecht met prei ui aardappel en spek
-Schil (ja in dit recept wel) de aardappels en snijd ze in schijfjes, was ze en breng ze aan de kook
- bak ondertussen de spekjes uit, als de spekjes "halverwege" zijn voeg je een versnipperde ui en de in ringen gesneden prei toe en roer dit door elkaar. de groenten worden nu dus feitelijk gebakken in het spekvet, erg lekker.
- zodra de schijfjes aan de kook zijn van het vuur halen en afgieten, ze kunnen nu bij de rest van het gerecht.
- de boel al omscheppende garen tot de gewenste garing bereikt is.
Serveren met een zuurtje, zoals gezuurde komkommers (of augurken, komt op hetzelfde neer) of picalilly (schrijf je dat zo ?)
hoewel het op het eerste oog weinig heeft is het echt een heerlijk en simpel gerecht, daarnaast is alles behalve het spek in je eigen achtertuin te telen.
Evt, geraspte kaas in de laatste minuten garing door het gerecht strooien, is lekker maar zorgt er wel voor dat dit gerecht inslaat als dieplood
Groeten,
Eenpansgerecht met prei ui aardappel en spek
-Schil (ja in dit recept wel) de aardappels en snijd ze in schijfjes, was ze en breng ze aan de kook
- bak ondertussen de spekjes uit, als de spekjes "halverwege" zijn voeg je een versnipperde ui en de in ringen gesneden prei toe en roer dit door elkaar. de groenten worden nu dus feitelijk gebakken in het spekvet, erg lekker.
- zodra de schijfjes aan de kook zijn van het vuur halen en afgieten, ze kunnen nu bij de rest van het gerecht.
- de boel al omscheppende garen tot de gewenste garing bereikt is.
Serveren met een zuurtje, zoals gezuurde komkommers (of augurken, komt op hetzelfde neer) of picalilly (schrijf je dat zo ?)
hoewel het op het eerste oog weinig heeft is het echt een heerlijk en simpel gerecht, daarnaast is alles behalve het spek in je eigen achtertuin te telen.
Evt, geraspte kaas in de laatste minuten garing door het gerecht strooien, is lekker maar zorgt er wel voor dat dit gerecht inslaat als dieplood
Groeten,
..
-
gerard
PIJNBOOMPITTEN!!
Ik ben een paar jaar geleden, na het eten van pijnboompitten, een paar dagen mijn smaak totaal kwijt geraakt. De smaak kwam terug, maar daarna heb ik nog ruim twee weken last gehad, alles smaakte onaangenaam bitter.
Het blijkt dat er in Chinese pijnboompitten een stofje (waarschijnlijk triglyceriden) kan voorkomen dat een smaakstoornis bij mensen kan veroorzaken. Duur van de stoornis: enkele dagen tot meerdere weken! De Chinese pijnboompit is, nu ik er op let, de pit die in de meeste winkels wordt verkocht. De duurdere zuid-europese pijnboompit ben ik in de schappen nog niet tegengekomen.
De pesto die ik nu koop bij mijn kaasboer, wordt gelukkig met de europese soort gemaakt.
groet,
Gerard
Ik ben een paar jaar geleden, na het eten van pijnboompitten, een paar dagen mijn smaak totaal kwijt geraakt. De smaak kwam terug, maar daarna heb ik nog ruim twee weken last gehad, alles smaakte onaangenaam bitter.
Het blijkt dat er in Chinese pijnboompitten een stofje (waarschijnlijk triglyceriden) kan voorkomen dat een smaakstoornis bij mensen kan veroorzaken. Duur van de stoornis: enkele dagen tot meerdere weken! De Chinese pijnboompit is, nu ik er op let, de pit die in de meeste winkels wordt verkocht. De duurdere zuid-europese pijnboompit ben ik in de schappen nog niet tegengekomen.
De pesto die ik nu koop bij mijn kaasboer, wordt gelukkig met de europese soort gemaakt.
groet,
Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.