Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peterberg
Moderator

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:@ Peter, hoe komt het dat de Fransoos dat ding goed brandend krijgt met een korte riser? Maar op zich zijn die vlammen niet echt indrukwekkend. Dat lijkt zo omdat de riser heel kort is. We hadden een riser die een meter langer was en daar kwamen de vlammen ook uit (dus die vlammen waren een meter langer).
Rits,
Bespeur ik daar een ondertoon van jaloezie? :o
Max, de Fransoos, gebruikt een heat riser van 15 cm interne diameter schoorsteen elementen. Dunwandige chamotte delen met een totale lengte van 1 meter en iso er omheen. Doordat zijn riser rond is, gaan de vlammen heel snel naar het dubbele kolk patroon. Zijn vuurkamer is 25x25 cm intern, ook van zo'n soort element als de riser. Qua verhouding is het dus net zo eentje als de mijne, met een riser die net zo lang is. Kortom, je kunt die van hem en van jou niet echt vergelijken, die van jou heeft zelfs naar verhouding veel massa en een rechthoekige riser doorsnede.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@Peter,
Dat klopt helemaal...stukje jaloezie absoluut. Maar de totale hoogte van de rocket is voor het gebruik natuurlijk ook belangrijk; voor een bell, voor een vlampijpwisselaar, voor allerlei andere toepassing is een lage uitstroom van de rookgassen natuurlijk handig. Ik bouw tot nu toe de riser van chamotte en in het vierkant. Een mooie ronde variant van vuurbeton geeft op dit punt dus verbetering. Ik ga trouwens ook aan de slag met een deurstel.
groet!

Ritsaert
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Update vanavond,

Onderste vlamkast afgelast in positie, was dus lastig en intern een afsluitbare bypass vlinderklep gemaakt. (voor omschakeling bypass/vlampijpwisselaar)

De rocket opgestart via de bypass, binnen 2 minuten omgeschakeld naar vlampijpwisselaar en doorbrullen met 2 meter schoorsteen. :mrgreen:
Het gebrul is ca 30%-50% minder bij omschakeling, maar het is er nog als vanouds. :mrgreen:
De test is gedaan met een droge vlampijpwisselaar, morgen ga ik cv zijdig testen, wederom zonder deurtje.
Deze vlampijpwisselaar is 200% system size, en dat merk je nu al. :mrgreen:

Ook een kleine test gedaan voor een vario p-channel, dit gaat goed werken en het systeem kan zelfs uitgebreid worden naar de primaire luchtinlaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

@Kockie,

Is het mogelijk dat ik hoog resolutie foto's kan uploaden?
Nu moet ik elke keer alles verkleinen naar 60% in paint.

@Rits,
@ Michel, heel fraai! (technisch) Ben heel benieuwd of de kachel het er door heen duwt...zit er een forse schoorsteen achter?
Technisch gezien is het een hoogstandje, deze zit veruit in de top.
De ongeïsoleerde schoorsteen is 2 meter hoog, en met 1 meter gaat het ook goed, geprobeerd vanavond.

@Jim,
Machtig ding! En zo lelijk nog niet om in een stookruimte te plaatsen
Qua configuratie krijg je een 2-deling naast elkaar. Maar de mogelijkheden zijn ongekend door de centrale vlamkast.
Hier kun je een draaibaar labirint inzetten zodat je verschillende kanalen kunt kiezen (oven, ww, cv, etc), het lijkt op een ventielblok.
Je kunt stoken naar behoefte en hebt geen last van "waste energie" verder heb ik nog een bimetaal liggen wat zoiets kan aansturen.
Ook de modulerende p-channel, dat is nergens nog vertoond in geen enkele kachel, maar het werkt, heb ik vanavond op een simpele manier getest. :fff
Het modulerende p-channel vraagt om wat kunst en vliegwerk uit te halen met rvs, maar daar heb ik gelukkig spullen voor liggen.
Verwijderd
account verwijderd

@Rits,
@ Peter, hoe komt het dat de Fransoos dat ding goed brandend krijgt met een korte riser? Maar op zich zijn die vlammen niet echt indrukwekkend. Dat lijkt zo omdat de riser heel kort is. We hadden een riser die een meter langer was en daar kwamen de vlammen ook uit (dus die vlammen waren een meter langer).
Penningm, als je van de week in de avond langs kan komen, heb ik een set gietstukken voor je om mee te testen. Een 2-delige Rocket 177 set uit Curon 1650 graden beton.
Kun je lekker testen, krijg je toch niet kapot gestookt..... :mrgreen:
Het testen duurt waarschijnlijk tot 2050, want zolang blijft het Rocket 177 model minimaal bestaan. :roll:
Verwijderd
holtere

Bericht door holtere »

@ Michel:

Zoek eens op "powertoys resizer". Is een tooltje van Microsoft dat je kunt installeren. Dan heb je onder de rechtermuisknop een "resizer" bij de hand. Werkt verbluffend simpel en snel :fff

Goed bezig trouwens! Kun je wat duidelijker omschrijven wat je met de lucttoevoer en het P-channel allemaal tovert :?

