Vloerverwarming en Buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Timluc123

Re: Vloerverwarming en Buffer

Bericht door Timluc123 »

Beste Cp

Goh wat krijgt deze discussie een vreemde wending, ik stel een vraag en als ik de informatie niet goed genoeg, snel genoeg of met goede interpunctie aflevert wordt. Is in een keer alles bagger.
Er zijn nu eenmaal mensen die de interpunctie en taal minder beheersen. Er zijn ook mensen die hier dan geen oordeel over geven.
Er zijn mensen die grote daken hebben en veel energie verbruiken, en die hun dak dan vol leggen met zonnepaneeltjes
Er zijn dan andere mensen die dat een statusdak noemen.

Ik wilde alleen mijn vloerverwarming anders aansluiten. Maar ik vraag me af of ik daar nog een antwoord op krijg.
Wat betreft Albert, het was geen zins mijn bedoeling om jou te schofferen als dat zo zou zijn.

Wat betreft mijn systeem, tja een schema maken kan ik blijkbaar niet. Vandaar ook mijn vraag aan cp om met moderne middelen (Face Time van Apple) even mee te kijken. Want het systeem werkt namelijk wel vorige winter veel plezier van gehad.

Cp ik heb geen twijfel over je kennis van zaken, maar oordeel niet zo snel over mensen die je niet kent.

Vriendelijke Groet
Timluc
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

CP wees me erop dat deze topic in het verkeerde onderdeel stond. Bij deze verplaatst naar "verwarming" etc.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Timluc123 schreef:Want het systeem werkt namelijk wel vorige winter veel plezier van gehad.
Beste Tim,

Dat geloof ik best. Het is alleen niet veilig.

Ik zie in je tekening het mengventiel niet aangegeven. Of zie ik eroverheen?
Ik heb het dan over zoiets als een laddomat of Heimeier mengventiel dat de retourwater-temperatuur naar je houtkachel regelt.
Met thermisch ventiel bedoel je zoiets? Of is dat een schakeling die de pomp pas aanzet vanaf 68 graden C?

De veiligheid, zoals jij die hebt toepast wordt ook door de fabrikant niet voorgeschreven.
-Toevoeren van koud voedingswater aan een oververhit systeem is schadelijk voor je kachel. Ik weet ook dat de kachelboer uit Maashees daar anders over denkt, maar die heeft blijkbaar zelf nog nooit de installatie-instructie gelezen. Als hij die kachel heeft geïnstalleerd,dan durft hij wel wat aan.
(Wie gaat bij ongeval de schade aan goederen en evt. mensen vergoeden? Een verzekering zal gelijk zien dat hier een onjuiste constructie is gemaakt en er daarmee proberen er onderuit te komen.)

-Een overdrukventiel is wel leuk, maar hoe gaat dat ding werken?. Als dat op drie bar is, dan wordt er geen koud leidingwater meer aangevoerd via de vulautomaat. Want meestal haalt de waterleiding geen druk van 3 bar. Kookt dus gewoon je systeem leeg. Want die kachel blijft gewoon op 3 bar staan, en komt de druk weer hoger, dan gaat de overdruk even open. Je wil niet weten hoe het er dan uitziet in je kruipruimte. Of hoe zo'n kachel zich dan gedraagt.

En tenslotte mag die kachel gewoon niet op een gesloten (drukhoudend) systeem.
Daar is hij niet voor ontworpen.
Dat het systeem draait, geloof ik best.
Totdat er een storing voordoet, en je ziet wat de veiligheidsvoorziening uitwerken.
En dan zul je het waarschijnlijk alleen moeten hebben van een overdrukventiel.

Ik zie 123 niet hoe je nou een juist werkende koeling op deze kachel kan aanbrengen. Die zal nl. altijd extern moeten zijn. Je hebt wel koelpotten, maar dat is ook geen gezicht. Waarschijnlijk past zoiets ook niet (meer) achter de kachel erbij. Maar ik hou de ontwikkeling hierin niet echt bij.

Het systeem inrichten zoals de fabrikant aangeeft in de instructie is in ieder geval nodig. Kun je ook nog een externe waterkoeling aanbrengen, dan wordt het zeker 'foolproof'.

Albert
Change, before you have to.
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

Hoi Albert

Nee ik ben volgens mij niet helemaal duidelijk.
Op (naast ) de pomp zit het mengventiel wat jij bedoeld (laddomat).
De pomp houdt het water in de kachel tot het 68 Gr is. Hierna start de menging en wordt er warm water naar de buffer getransporteerd, of cv. Dit ivm roetvorming in het rook kanaal.

De veiligheid is twee ledig, een watts thermisch ventiel, op 95 gr gaat het water er uit en de vul automaat vult het aan. Dit gaat gedoseerd tot de kachel is uitgebrand. Op deze wijze voorkom ik de stoom vorming. Tevens zitten er twee overstorten op van 3 bar. Deze overstorten zijn zo geplaatst dat er geen schade kan ontstaan.

Verder heb ik begrepen van de fabrikant dat de Stoves geperst worden op 4 bar. En dat ze 4 bar aan moeten kunnen.

