Vloerverwarming en Buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Timluc123

Vloerverwarming en Buffer

Bericht door Timluc123 »

Beste mensen ik heb een vraag.
Ik heb een houtcv instalatie. Ik stook hout, door de kachel wordt mijn buffer verwarmd. Deze buffer gebruik ik s'ochtens om mijn huis voor een gedeelte te verwarmen.
Nu wil ik mijn vloer verwarming direct op de buffer zetten. Deze heb ik aangesloten maar deze wordt niet warm. Als ik aan de aanvoer slang voel is deze wel warm, zo ook het ijzer van de thermostaat kraan. Zie foto, op de groene slang zit de aanvoer van warm water. Klopt de aansluiting op deze verdeler ?
Heeft iemand toevallig een beschrijving van deze verdeler. ?

Groet Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chicken Power

Re: Vloerverwarming en Buffer

Bericht door Chicken Power »

Ha Timluc,

Volgens mij hadden wij vorig jaar al contact per persoonlijk bericht in jouw zoektocht naar een echte deskundige:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=2000

Dat werd helaas niks werkbaars, niet alleen al omdat je ergens bij Nijmegen zat, en je inmiddels een deskundige gevonden had.

Nu op diezelfde afstand, een poging tot hulp in je huidige vraag.

Het lijkt me dat je adviseur besloten heeft tot een hydraulisch neutraal aangesloten VV verdeler. Ondanks dat die dynamische druk neutraal lijkt te zijn, lijkt het T- stuk(op de foto ter rechterzijde, net boven die thermometer), een afdekkap te missen. Als het niet drupt, kan er maar zo zwaar foute- en/of valse lucht in- of uit treden! Dat is dan weer statische onderdruk.

Das al 1 ding.

Ander ding is dat het net lijkt of dat de verbinding tussen de voeler in de mengbalk en de regelaar op de aanvoer onderbroken lijkt. Net onder die waterslang lijkt die verbinding afgebroken te zijn. Als dat zo is, dan weet het systeem ook niet wat het echt moet doen.

In het kader van het goed en systematisch aanpakken van je probleem stel ik je in eerste instantie volgende voor:

-zet dopje op dat T- stuk,
-herstel contact tussen voeler en regelaar (leidingdiameter is wss tussen de 4 en 6 mm2), zodat zij elkaar weer begrijpen.

Vermeld na dat gedaan te hebben hier als volgt echt absoluut je toegepaste uitvoeringsvorm (foto's) en de daarmee samenhangende bevindingen!

Mogelijk daarna dat je we vragen om je thans vigerende adviseur/begeleider nog wat elementair inhoudelijk kan toelichten/bijdragen, over het al dan niet neutraal zijn van je VV.

Maar niet nadat je eerst hier wat foto’s plaatst uit andere (meerdere) hoeken dan nu, dat is wel absolute voorwaarde om deze storingsmelding goed te kunnen analyseren!

Ben erg benieuwd naar de resultaten, zou toch hartstikke leuk zijn als dit probleem ondanks de afstand, zo uiteindelijk zeer verhelderend zou kunnen werken.

Waarbij aangetekend, dat men hier, na je eerdere vraagstelling, ook graag kennis neemt van welke totaal opstelling het bij jou geworden is.

Was het altijd maar zo makkelijk…

Groet, Cp
Verwijderd.
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

beste Cp

je bent bij de tijd zeg, dat je het nog weet allemaal.
Ik zal een schema plaatsen, en meer foto,s. En een poging doen om absoluut te antwoorden, de voeler is trouwens niet stuk. Het t stuk lekt niet en vangt geen valse lucht.

tot later
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

Ok daar gaan we dan, specifieke gegevens absoluut waarden e.d. heb ik niet. Ik heb gewoon mijn gezond verstand gebruikt en ben gaan bouwen. Natuurlijk wel vanalles gelezen op dit forum.

Het uitgangspunt was voor mij meer profijt te hebben van mijn houtkachel. Nou dat is gelukt.

wat heb ik gebouwd, ik heb een harold Hunter 80B geinstaleerd en een buffervat van 1000 liter.
Overdag en s'avonds heb ik de kachel branden, in de ochtend start een pomp die ik tussen de aanvoer en afvoer van mijn ketel (blauwe engel 2) heb gemonteerd en de radiatoren die open staan worden lekker warm.