Grz,
Holtere
account verwijderd

@Holtere,

Het p-channel heeft unexpective qualaties.
Zie plaatje voor het idee, maar het primaire gedeelte idee kreeg ik pas vanavond om 10.00 uur.

De bagde regeld het p-channel, dat is het geheim.
Een echte vergasser zou dit modulerend systeem nooit kunnen waarmaken, die zou stikken in zijn eigen koolstof. :mrgreen:
Het systeem kan in zekere zin een koolstofbrand veroorzaken, maar dit moet ik nog nagaan, bij het laaste ga ik op mijn gevoel af. :wink:
Bij een koolstofbrand hebben we ook een p-channel bodemplaat nodig in de brandruimte. :arrow: en dan verwijs ik u door
na de 21% btw tarieven die dit onbetaalbaar maken. :wink:
Verwijderd
account verwijderd

@Rits,
@ Michel, heel fraai! (technisch) Ben heel benieuwd of de kachel het er door heen duwt...zit er een forse schoorsteen achter?
De kw meting is belangrijk, wat is het rendement waterzijdig (kg water graad per minuut) t.o.v. de verbrande hoeveelheid kg hout.
Dat telt mee in de cijfers.
Gelukkig kunnen we de condenserende joker inzetten.
Het is niet zo dat we 12% vocht uit het hout de schoorsteen uit blazen, deze verdampingsenergie die onstaat tijdens de verbranding wordt omgezet in
condensatieenergie. Zo bereiken we een heel hoog rendement.
Het gebrul van de rocket 177 tijdens het inschakelen en gebruiken van een tegenstroom vlampijp wisselaar van 20 graden aanvangstemperatuur doet mij nu al goed.
Verwijderd
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

michel schreef:@Kockie,

Is het mogelijk dat ik hoog resolutie foto's kan uploaden?
Nu moet ik elke keer alles verkleinen naar 60% in paint.
Nee, dat kan ik niet toelaten, omdat ik dan binnen de kortste keren de server helemaal vol met mega foto's heb staan. ALs ik kijk wat er af en toe geupload wordt.... Foto's/plaatjes van 20 MB die na verkleinen naar een normale maat nog maar 256K innemen. De powertoy van Holtere werkt goed (met windows XP). Bij windows 7 en beter (linux dus) zijn er voldoende alternatieven.

Tot hier het off-topic gedeelte....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

@Kockie,

Buiten de regelementen om,
Wist je dat je via een tussenlink 0 komma 0 reklame in de fimpjes hebt?
Je kunt hier een cloud site voor openen die zonder reclame werkt.
Super intresant, youtube pist naast de pot.
Ik wil niemand op ideën brengen maar dat is echt een goede zet.
Dan zullen alle grootheden achter de oren gaan krabben met hun "direct" links.
Verwijderd
ritsaert snijder

@Michel,
Super...verbazingwekkend! Een hele grote vlampijpwisselaar, als tegenstroomkanaal, weliswaar leeg. Direct daarbovenop een haakse hoek en tot slot maar 2 meter schoorsteen.

Ik denk (Peter zijn redenatie overnemend) dat het hem vooral ook zit in de vorm van de vuurkamer-riser. Die achthoekige vorm doet het - denk ik - veel beter dan de vierkante chamotte vorm.

Lijkt me super om te komen kijken, stuur je een pb-tje.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Peter,
Ik ben aan het kijken naar een deurstel. Je geeft aan een opening aan de onderzijde (25 cm2) en een spleet horizontaal aan de bovenzijde (10 cm2).

Ik wil onderin een regelbare schuif (knop of schuif) en bovenin een vaste spleet. Tekening is niet op schaal.

Wordt dat zo wat?

RS
groet!

Ritsaert
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

holtere schreef:Er staat me iets bij dat je het condens-water nog een keer zou laten onderzoeken of dat het wel zo het riool in kan. Is daar nog iets uitgekomen?
Ik voorzie bij een correcte verbranding geen problemen.

Het water kan hooguit wat vliegas bevatten. Dat bezinkt wel in een emmer of bakje.

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Daar zeg je wat: bij een correcte verbranding. De start is nooit schoon. Hout is zelden van perfecte afmetingen. Dus wat zure stinkende drab zal altijd je deel zijn. Zelfs Ianto Evans vermeldt een "creosote trap" in zijn boekje. Een condenserende warmtewisselaar zal in rvs uitgevoerd moeten zijn. De hoeveelheid condens moet ten alle tijde genoeg zijn om de pijpen te spoelen. Blijft de grens tussen net wel en net niet condenseren. In de houtgaswereld is dat een berucht punt van verstoppingen. Dat punt mag niet in een vernauwing liggen.

Wat kun je aan rendement cq. kuubs hout per jaar winnen door de wisselaar condenserend te nemen? Ik wil geen spelbederver zijn, maar weeg de voor- en nadelen bewust af.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd

Vanavond getest met aangesloten cv vlampijpwisselaar.
Perfect. Delta T van de vlampijpwisselaar was vanavond 3 graden, 17 graden in, 20 graden uit tijdens de test stook.
Opstarten via de bypass. :mrgreen:
Verwijderd
Plaats reactie