Maar goed mijn vraag ging niet over de aansluiting van de kachel maar over de vloer verwarming, heb je daar nog ideeën over ?
Zou het een optie zijn om hem uit het cv circuit te halen en hem op de spiraal van de buffer aan te sluiten. (heb nog een vrije spiraal op de buffer) ?

Gr. Timluc
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Albert,
Albert van WdJ schreef:Ik zie in je tekening het mengventiel niet aangegeven. Of zie ik eroverheen?
Daar zat ik ook mee, nergens te vinden op de eerdere of laatste schema(‘s).

Tot ik deze foto downloadde op mijn computer en hem eens ging vergroten:

Afbeelding

Het lijkt er v.w.b. de tekst er meer op dat er naar die foto gerefereerd wordt, en niet naar het schema…

Het lijkt er tegenwoordig op dat het onze inspanningsverplichting als beantwoorders wordt om deze gemankeerde berichtgeving naast de originele vraagstelling ook nog is even te tackelen :evil: .

Afijn, als je die vergrotingsgrap uit haalt wordt, zie je de andere kant van de muur waar de kachel tegen staat. Die ruimte is een nis onder een trap.

Als je nu de 4 aansluitingen van de Herald 80 in aanmerking neemt, heeft het er van weg dat er 3 van gebruikt zijn. De 4e zit achter de boom van de trap.

Naar mijn waarneming lijkt het er dan op:

-dat de aanvoer en de retour van de kachel sowieso niet conform fabrieksvoorschrift aangesloten zijn ( kruislings)
-de vulautomaat op de aansluiting linksonder zit ( buiten het mengcircuit, thermoshock)
-de Laddomat waarschijnlijk geen Laddomat is, maar eerder iets ESBE/wipex achtigs zijn.
-de overstort vernauwd na de klep i.p.v. vrij uitstorten

Ik denk dat wij het er wel over eens zijn dat een afpersdruk als lektest bij 4 bar, duidelijk iets anders is dan een werkdruk op temperatuur. De fabrikant is daar zeer eenduidig in.

Ach ja, je bent ‘beratungsresistent’ of niet!

Groet, Cp
Verwijderd.
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

Beste Albert

cp zijn waarneming klopt niet, de kachel is kruislingsaangesloten. Aangezien je met vergroten niet door de muur heen kunt kijken kon hij dat ook niet weten.

Maar jammer genoeg nog steeds geen antwoord op mij vraag ?, of verontschuldigingen voor zijn botte onbeschofte wijze van schrijven.

Ach je hebt van die "narcistische" mensen die zich god voelen op een forum
:fff

groet Timluc
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Timluc123 schreef: Maar goed mijn vraag ging niet over de aansluiting van de kachel maar over de vloer verwarming, heb je daar nog ideeën over ?
Zou het een optie zijn om hem uit het cv circuit te halen en hem op de spiraal van de buffer aan te sluiten. (heb nog een vrije spiraal op de buffer)?
Beste Tim,

Ik kan hierop geen zinnig antwoord geven, want materie rondom vloerverwarming is niet mijn ding. Ik heb er gewoon geen verstand van.
Iemand die het zeker wel kan is Cp.

Degene die door hem geholpen zijn, zijn zover ik weet, meer dan tevreden over het resultaat.

Wanneer iemand een vraag stelt op het forum of zoiets als jij nu aan de hand hebt, bekijken we altijd het probleem van alle kanten en zo uitgebreid mogelijk.
Anders kun je onmogelijk op afstand een goed oordeel vormen.
Vandaar dat we ook je kachelaansluiting etc. bekijken.
En daar is, zoals je al gezien hebt, wel het eén en ander op aan te merken. En dat bedoelen we als opbouwende kritiek. De één drukt zich soms krachtiger uit dan de ander.

We doen nl. "niet graag nieuwe wijn in oude leren zakken". Want dan gaan ze meestal beide ten gronde.
Het complete verwarmingssysteem moet tenslotte beide veilig en goed zijn.

Albert
Change, before you have to.
wiha

Bericht door wiha »

Beste Tim,

Ik moet toch zeggen als onafhankelijke lezer dat je wel hier wel een erg nukkig gedrag ten toon spreidt.
Wil er ook even op wijzen dat dit geen cv probleemoplossend forum is maar een plaats waar veiligheid en ecologie hoog in het vaandel staan.
Er is hier enorm veel goedwil en kennis aanwezig om tot oplossingen te komen maar je moet dit wel willen.
Ik adviseer je om het kopke eens te resetten, je hele verhaal en andere topic's hier over veiligheid zoals noodkoeling e.a. nog eens door te lezen en het daarna weer op te nemen.

succes !

Wiha
ingmar89

Bericht door ingmar89 »

Als ik dit zo bekijk dan rijst m.b.t. de vloerverwarming de volgende vraag: Is er wel een pomp die het water naar de vloerverwarmingsverdeler toe pompt? Want die verdeler is hydraulisch neutraal, wat wil zeggen dat hij geen water aanzuigt vanaf de buffer.
Plaats reactie