Hierbij stuitte ik op 2 problemen, ik had warmte verlies in de buffer, en weinig profijt van mijn vloerverwarming.
Voor het eerste probleem heb ik een electronische klep geinstaleerd, zodra de pomp gaat lopen gaat deze open. Werkt goed.
Ik kan nu kiezen of ik de buffer vul of het water direct via de hout cv verwarm.

Nu wilde ik aleen nog de vloerverwarming op de buffer zetten. En dit lukt me niet goed. Vandaar de vraag.
Wat heb ik verder nog gedaan een pv instalatie geinstaleerd en heat pipes. Deze heat pipes worden volgend jaar op mijn buffer aangesloten.

Ok de vragen.
de vloerverwarming lijkt het warmwater niet uit het buffervat de kunnen halen ?, het lijkt als of de stroomrichting is veranderd maar dat kan natuurlijk niet. De VV zit met een aansluiting op de buffer en de retour op de retour cv.

Graag uw advies

Groet Timluc
Chicken Power

Dag Tim,

Het wordt al iets duidelijker, maar ik heb nog een paar aanvullende vragen:

-Het is het jammer dat niet alle afbeldingen aanklikbaar zijn. Weet iemand daar nog wat op?

-Bedoel je trouwens niet een Hunter Herald 80B? En hoe ben je er aangekomen? Via een dealer in de verpakking, parallelimport, 2e hands of anders?

-Die “electronische klep”, is dat niet gewoon een elektrische klep? En hoe wordt die samen met de pomp aangestuurt?

-Je hebt het over 1 buffer van 1000 liter. Op een van de foto’s komt het ervoor dat er 2 aangesloten staan. Zie ik dat goed?

-Het probleempje met de VV begint zich inmiddels af te tekenen. Naar je schema, is de installatie ook in het echt zo uitgevoerd, of zitten er nog meer pompen, kleppen of andere appendages in verwerkt?

Groet, Cp
Verwijderd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het niet aanklikbaar zijn van de plaatjes komt doordat de plaatjes domweg niet groter zijn. Aanklikken heeft dan ook geen zin, groter worden ze toch niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Chicken Power

Aha, merci!
Verwijderd.
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

Chicken Power schreef:Bedoel je trouwens niet een Hunter Herald 80B? En hoe ben je er aangekomen? Via een dealer in de verpakking, parallelimport, 2e hands of anders?
Ja die bedoel ik, was voor mij laat gisteren. Gekocht bij een dealer in Maashees.
Chicken Power schreef:Die “electronische klep”, is dat niet gewoon een elektrische klep? En hoe wordt die samen met de pomp aangestuurt?
Ja dat bedoel ik en zit aan de pomp geschakeld. Pomp heeft een wireless Thermostaat. Als pomp aanslaat krijgt de klep ook stroom en gaat open.
Chicken Power schreef:Je hebt het over 1 buffer van 1000 liter. Op een van de foto’s komt het ervoor dat er 2 aangesloten staan. Zie ik dat goed?
Ja 1 vat van 1000 liter, er staat een vat naast van de heatpipes voor 500 liter warm water. Op dit moment loopt de solar vloeistof nog niet door de buffer van de cv wellicht wel in de toekomst.
Chicken Power schreef:Het probleempje met de VV begint zich inmiddels af te tekenen. Naar je schema, is de installatie ook in het echt zo uitgevoerd, of zitten er nog meer pompen, kleppen of andere appendages in verwerkt?
Nee de enige klep is de bovenstaande. Er zitten 4 pompen in het systeem. 1 die van de cv maar die slaat nooit aan. 2 die van de hout cv kachel, 3 de pomp die tussen de aanvoer en afvoer van de cv zit. 4 de pomp van de vloer verwarming.

geef maar aan als je nog andere specifieke foto's nodig hebt zal ze er dan groter opzetten.

Groet Timluc
Laatst gewijzigd door kockie op 02 okt 2012, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Chicken Power

