Van directe noodkoeling naar open systeem (Hoe te doen?)
Moderator: Moderators
-
David86
Van directe noodkoeling naar open systeem (Hoe te doen?)
De bezwaren jegens "directe noodkoeling" hebben mij bewogen mijn huidige kachel systeem te heroverwegen. (uit de praktijk is gebleken dat als een cv een ontluchtingsprogramma gaat draaien ten tijde van de kachelstook er toch rare dingen kunnen gebeuren)
Op uitnodiging van CP heb ik wederom een draadje aangemaakt, ditmaal na het inlezen op gelijksoortige draadjes.
Woord van spijt : Als ik dit in eerste instantie al gebouwd had was het waarschijnlijk goedkoper geweest dan het systeem dat ik nu heb. Het ombouwen van directe noodkoeling naar open kost uiteraard ook weer redelijk wat geld.
Gezien de mogelijkheden die ik heb in mijn huidige situatie acht ik onderstaand schema vooralsnog de beste optie.
het schema (bij kunstlicht gefotografeert helaas):
onder ander licht 1= platen wisselaar
2= pomp
3= mengklep
4(1,2) eenweg kleppen
Nog in overweging: hoe het cv circuit altijd rond te laten pompen ten tijde van stook (essentieel voor de wamteafvoer uiteraard)
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn , anders zal ik ze overnieuw maken bij daglicht.
Groeten,
(edit: plaatjes zijn erg groot, ik weet niet hoe ik ze kleiner moet maken)
(edit2: ik zal mijn wederhelft morgen vragen de tekening in te scannen, dan zal hij duidelijker zijn)
Op uitnodiging van CP heb ik wederom een draadje aangemaakt, ditmaal na het inlezen op gelijksoortige draadjes.
Woord van spijt : Als ik dit in eerste instantie al gebouwd had was het waarschijnlijk goedkoper geweest dan het systeem dat ik nu heb. Het ombouwen van directe noodkoeling naar open kost uiteraard ook weer redelijk wat geld.
Gezien de mogelijkheden die ik heb in mijn huidige situatie acht ik onderstaand schema vooralsnog de beste optie.
het schema (bij kunstlicht gefotografeert helaas):
onder ander licht 1= platen wisselaar
2= pomp
3= mengklep
4(1,2) eenweg kleppen
Nog in overweging: hoe het cv circuit altijd rond te laten pompen ten tijde van stook (essentieel voor de wamteafvoer uiteraard)
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn , anders zal ik ze overnieuw maken bij daglicht.
Groeten,
(edit: plaatjes zijn erg groot, ik weet niet hoe ik ze kleiner moet maken)
(edit2: ik zal mijn wederhelft morgen vragen de tekening in te scannen, dan zal hij duidelijker zijn)
..
-
Albert van WdJ
Re: van directe noodkoeling naar open systeem
David,
Je hebt wel erg weinig volume in je systeem zo.
Ik neem aan dat de 120 L boiler voor sanitair warm water is?
Overweeg ook eens om in het hout-cv circuit een grote (200 L of meer) indirect gestookte boiler op te nemen als buffervat. Zijn tweedehands wel te krijgen.
Die zet je op z'n kop. De boiler zelf zet je op het hout-cv circuit, de inwendige spiraal op de retour van de gas-cv.
Dat is m.i. efficiënter dan een platenwisselaar. En je hebt wat extra buffer.
Soortgelijk was destijds mijn eerste opzet met een houtgestookte cv. Werkte prima.
Albert
Je hebt wel erg weinig volume in je systeem zo.
Ik neem aan dat de 120 L boiler voor sanitair warm water is?
Overweeg ook eens om in het hout-cv circuit een grote (200 L of meer) indirect gestookte boiler op te nemen als buffervat. Zijn tweedehands wel te krijgen.
Die zet je op z'n kop. De boiler zelf zet je op het hout-cv circuit, de inwendige spiraal op de retour van de gas-cv.
Dat is m.i. efficiënter dan een platenwisselaar. En je hebt wat extra buffer.
Soortgelijk was destijds mijn eerste opzet met een houtgestookte cv. Werkte prima.
Albert
Change, before you have to.
-
David86
Albert,
Klopt, boiler is sanitair water. Schema is wat onduidelijk ga ik wat aan doen.
