Windgenerator (ontwikkeling & bouw van wind-genset)

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
m.bouwer

Re: Windgenerator

Post by m.bouwer »

Hallo Pelletpower,

Het gaat erom een mal te bouwen en daar composietlagers uit te trekken.
Lichtgewicht en eenvormig, zodat we ieder die wil meebouwen tegen zeer geringe kosten kunnen voorzien van een
uiterst geavanceerd lager.
Stalen lagers voldoen ook wel, maar wegen zwaarder, maken meer geluid, behoeven smering en zijn zeer bewerkelijk om te maken.

Groet Rinus
Eerste wijziging:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dutch John

Post by Dutch John »

Ziet er deftig uit. Wat versta je onder geringe kosten?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower

Post by pelletpower »

Ben zo al erg onder de indruk. Ben ook bang dat ik op technologisch vlak niet zoveel heb toe te voegen als ik dit zie. We hebben een plaatwerkerij/licht constructiebedrijf, voor als je er iets mee kunt.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

DJ: De materiaalkosten voor het maken van zo'n stalen lager kun je verwaarlozen, maar ik ben er een dag of drie zoet mee.
Wat een uitvoering in composiet kost weet ik niet.
Het maken van de mal wordt een hele klus. En daarom ook zou ik graag willen dat hij door meerdere molenbouwers
gebruikt gaat worden.

Pelletpower: Op de foto ( van 4 okt - 13:30 ) zag je een dubbelrijig hoekcontactlager.
Op bijgaande foto een enkelrijig kogellager.
De werkwijze is nu: profielen buigen en samenlassen. Alleen de loopgroeven voor de kogels bestaan uit
hardbaar materiaal. Bij het lassen treedt natuurlijk al verharding op. Dan stook ik de complete ringen heet en
dompel ze in water.
Daarna op de draaibank de groeven slijpen en schuren. Dan kogels erin en afstandhouder monteren.
De 15 mm diam. kogels heb ik nu vanuit gebruikte lagers gehaald.
Graag wil ik deze werkwijze met je bespreken.
Eerste wijziging:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
pelletpower

Post by pelletpower »

Zoals ik al aangaf hebben we een plaatwerkerij. Wat verspanende werkzaamheden betreft zijn we beperkt tot hobby-nivo, dus ver van jullie capaciteiten verwijderd. Wat ik al zag in je tekening en laatst bijgevoegde afbeelding: een enkelrij-ig kogellager. Maar dat gaat toch niet werken zeker? Wat is er mis met dubbel hoekcontact? Lijkt mij meer voor de hand te liggen.

Wat werkwijze betreft heb ik ook niet veel aan te vullen. Misschien harden in olie i.p.v. water, maar dan zou ik terug de boeken in moeten.

Ziet er wel indrukwekkend uit!
Dutch John

Post by Dutch John »

Rinus,

Het is niet alleen technisch gezien een prachtige constructie. Pet af voor jouw vakmanschap en geduld. Maar ik vrees dat dit een molen voor gevorderden wordt. Beginners met een eenvoudige werkplaats willen het zelf kunnen maken om kosten te besparen. Kosten waarvan altijd de vraag blijft of je ze ooit kunt terugverdienen.

We hebben elkaar ooit gesproken over het feit dat er zo weinig zelfbouwers in Nederland zijn. Kennelijk is de zeer eenvoudige Piggott al een stap te ver voor velen. En dat is jammer, want met alle materialen verzameld, knutsel je zo'n ding in een paar weken in elkaar.

Ik denk dat de wegen hier splitsen. Bouwers met ervaring (en wonend in een windrijke streek van het land! Denk aan het terugverdienen) zullen zeer geïnteresseerd zijn in jouw mooie constructie. Een beginner legt het Piggott boekje op de werkbank en start met een asstomp, lager en naaf van de autosloop.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower

Post by pelletpower »

Nou, als ik de binnenkant van het lager bekijk, zou dat best cnc geponst kunnen worden. Als het materiaal betaald wordt tel ik mijn uren niet. Dit model, of in ieder geval pitch control is wel iets wat als een aandachtstrekker op de loods zou kunnen staan. Een turbine met allerlei vanen en klapbeveiligingen dan weer niet. Met andere woorden: ik kan me wel vinden in het enthousiasme. Wat technisch realiseerbaar is voor de gemiddelde hobbybouwer heb ik dezelfde bedenkingen. Maar ik vindt het nog te vroeg om de handdoek in de ring te gooien.
Dutch John

Post by Dutch John »

Voordat je gaat motor rijden, moet je eerst leren fietsen.
Ik ben voorstander om snel iets eenvoudigs te bouwen om zo ervaring op te doen. Niet alleen wat betreft het bouwen, maar ook het bedrijven. De kosten zijn niet verloren, want een eenvoudige, maar goed werkende turbine is handel. Met iets draaiende in de achtertuin heb je de rust om naar Rinus zijn niveau op te stappen.

Trouwens, voor een bouw te starten, is het verstandig eerst met de gemeente te gaan praten.

Groet,
DJ
pelletpower

Post by pelletpower »

Allereerts was ik dat laatste niet van plan, ze zoeken het maar uit. Mijn loods, mijn turbine. Als de buren geen bezwaar hebben, is er niemand die me tegen houdt. Demonteren kan altijd nog. Als een week later de zaak weer gemonteerd is, begint de hele procedure opnieuw.