Hallo Tim,

Om makkelijk per regel te kunnen quoteren (zoals ik het nu doe), klik dan even rechtsonder op het knopje "quote". Dan zie je precies wat je tussen haken moet zetten (knippen en plakken).
Timluc123 schreef:Ja die bedoel ik, was voor mij laat gisteren. Gekocht bij een dealer in Maashees.
Dat (Binnenhof) lijkt me een geautoriseerd verkoper, dus de ketel in de fabrieksverpakking. Zo ja, dan heeft er ook een boekje of andere papieren bij gezeten. Waarschijnlijk staat er het woord “manual” op. Ben je dat tegengekomen?
Timluc123 schreef: Ja dat bedoel ik en zit aan de pomp geschakeld. Pomp heeft een wireless Thermostaat. Als pomp aanslaat krijgt de klep ook stroom en gaat open.
Oke, en die thermostaat schakelt op de ruimte temperatuur?
Timluc123 schreef: Ja 1 vat van 1000 liter, er staat een vat naast van de heatpipes voor 500 liter warm water. Op dit moment loopt de solar vloeistof nog niet door de buffer van de cv wellicht wel in de toekomst.
Dat zie ik dus niet terug in het schema! Wordt / is dat een spiraal in je buffer? Dus gescheiden vloeistofkringen? Zo ja, dan mag je het zonnecollector deel weglaten uit je schema.
Timluc123 schreef:Nee de enige klep is de bovenstaande. Er zitten 4 pompen in het systeem. 1 die van de cv maar die slaat nooit aan. 2 die van de hout cv kachel, 3 de pomp die tussen de aanvoer en afvoer van de cv zit. 4 de pomp van de vloer verwarming.
Oké, nu pas duidelijk naar de aantallen pompen.
Timluc123 schreef:geef maar aan als je nog andere specifieke foto's nodig hebt zal ze er dan groter opzetten.
Foto’s nog even niet in het bijzonder, maar graag wel een compleet schema, waar alles wat je nu pas vertelt, ook opstaat. Dus alle pompen, (meng-)kleppen, overstorten, thermostaten, expansievaten, warmtewisselaars, waterleiding vulpunt e.d.

Met een naar nu pas blijkt, half incompleet schema, kan ik namelijk weinig….

Groet, Cp
Verwijderd.
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

Beste cp

Zie hier een verder aangepast schema, hopenlijk brengt dit je verder bij een idee voor het oplossen van mijn "probleem".
CP schreef:Dat (Binnenhof) lijkt me een geautoriseerd verkoper, dus de ketel in de fabrieksverpakking. Zo ja, dan heeft er ook een boekje of andere papieren bij gezeten. Waarschijnlijk staat er het woord “manual” op. Ben je dat tegengekomen?
natuurlijk aan de hand daarvan hebben we de kachel geinstaleerd.
CP schreef:Oke, en die thermostaat schakelt op de ruimte temperatuur?
ja en er zit een timer functie op
CP schreef:Dat zie ik dus niet terug in het schema! Wordt / is dat een spiraal in je buffer? Dus gescheiden vloeistofkringen? Zo ja, dan mag je het zonnecollector deel weglaten uit je schema.
Ja solar loopt via een spiraal en is nu nog niet aangesloten. evt in de toekomst.

Verder nog een poging gedaan om het schema compleet te maken heb een grotere foto geupload. De aansluiting op de kachel is zoals op foto 5.
Hoop dat je hier mee uit de voeten kunt.

Om de vraag niet uit het oog te verliezen, ik wil graag de vloerverwarming alleen op de buffer laten lopen. eerder deed ie het pas als ik de pomp inschakelde die tussen de aan en afvoer van de cv zit. De vloerverwarming wil ik dan op een timer zetten.

ben benieuwd

gr Timluc

groet TimLuc
Een moderator wijzigde dit bericht:
Laatst gewijzigd door kockie op 02 okt 2012, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Even maar wat kritiek op de manier waarop de kachel is geïnstalleerd. Dat is waarschijnlijk te wijten aan de leverancier.
(Bij wie ik destijds ook bijna deze kachel had aangeschaft.)

Zoals ik nu kijk zit er geen thermostatische mengklep bij je houtkachel.
Had ik ook niet verwacht bij deze dealer.

(Hij is in het verleden ook wel eens op dit forum geweest, meen ik.
Ook toen hebben we hem gewezen op het gevaar van dit soort gesloten installaties.)

Ik bedoel dan dat een Harald hunter niet ontworpen is voor een druksysteem. Het wordt in de installatiehandleiding ook nadrukkelijk afgewezen!
En dat hij niet uitgevoerd moet zijn zonder thermostatische mengklep.

In Engeland wordt dit systeem altijd uitgevoerd in een open systeem met wat specifieke beveiligingen.

Dit lost je probleem waarschijnlijk niet op, maar is wel een punt om nadrukkelijk over na te denken.
Zoals je kachel nu is geïnstalleerd, zou er bij mij namelijk geen vuur in worden gemaakt.
Eerst veiligheid, dan warmte.

