Het beste is om het condenswater alsnog te laten onderzoeken op samenstelling, dan heb je tastbaar bewijs.De start is nooit schoon. Hout is zelden van perfecte afmetingen. Dus wat zure stinkende drab zal altijd je deel zijn. Zelfs Ianto Evans vermeldt een "creosote trap" in zijn boekje.
Wie zegt dat? mijn vlampijpen zijn gegalvaniseerd, en heb al een jaar niks geen last van corrosie ook niet op de keteldeksels.Een condenserende warmtewisselaar zal in rvs uitgevoerd moeten zijn.
Dit is nieuw voor mij.De hoeveelheid condens moet ten alle tijde genoeg zijn om de pijpen te spoelen.
Dat is naar mijn inziens enkel een punt van onvolledige verbranding.Blijft de grens tussen net wel en net niet condenseren. In de houtgaswereld is dat een berucht punt van verstoppingen. Dat punt mag niet in een vernauwing liggen.
O.a.Wat kun je aan rendement cq. kuubs hout per jaar winnen door de wisselaar condenserend te nemen? Ik wil geen spelbederver zijn, maar weeg de voor- en nadelen bewust af.
12% van het houtgewicht aan verdampingsenergie. 2256 kJ/kg
van 60 graden doorkoelen naar 30 graden = 200% energiewinst + de condensatiewarmte zonder verliezen : 2256 kJ/kg
Veel en veel minder kg houtverbruik in verhouding a 30-55 euro per m3 etc.
De film is een rocket 177 uit curon 165 net daarachter een condenserende vlampijp-wisselaar, de wisselaar heeft een delta T van 3 graden op de vlampijpwisselaar vanavond,
de watertemperatuur is 17 graden in, 20 graden uit.
De rookgassen in de schoorsteen zijn handwarm, ik denk 40 graden, maar dit moet ik nog exact meten.
Dit is veelbelovend.
Ik heb nog nooit zo'n kleine delta T gehaald.
Trouwens,
Ecobouwers.be is plat gegaan vanavond, de koepelorganisatie heeft even de stekker uit de server getrokken.
Waarom zouden ze dit doen? Ik weet het wel, maar ik durf het niet te zeggen.
Wat ben ik toch een schijterd.