Tevens zal ik op zoek gaan naar een grote boiler, goed idee.
Bedankt voor je input
Is het noodzakelijk de stoom die uit het open expansievat kan komen te condenseren alvorens af te voeren naar het afvalwater systeem?
Groeten,
Klopt, boiler is sanitair water. Schema is wat onduidelijk ga ik wat aan doen.
Tevens zal ik op zoek gaan naar een grote boiler, goed idee.
Bedankt voor je input
Is het noodzakelijk de stoom die uit het open expansievat kan komen te condenseren alvorens af te voeren naar het afvalwater systeem?
Groeten,
..
-
account verwijderd
@David,
Volgens mij hebben wij nog een middelgrote gegalvaniseerde tank liggen van 2.5m lang en 80cm doorsnee, is gebruikt voor water.
Je moet er rekening mee houden dat een e.v.t. stoomwolkje niet in de verkeerde richting blaast maar wel in de afvoerbuis o.i.d.
Waar ik ook rekening mee zou houden is dat je probeerd het open expansievat af te dekken met een drijvend stuk piepschuim om zoveel mogelijk verdamping te voorkomen, de
verdamping geld over de gehele bandbreedte van het gebruik van de installatie.
Volgens mij hebben wij nog een middelgrote gegalvaniseerde tank liggen van 2.5m lang en 80cm doorsnee, is gebruikt voor water.
Bij deze mate van drukloze stoomvorming hoef je je niet zoveel voor te stellen, je hoeft daar wat mij betreft geen rekening mee te houden.Is het noodzakelijk de stoom die uit het open expansievat kan komen te condenseren alvorens af te voeren naar het afvalwater systeem?
Je moet er rekening mee houden dat een e.v.t. stoomwolkje niet in de verkeerde richting blaast maar wel in de afvoerbuis o.i.d.
Waar ik ook rekening mee zou houden is dat je probeerd het open expansievat af te dekken met een drijvend stuk piepschuim om zoveel mogelijk verdamping te voorkomen, de
verdamping geld over de gehele bandbreedte van het gebruik van de installatie.
Verwijderd
-
David86
Michel,
Dank voor het aanbod, een dergelijk grote tank kan ik niet kwijt
ik vrees voor het volle gewicht op mijn houten verdiepingsvloer.
Met het vergroten van de inhoud van het cv systeem moet de expansie capaciteit denk ik ook vergroot worden, toch?
Is er een formule voor om deze expansie capaciteit te berekenen (hoeveel % van totale cv inhoud aan expansie capaciteit?)
Groeten,
Dank voor het aanbod, een dergelijk grote tank kan ik niet kwijt
Met het vergroten van de inhoud van het cv systeem moet de expansie capaciteit denk ik ook vergroot worden, toch?
Is er een formule voor om deze expansie capaciteit te berekenen (hoeveel % van totale cv inhoud aan expansie capaciteit?)
Groeten,
..
-
holtere
Ik heb zitten piekeren maar in een van de eerdere draadjes is de expansievat-maat besproken. Ik kan het niet terughalen (is een goede voor de Wiki, deze is onder expansie nog leeg)
Ik meen dat het 6 % was maar zoek het na, ik weet het niet helemaal zeker
De maat die installateurs hanteren was in ieder geval wel flink hoger.
Grz,
Holtere
Ik meen dat het 6 % was maar zoek het na, ik weet het niet helemaal zeker
Grz,
Holtere
-
Albert van WdJ
Maat van expansievat hangt ook af of je het nodig hebt voor een druksysteem, of dat je een open expansievat nodig hebt.
Voor het eerste soort zijn rekenprogjes te vinden op internet.
Voor het 2e soort wordt meestal zo rond de 10% van de inhoud van het systeem genomen. Beter niet kleiner, want hiermee voorkom je dat bij sterke afkoeling van het totale systeem (of door verdamping van water uit het vat), lucht via het expansievat de leidingen in kan gaan.
Bij een groter expansievat heb je wat extra reservewater.
Albert
Voor het eerste soort zijn rekenprogjes te vinden op internet.
Voor het 2e soort wordt meestal zo rond de 10% van de inhoud van het systeem genomen. Beter niet kleiner, want hiermee voorkom je dat bij sterke afkoeling van het totale systeem (of door verdamping van water uit het vat), lucht via het expansievat de leidingen in kan gaan.