Albert
Change, before you have to.
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

Moet je even goed kijken zit een thermische en drukbeveiliging op
De leverancier heeft me prima geholpen heeft met klem nagevraagd of er een thermisch ventiel op kwam. (zou hem anders niet eens verkopen aan mij) Had de kachel zowel in zijn huis als de showroom geinstaleerd. beide onder druk. ?!?

Thermisch ventiel zit links van de pomp instelling op 68 gr, overstort druk en temp beveiliging zit rechts. De vul automaat links onder.

Veiligheid eerst mee eens
gr Timluc
Laatst gewijzigd door Timluc123 op 02 okt 2012, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hoi Timluc, hier kun je lezen waarom de meesten hier dit systeem niet veilig vinden: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1945
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Timluc123

Bericht door Timluc123 »

had ik gelezen vandaar de vulautomaat die bij 90 gr loost en hierna weer sluit. Laat het water langzaam weglopen tot de kachel is afgekoeld.

Heb na het lezen van dit topic een bak onder deze leiding in mijn kruipruimte geplaatst zodat ik kan zien als deze lekt.

groet Timluc
Chicken Power

Beste Tim,
Timluc123 schreef:Zie hier een verder aangepast schema, hopenlijk brengt dit je verder bij een idee voor het oplossen van mijn "probleem".
Ja, ik overzie de zaak nu vrij aardig, en ik constateer dat, ondanks alle zware investeringen, je qua houtkachel-CV ciruit, je pijnlijk genoeg terug op slopershoogte bent.

Ik mag bidden dat je nog genoeg budget hebt, gezien je overige investeringen, om het overnieuw te doen, anders dan toch maar wat van die zonnepaneeltjes hier of op MP in de aanbieding doen…

Dit is een waar drama, elders loopt er ook al wat discussie over, daarover later en/of elders meer. Ik beperk mij nu even tot de meest directe technische aspecten.
Timluc123 schreef:
Chicken Power schreef:Dat (Binnenhof) lijkt me een geautoriseerd verkoper, dus de ketel in de fabrieksverpakking. Zo ja, dan heeft er ook een boekje of andere papieren bij gezeten. Waarschijnlijk staat er het woord “manual” op. Ben je dat tegengekomen?
natuurlijk aan de hand daarvan hebben we de kachel geinstaleerd.
Ik ben bang van niet, en deze zaak is zeker niet gered door “het gezonde verstand”. Daar voelen zich velen toe geroepen, maar het is slechts weinigen gegeven.

Ik hoop waarlijk dat je gaat beseffen dat je dit project op eigen kracht vooral niet veilig en verantwoord af kan ronden. Uit je hele aanpak blijkt zonneklaar toch echt dat dit voor jou echt te hoog gegrepen is.

Dit is de manual van de fabrikant: http://www.hunterstoves.co.uk/Assets/Ol ... .09.07.pdf

Daar staat toch duidelijk op pagina 7 eerst een 2- tal "Do not-", en dan een een 2- tal "Do-" items. Ik constateer dat je je daar vooral niets aan gelegen hebt laten liggen!

Bij de “Do not-“, zoals Albert zojuist al schreef, is deze kachel volgens de fabrikant niet geschikt om in een drukhoudend systeem toegepast te worden, en daar is het CE keur ook niet naar.

En de belangrijkste van de “Do-“ is dat deze kachel uitsluitend via een open expansievat aangesloten moet worden!
Timluc123 schreef:Verder nog een poging gedaan om het schema compleet te maken heb een grotere foto geupload. De aansluiting op de kachel is zoals op foto 5.
Hoop dat je hier mee uit de voeten kunt.

Om de vraag niet uit het oog te verliezen, ik wil graag de vloerverwarming alleen op de buffer laten lopen.
Dat gaat zo echt niet werken, het hele schema mist alle structuur, waar dat dit op deze site meermaals (en gratis), is uitgelegd.
Timluc123 schreef:Moet je even goed kijken zit een thermische en drukbeveiliging op
Nou ben je helemaal ‘mijn’!

Jij hebt in je ‘intergrale’ aanpak van deze installatie totaal niet bewezen over ook maar enige credits te beschikken, om Albert op deze toon aan te spreken.

Eerst na zeer zwaar, gedoseerd en vooral structureel gedisciplineerd doorvragen van mijn kant, kom je pas in 4e termijn met deze gegevens!