Wat techniek betreft sta je in een groep een stuk sterker en kan de lat gelijk een stuk hoger. Vooralsnog heb ik niet het voornemen hier veel tijd in te steken, daarvoor zijn er nog teveel projecten "in behandeling". Als het beperkt blijft tot een plaatje ponsen of andere werkzaamheden is het geen enkel probleem een bijdrage te leveren. Als uiteindelijk een compleet ontwerp staat waarin verschillende mensen componenten aanleveren, kan het wel eens een Ikea pakketje worden. Erg simpel voorgesteld natuurlijk. Anders gezegd, dingen waar ik me het hoofd over breek, kan voor iemand anders gesneden koek zijn.

Het lager zal het grootste probleem worden, maar iemand met ervaring in verspaning en/of beschikbare machines kan dat weer anders zien.
Deze week heeft de cnc plasma weer zijn eerste bewegingen gemaakt, dus wie weet krijg ik de smaak te pakken en wordt mijn freesbankje cnc.
Het is dus vooral de factor tijd die me tegenhoudt. Een molen bouwen die ik niet wil hebben, wordt dan helemaal moeilijk om gemotiveerd te blijven.
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Hallo Pelletpower en DJ,

Voor het grootste gedeelte kan ik meegaan in de antwoorden.
Mag ik een paar kanttekeningen:

Een enkelrij-ig kogellager is makkelijker te maken, is lichter, kan zowel radiaal als axiaal kracht opnemen,
is door deze constructievorm al gauw overgedimensioneerd.

Na het mooie Piggott ontwerp daag ik alle zelfbouwers uit verder te gaan voor de modernste windmolentechniek.
De sleutel is: samenwerking.

Pas als we er in slagen om in onze hobbyruimtes een of meerdere prototypes te maken, is de tijd daar om de molen op een plek met een redelijk ongestoorde windaanstroming op te stellen.
Het wordt dan een prettige bezigheid om goed voorbereid, met alle tekeningen en berekeningen beschikbaar, vergunning aan te vragen.

Het lager, en vooral de fabrikagemethode daarvan, zie ik nu als een component in ontwikkeling.
Zo is er samenwerking met electrotechneuten nodig voor het verder optimaliseren van de generator.
Als we vasthouden aan het Enercon type kunnen we het gebruik van het dure en zeer milieu-onvriendelijke neodymium vermijden.

Groet Rinus
midwoud1

Post by midwoud1 »

Het lijkt het beste voor mensen die een windgenerator willen bouwen
om het Piggott boek te volgen.
En daarbij adviezen en ondersteuning krijgen van de ervaren molenbouwers .
Bijv, Het maken van de magneet platen (waterjet)
Er zijn steeds meer bedrijven die dit doen voor een redelijke prijs.
De stator vraagt om een hele precieze positie van de spoelen. Uit de ervaring van mijzelf en op fieldlines lijkt epoxy het beste om de magneten en spoelen in te gieten . ( Het voorkomen van lucht bellen is belangrijk)
Epoxy is niet vocht doorlatend , en polyester wel waardoor de Neo magneten snel wegroesten. Epoxy hecht beter aan staal en magneet.
Het schaven van de wieken: Een karwei waarbij hulp welkom is .
Verflagen opbouw op de wieken die duurzaam is.
Gelijk gewicht van de balken waar de wieken van gemaakt worden. ( dat voorkomt gebruik van extra balans-lood).
Statisch en dynamisch balanceren.
De bouwers die later verstelbare wieken willen maken kunnen meteen al gebruik maken van een naaf met holle as ( voorwielaandrijving van auto).
Een ervaren molenbouwer wil het molen frame en staart ophanging lassen ,
voor tarief nul en zonder BTW !!!!
Er zijn zo een aantal dingen die niet in het boek staan.

MvG - Frans -
Dutch John

Post by Dutch John »

Met dank aan Michel heb ik een autocad bestand voor de magneetplaten van een 3 meter Piggott ter beschikking. Voorzien van koelgaten, die tevens de toegankelijkheid naar de moeren vergemakkelijken. Gatenpatroon voor de naaf is passend voor een Ford Mondeo van rond 1996 (met trommelremmen).

Hoe houd je de lagerhelften van een holle, aangedreven naaf bij elkaar? Normaal trekt de homokineetstomp die bijeen.

Groet,
DJ
midwoud1

Post by midwoud1 »

Goede vraag. Rinus ( m.bouer ) kwam met het idee.
We gaan het bestuderen.

- F-
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Hallo Frans en Dutch John,

Een samenwerking van een aantal windmolenbouwers die een Piggott willen zou ik ook al geweldig vinden.
Vooral samenwerking van verschillende disciplines biedt ongekende mogelijkheden.

Het wordt door jullie gelijk al aangetoond met de mogelijkheid om het frame gratis te laten samenstellen en lassen,
en het autocad bestand voor de magneetplaten.

De lagerhelften van de holle aangedreven as worden bijeen gehouden door een perspassing.
Pas daarna wordt de homokineetstomp in de holle as gemonteerd.

Groet Rinus
midwoud1

Post by midwoud1 »

Hallo Rinus en Dutch John.
Blijft de naaf zitten op de perspassing ?
We kunnen Loctite HD toepassen.
Het wordt bijeengehouden door de homokineetstomp.
Maar die kan je niet gebruiken met de pitch stang .
Pitch-stang is 6mm diam. bij een propeller diam 3 meter.

Groeten Frans.
Post Reply