Bij een groter expansievat heb je wat extra reservewater.
Albert
Change, before you have to.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Hier staat hoe Bonkelaar het heeft opgelost: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... taat#p8687David86 schreef:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
David86
-
David86
Begrijp ik het goed? :
Er zit een thermostaat in de buffer, deze bestuurt de 3wegklep tussen gas en buffer circuit. Als het buffercircuit ingeschakeld word, word middels een relais (geschakeld op de buffer thermostaat) de verbinding tussen kamerthermostaat en ketel onderbroken om te voorkomen dat de ketel bij verwarmd ?
De cv werkt dan zoals hij hoort te werken met als enige uitzondering de plaats waar de warmte vandaan komt toch ?
Een slimme oplossing, werkt dit ook bij een systeem met een dergelijk kleine buffer als de mijne ? die vooralsnog slechts 200 liter buffer lijkt te gaan bevatten?
Ik had het idee dat de verkregen warmte redelijk snel afgenomen moest gaan worden i.v.m. beperkte buffercapaciteit en de daarbij horende "verzadiging" van het systeem, ik vrees voor overkokers als ik dit systeem in mijn situatie toe pas.
Zou een schakeling vanaf thermostaat direct naar pomp werken ? (desnoods een losse pomp in de leiding) die gewoon begint te pompen als de buffer op temperatuur komt. Het systeem werkt op dat moment niet meer als automatische cv, dat is dan een minpuntje waar ik mee moet leven.
Groeten,
Er zit een thermostaat in de buffer, deze bestuurt de 3wegklep tussen gas en buffer circuit. Als het buffercircuit ingeschakeld word, word middels een relais (geschakeld op de buffer thermostaat) de verbinding tussen kamerthermostaat en ketel onderbroken om te voorkomen dat de ketel bij verwarmd ?
De cv werkt dan zoals hij hoort te werken met als enige uitzondering de plaats waar de warmte vandaan komt toch ?
Een slimme oplossing, werkt dit ook bij een systeem met een dergelijk kleine buffer als de mijne ? die vooralsnog slechts 200 liter buffer lijkt te gaan bevatten?
Ik had het idee dat de verkregen warmte redelijk snel afgenomen moest gaan worden i.v.m. beperkte buffercapaciteit en de daarbij horende "verzadiging" van het systeem, ik vrees voor overkokers als ik dit systeem in mijn situatie toe pas.
Zou een schakeling vanaf thermostaat direct naar pomp werken ? (desnoods een losse pomp in de leiding) die gewoon begint te pompen als de buffer op temperatuur komt. Het systeem werkt op dat moment niet meer als automatische cv, dat is dan een minpuntje waar ik mee moet leven.
Groeten,
..
-
David86
Aangepast aan de feedback
1= mengklep
2= pomp hout kant
3= pomp cv kant
4= open expansie houtkachel zijde (drukloos uiteraard)
5= "floating roof" van isolerend materiaal
6= bypass naar mengklep houtkachel
7= vervallen
8= huiskamer thermostaat
9= terugslagklep (tevens aanwezig in koude aanvoer boiler en retour van cv)
10= relais op thermostaat geschakeld door thermorelais in boiler (warmte of uit de boiler, of uit de gas cv) in deze situatie zo gechakeld omdat er geen sprake is van een noemenswaardige buffer, warmte moet er dus op tijd uit
Systeem word voorzien van geschakelde indirect gestookte boilers in de toekomst
(op het ene moment krijg ik me plaatje er met geen mogelijkheid in en nu heb ik er 2 en krijg ik de onderste er met geen mogelijkheid uit
)
Gaarne advies
1= mengklep
2= pomp hout kant
3= pomp cv kant
4= open expansie houtkachel zijde (drukloos uiteraard)
5= "floating roof" van isolerend materiaal
6= bypass naar mengklep houtkachel
7= vervallen
8= huiskamer thermostaat
9= terugslagklep (tevens aanwezig in koude aanvoer boiler en retour van cv)
10= relais op thermostaat geschakeld door thermorelais in boiler (warmte of uit de boiler, of uit de gas cv) in deze situatie zo gechakeld omdat er geen sprake is van een noemenswaardige buffer, warmte moet er dus op tijd uit
Systeem word voorzien van geschakelde indirect gestookte boilers in de toekomst
(op het ene moment krijg ik me plaatje er met geen mogelijkheid in en nu heb ik er 2 en krijg ik de onderste er met geen mogelijkheid uit
Gaarne advies
Laatst gewijzigd door kockie op 07 okt 2012, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik wel ;)
Reden: Ik wel ;)
..