Ik zou Albert maar zeer rap excuses aanbieden :oops: .
Timluc123 schreef:De leverancier heeft me prima geholpen heeft met klem nagevraagd of er een thermisch ventiel op kwam. (zou hem anders niet eens verkopen aan mij) Had de kachel zowel in zijn huis als de showroom geinstaleerd.
Die mag dus ook in de categorie 'te mijden /ondeskundige / onverantwoordelijke' houtkachelboeren. Je moet echt zwaar inhoudelijk moeite voor je garantie gaan doen. Die van de fabriek ben je wegens zeer ondeskundig aansluiten (dit is de naam instaleren zeker onwaardig) absoluut kwijt.
Timluc123 schreef:beide onder druk. ?!?
Jij weet dat niet, en hij ook al niet?
Timluc123 schreef:Thermisch ventiel zit links van de pomp instelling op 68 gr, overstort druk en temp beveiliging zit rechts. De vul automaat links onder.
Sorry, dat is kennelijk weer een stukje achterblijvende info, welk er na zwaar pulken pas in 5e termijn uitkomt. Ik zie daar alleen een overstort beveiliging en een pompopstelling die ook al niet gaat werken…. Ik heb de foto van het laatste schema even ter nadere zekerheid ook maar in mijn bericht opgenomen.

Nu nog wat andere stellingen ontkrachten:
Timluc123 schreef:Veiligheid eerst mee eens
Daar ben je dus dik te laat mee!
Timluc123 schreef:Ok daar gaan we dan, specifieke gegevens absoluut waarden e.d. heb ik niet.
Daarom kun je deze stelling ook niet staven:
Timluc123 schreef:Het uitgangspunt was voor mij meer profijt te hebben van mijn houtkachel. Nou dat is gelukt.
Alleen primair streven naar ‘profijt’ (hebberigheid, bijv. zo’n statusdak vol met pV) blijkt toch een duidelijk minder goede raadgever te zijn dan echt oog hebben voor waarlijke efficiency of inhoudelijk ecologisch besef. Naar mijn opinie heb je dus, mede wegens het ontbreken van meetgegevens, bij deze bevestigd, dat het niet gelukt is.
Timluc123 schreef:Ik heb gewoon mijn gezond verstand gebruikt en ben gaan bouwen.
Mag duidelijk zijn dat dit niet toereikend was, en daarom zit je nu in deze situatie.
Timluc123 schreef:Natuurlijk wel vanalles gelezen op dit forum.
Maar duidelijk niet genoeg, en al helemaal niet begrepen in de samenhang der (natuurkundige)dingen. Kennis is een ding, en zegt nog niets over inzicht.
Timluc123 schreef:Heb na het lezen van dit topic een bak onder deze leiding in mijn kruipruimte geplaatst zodat ik kan zien als deze lekt.
Je technische omspaningsvermogen is dus niet groter dan ontvankelijk te zijn tot symptoombestrijding. Met het kennis hebben van deze draad, heb je niet voldaan aan je (wettelijke) inspanningsplicht tot het onderzoeken van de veiligheidsverplichtingen die de fabrikant zeer transparant vereist. Wegvluchten achter adviezen of beloftes van jouw onbetrouwbare leverancier is hierdoor ook geen optie meer!

Resumerend:
Ik heb je aangeboden om iets voor je te betekenen. Tijdsdruk was er niet, de eerste aanzet was al vorig jaar. Maar je meende dat niet nodig te hebben. Nu heb je op eigen kracht bewezen de ‘risee’ van ongezonde gretigheid te zijn.

Wat dat betreft, zeer bedankt voor deze zeer heldere en uitbundige voorbeeldcasus “hoe schiet ik in mijn eigen voet”.

Het had allemaal heel anders geweest als je minstens jouw plannen eerst hier is ter (gratis) beoordeling had voorgelegd.

Naar mijn opinie zie ik je door die eigenwijze “beratungsresistentheid” nu alleen maar te helpen in urengeld, met toeslag.

Ik kan me voorstellen dat deze bijdrage jou en bijvoorbeeld David86 niet welgevallig is, soit.

Bedenk wel dat Albert deze opmerking, op basis van zijn brede eigen gedragen en doorwrochte expertise, ook niet voor de kat heur viool maakt:
Albert van WdJ schreef:Zoals je kachel nu is geïnstalleerd, zou er bij mij namelijk geen vuur in worden gemaakt.

Groet, Cp

Ps: blijkt dat het in deze discussie gelukkig geen breekpunt was, maar indien er echt genoeg budget over is, overweeg ter veraangenaming van schriftelijke communicatie ook een cursus interpunctie. Daar kun je ook nog grote slagen in maken! :D

Afbeelding

Laatste schema variant.
Verwijderd.
Plaats reactie