- Chicken Power
We hebben regelmatig telefonisch contact, dus ik heb wat meer inside info.
Probleem bij David is zo klein gehuisvest te zijn en daardoor geen grote buffer t.b.v. ruimteverwarming te kunnen plaatsen.
Momenteel is in studie om een aantal indirect gestookte boilers van 80 a 100 liter weg te zetten voor dat doel, dat is wel realiseerbaar.
Ook is David zich meer in het bedenken en tekenen van hydraulische schema’s aan het bekwamen.
Probleem is dat de huidige zonneboiler a 120 liter gewoon te klein is ter ondersteuning van ruimte verwarming.
In dit schema is de zonneboilerfuntie geheel vervallen, of is dit een (niet werkende) opmaat naar de extra boilers als buffer?
Groet, Cp
Probleem bij David is zo klein gehuisvest te zijn en daardoor geen grote buffer t.b.v. ruimteverwarming te kunnen plaatsen.
Momenteel is in studie om een aantal indirect gestookte boilers van 80 a 100 liter weg te zetten voor dat doel, dat is wel realiseerbaar.
Ook is David zich meer in het bedenken en tekenen van hydraulische schema’s aan het bekwamen.
Probleem is dat de huidige zonneboiler a 120 liter gewoon te klein is ter ondersteuning van ruimte verwarming.
In dit schema is de zonneboilerfuntie geheel vervallen, of is dit een (niet werkende) opmaat naar de extra boilers als buffer?
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
Niet te beoordelen vanop afstand, maar is het voor een kleine woning geen overweging om met de directe stralingswarmte van een massakachel te werken ?
G
G
- Chicken Power
G,
Idd, geen idee.
Onderzoek ter plaatse staat ook nog op de rol!
Groet, Cp
Idd, geen idee.
Onderzoek ter plaatse staat ook nog op de rol!
Groet, Cp
Verwijderd.
-
David86
G,
Massa kachel straalt niet genoeg door naar de bovenverdieping vrees ik, ik heb een poosje gestookt met een gebruikelijke "vuurkist". Dat ging prima voor de kinderen er waren, de bovenverdieping blijft zacht gezegd frisjes. Gezien onze huidige situatie. Een klein kind (en een tweeling op weg) is het ook van groot belang de bovenverdieping ook warm te krijgen. Dit heeft mij bewogen een hout cv-kachel te plaatsen. Niet de allerbeste oplossing en als ik met de tijd verhuis zal ik in een volgend huis een milieuvriendelijker alternatief verzinnen (zoals een massa kachel).
Cp.
De getekende oplossing is inderdaad een tijdelijke. de zonneboiler draagt nu de pet van buffer, zoals besproken ga ik indirect gestookte boilers verzamelen als ik ze tegen kom om een beetje een buffer aan te gaan leggen.
Zie je in huidig schema bezwaren ?
Zo niet dan kan ik gaan beginnen met de ombouw.
Groeten,
Massa kachel straalt niet genoeg door naar de bovenverdieping vrees ik, ik heb een poosje gestookt met een gebruikelijke "vuurkist". Dat ging prima voor de kinderen er waren, de bovenverdieping blijft zacht gezegd frisjes. Gezien onze huidige situatie. Een klein kind (en een tweeling op weg) is het ook van groot belang de bovenverdieping ook warm te krijgen. Dit heeft mij bewogen een hout cv-kachel te plaatsen. Niet de allerbeste oplossing en als ik met de tijd verhuis zal ik in een volgend huis een milieuvriendelijker alternatief verzinnen (zoals een massa kachel).
Cp.
De getekende oplossing is inderdaad een tijdelijke. de zonneboiler draagt nu de pet van buffer, zoals besproken ga ik indirect gestookte boilers verzamelen als ik ze tegen kom om een beetje een buffer aan te gaan leggen.
Zie je in huidig schema bezwaren ?
Zo niet dan kan ik gaan beginnen met de ombouw.
Groeten,
..